112 VOORSTEL NIEUW BELEID I 13 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Stadsontwikkeling Beleidsproduct: Verkeersveiligheid - Duurzaam veilig Productcode: Te realiseren bestuurlijk doel: vermindering van risico voor en van het aantal ongevallen m.b.t. alle vervoerswijzen en voetgangers in het verkeer Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 reductie van het aantal ongevallen met 25% veilige verblijfsgebieden binnen de bebouwde kom aangenamer woonklimaat door grotere verkeersveiligheid Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1999 2000 2001 2002 2003 extra middelen t.b.v. activiteiten in het kader van 'duurzaam veilig' -400 400 Onderbouwing: In de gemeente Leeuwarden zijn in de jaren 1995, 1996 en 1997 4107 ongevallen geregistreerd. Het grootste aandeel betrof materiële schade, het aantal gewonden is aanzienlijk (490) en het aantal doden bedroeg 11Ruwweg 70% van de woonwijken in Leeuwarden is reeds verkeersluw gemaakt en bij 20% van de woonwijken zijn de knelpunten aangepakt. Door het Rijk wordt gepropageerd alle woonwijken tot 30km-zones in te richten. Het college van B&W heeft zich in 1997 hieraan verbonden met de ondertekening van het convenant 'Startprogramma Duurzaam Veilig'. Dit programma omvat het instellen van 30km/uur-zones binnen de gehele bebouwde kom (m.u.v. bepaalde delen van de hoofdwegeninfrastructuur), maatregelen op het gebied van fietsers en bromfietsers m.b.t. voorrang en plaats op de weg en het waar mogelijk op wegen buiten de bebouwde kom terugbrengen van de snelheid van 80 tot 60 km/uur. De aan het convenant 'Startprogramma Duurzaam Veilig verbonden subsidie zal op basis van het programma van de gemeente Leeuwarden maximaal f 1 miljoen kunnen zijn. Dit bedrag is ook aangevraagd, maar gezien de te verwachten hoeveelheid aanvragen uit den lande en gezien het van rijkswege op een maximum gesteld budget is het reëel dat f 600.000,- subsidie aan Leeuwarden zal worden toegekend. Naast de reeds toegekende stelpost van f 1,1 miljoen wordt daarom nu over de jaren 2000 en 2001 2 x f400.000,- gevraagd. 126 Dienst: Algemene Zaken Beleidsproduct: Vastgoedbeheer Productcode: 310.11 Te realiseren bestuurlijk doel: afbouw van de bestaande organisatievorm van de afdeling vastgoed en implementatie van de nieuwe beheersvorm Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 uitwerking en implementatie van de gewenste organisatievorm van de vastgoed-organisatie Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1999 2000 2001 2002 2003 verlenging interimmanagement Vastgoed en kosten flankerend beleid i.v.m. afbouw bestaande vastgoed organisatie -600 600 Onderbouwing: De in voorbereiding zijnde plannen m.b.t. de afbouw van het gemeentelijke vastgoed bezit en de daarmee gepaard gaande ombouw van de beheersorganisatie brengen uitvoeringskosten met zich mee. Het gaat daarbij om continuering van het zittende interim management (-200), personele fricties (-300) en kosten van sociaal flankerend beleid (-100). In februari 1998 is een "taskforce vastgoed" ingesteld, met als belangrijkste opdracht het in beeld brengen van het volledige gemeentelijke bezit aan panden en het formuleren van een visie met betrekking tot de gewenste toekomstige omvang van dit bezit en de daarbij behorende gemeentelijke taken. Daarbij staat de vraag centraal welke panden niet als strategisch bezit kunnen worden aangemerkt en derhalve in beginsel voor afstoting in aanmerking komen. Daarnaast heeft de taskforce opdracht gekregen aan te geven op welke wijze het achterblijvende bezit het beste zou kunnen worden beheerd. Aandachtspunten daarbij zijn onder andere het uiteindelijke takenpakket van de nieuwe beheersorganisatie en de positionering daarvan binnen de gemeentelijke organisatie. Voor dit deel van de opdracht is, na instemming van de Directieraad, besloten tot het inhuren van interim-management bij het ingenieursbureau Oranjewoud. Taak van het interim-management is het leiding geven aan de bestaande vastgoed-organisatie in de overgangsperiode en het uitwerken en implementeren van de gewenste organisatievorm in de eindsituatie. Beide bovengenoemde trajecten, vaststelling van het toekomstige vastgoedbezit enerzijds en de daarbij behoren beheersstructuur anderzijds, zullen in het voorjaar van 1999 uitmonden in voorstellen aan de Gemeenteraad. Vooruitlopend daarop is thans te voorzien dat het noodzakelijk is om de opdrachtverstrekking aan het interim-management te verlengen, zodat daar de operationele verantwoordelijkheid wordt neergelegd voor de voorbereiding en uitvoering van de voorgenomen raadsbesluiten. Met name de afbouw van de bestaande organisatievorm en de implementatie van de nieuwe beheersvorm zal in 1999 om aanzienlijke inspanningen vragen waarvoor binnen het management van de dienst Algemene Zaken geen capaciteit aanwezig is. Voorts moet rekening gehouden worden met de kosten in de sfeer van flankerend beleid in verband met de beoogde inkrimping van de bestaande vastgoedafdeling. Het gaat daarbij onder meer om de kosten van outplacement en de kosten van het inhuren van tijdelijk personeel als gevolg van te verwachten fricties tussen het moment waarop zich kansrijke uitplaatsingsmogelijk heden voordoen en het moment waarop uiteindelijk tot afstoting van taken kan worden overgegaan. De totale kosten verbonden aan het onderhavige voorstel worden geschat op f 600.000,- voor het jaar 1999. 127

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 390