112 VOORSTEL NIEUW BELEID
I 13 VOORSTEL NIEUW BELEID
Dienst: Stadsontwikkeling
Beleidsproduct:
Verkeersveiligheid - Duurzaam veilig
Productcode:
Te realiseren bestuurlijk doel:
vermindering van risico voor en van het aantal ongevallen m.b.t. alle vervoerswijzen en
voetgangers in het verkeer
Meetbare effecten
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
2003
reductie van het aantal ongevallen met
25%
veilige verblijfsgebieden binnen de
bebouwde kom
aangenamer woonklimaat door grotere
verkeersveiligheid
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
effect in
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
1999
2000
2001
2002
2003
extra middelen t.b.v. activiteiten in het
kader van 'duurzaam veilig'
-400
400
Onderbouwing:
In de gemeente Leeuwarden zijn in de jaren 1995, 1996 en 1997 4107 ongevallen
geregistreerd. Het grootste aandeel betrof materiële schade, het aantal gewonden is
aanzienlijk (490) en het aantal doden bedroeg 11Ruwweg 70% van de woonwijken in
Leeuwarden is reeds verkeersluw gemaakt en bij 20% van de woonwijken zijn de knelpunten
aangepakt. Door het Rijk wordt gepropageerd alle woonwijken tot 30km-zones in te richten.
Het college van B&W heeft zich in 1997 hieraan verbonden met de ondertekening van het
convenant 'Startprogramma Duurzaam Veilig'. Dit programma omvat het instellen van
30km/uur-zones binnen de gehele bebouwde kom (m.u.v. bepaalde delen van de
hoofdwegeninfrastructuur), maatregelen op het gebied van fietsers en bromfietsers m.b.t.
voorrang en plaats op de weg en het waar mogelijk op wegen buiten de bebouwde kom
terugbrengen van de snelheid van 80 tot 60 km/uur. De aan het convenant 'Startprogramma
Duurzaam Veilig verbonden subsidie zal op basis van het programma van de gemeente
Leeuwarden maximaal f 1 miljoen kunnen zijn. Dit bedrag is ook aangevraagd, maar gezien
de te verwachten hoeveelheid aanvragen uit den lande en gezien het van rijkswege op een
maximum gesteld budget is het reëel dat f 600.000,- subsidie aan Leeuwarden zal worden
toegekend. Naast de reeds toegekende stelpost van f 1,1 miljoen wordt daarom nu over de
jaren 2000 en 2001 2 x f400.000,- gevraagd.
126
Dienst: Algemene Zaken
Beleidsproduct:
Vastgoedbeheer
Productcode:
310.11
Te realiseren bestuurlijk doel:
afbouw van de bestaande organisatievorm van de afdeling vastgoed en implementatie van de
nieuwe beheersvorm
Meetbare effecten
Streefnormen
1999 2000 2001 2002 2003
uitwerking en implementatie van de
gewenste organisatievorm van de
vastgoed-organisatie
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
effect in
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
1999 2000 2001 2002 2003
verlenging interimmanagement
Vastgoed en kosten flankerend beleid
i.v.m. afbouw bestaande vastgoed
organisatie
-600
600
Onderbouwing:
De in voorbereiding zijnde plannen m.b.t. de afbouw van het gemeentelijke vastgoed bezit en
de daarmee gepaard gaande ombouw van de beheersorganisatie brengen uitvoeringskosten
met zich mee. Het gaat daarbij om continuering van het zittende interim management (-200),
personele fricties (-300) en kosten van sociaal flankerend beleid (-100). In februari 1998 is
een "taskforce vastgoed" ingesteld, met als belangrijkste opdracht het in beeld brengen van
het volledige gemeentelijke bezit aan panden en het formuleren van een visie met betrekking
tot de gewenste toekomstige omvang van dit bezit en de daarbij behorende gemeentelijke
taken. Daarbij staat de vraag centraal welke panden niet als strategisch bezit kunnen worden
aangemerkt en derhalve in beginsel voor afstoting in aanmerking komen. Daarnaast heeft de
taskforce opdracht gekregen aan te geven op welke wijze het achterblijvende bezit het beste
zou kunnen worden beheerd. Aandachtspunten daarbij zijn onder andere het uiteindelijke
takenpakket van de nieuwe beheersorganisatie en de positionering daarvan binnen de
gemeentelijke organisatie. Voor dit deel van de opdracht is, na instemming van de
Directieraad, besloten tot het inhuren van interim-management bij het ingenieursbureau
Oranjewoud. Taak van het interim-management is het leiding geven aan de bestaande
vastgoed-organisatie in de overgangsperiode en het uitwerken en implementeren van de
gewenste organisatievorm in de eindsituatie. Beide bovengenoemde trajecten, vaststelling
van het toekomstige vastgoedbezit enerzijds en de daarbij behoren beheersstructuur
anderzijds, zullen in het voorjaar van 1999 uitmonden in voorstellen aan de Gemeenteraad.
Vooruitlopend daarop is thans te voorzien dat het noodzakelijk is om de opdrachtverstrekking
aan het interim-management te verlengen, zodat daar de operationele verantwoordelijkheid
wordt neergelegd voor de voorbereiding en uitvoering van de voorgenomen raadsbesluiten.
Met name de afbouw van de bestaande organisatievorm en de implementatie van de nieuwe
beheersvorm zal in 1999 om aanzienlijke inspanningen vragen waarvoor binnen het
management van de dienst Algemene Zaken geen capaciteit aanwezig is. Voorts moet
rekening gehouden worden met de kosten in de sfeer van flankerend beleid in verband met
de beoogde inkrimping van de bestaande vastgoedafdeling. Het gaat daarbij onder meer om
de kosten van outplacement en de kosten van het inhuren van tijdelijk personeel als gevolg
van te verwachten fricties tussen het moment waarop zich kansrijke uitplaatsingsmogelijk
heden voordoen en het moment waarop uiteindelijk tot afstoting van taken kan worden
overgegaan. De totale kosten verbonden aan het onderhavige voorstel worden geschat op
f 600.000,- voor het jaar 1999.
127