Koppelingen met stad en omgeving In het ontwikkelingsplan moet ook uitdrukkelijk gelet worden op de mogelijk heden om de nieuwe woonlocatie met aantrekkelijke routes over de weg en via het water te koppelen aan de bestaande stad. - aansluiting op de stad Voor de hoofdontsluiting zou bijvoorbeeld gebruik gemaakt kunnen worden van de kruising Groningerstraatweg met Anne Vondelingweg. Bij de definitieve keuze moeten niet alleen de verkeerstechnische aspecten worden gewogen, maar moet ook zorgvuldig naar functie en betekenis van de Bonke worden gekeken. - fietsverbindingen Een kruisingsvrije fietsverbinding tussen Camminghaburen en de Bullepolder, aansluitend op de Miedwei, is een lang gekoesterde wens. De studie zal antwoord moeten geven op de technische mogelijkheden om het fietspad langs het Ouddeel via de Hogebrug in noordelijke richting door te trekken.. - recreatieve routes over land Het plangebied is rijk aan recreatieve routes (Miedwei, Canterlanswei, Wynser- binnepaed). Deze wegen en paden bieden een unieke kans om op aan te sluiten. - recreatieve vaarroutes Rond de eeuwwisseling zal de recreatieve vaarroute via het plangebied Hempens- Teerns gerealiseerd zijn (de zogenaamde staand-mastroute Akkrum-Grou- Leeuwarden). De verwachting is dat de recreatieve druk op deze route aanzienlijk toe zal nemen. Een vaarroute om de oost biedt niet alleen een aantrekkelijk recreatief alternatief, maar reduceert ook het aantal conflictmomenten tussen vaar- en wegverkeer in de stad. De meest voor de hand liggende route is Ouddeel-Murk- Miedumerdiep-Dokkumer Ee. Ook de Bonke biedt fantastische mogelijkheden voor de water- en wintersport. Een redelijke doorvaarthoogte is een eerste vereiste voor het functioneren van deze route. - oriëntatiepunten De Bullemolen, de kerktoren van Lekkum en de toren van Miedum zijn bij uitstek geschikt om zicht-koppelingen met de omgeving te maken. Hoe kan het ontwikkelingsplan er uit zien? In de paragraaf'natuur en landschap' hebben we al laten doorschemeren, dat gedacht wordt aan een omgeving a la Groote Wielen. Doorgaand op die redenering zou ten westen van de Murk een nieuwe waterplas gegraven moeten worden. Rondom de plas zouden diverse percelen ontpolderd kunnen worden en hier zou een milieu met laagveenmoerasvegetaties en -plantensoorten gecreëerd kunnen worden. Vervolgens wordt gedacht aan een gebied met ruigten, singels en7of houtwallen op de iets hoger gelegen gronden. De Canterlanswei vormt de scheiding. Westelijk van deze weg blijft het open kwelderlandschap gehandhaafd. Aan een nieuw te graven wiel zouden ruime percelen geschikt gemaakt kunnen worden voor bewoning Ook de entree naar de stad (de Groningerstraatweg) behoort tot de opgave. Welke stedenbouwkundige maatregelen nodig zijn om deze entree meer allure te geven is in dit stadium moeilijk aan te geven. Het aanduiden van een stedelijke omgeving kan zowel door vormgeving en stoffering als door middel van bebouwing gestalte krijgen. Wanneer voor (woon)bebouwing wordt gekozen zal de milieuwetgeving speciale eisen stellen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 40