Blad 2 Voor de uitwerking van de plannen rond het FEC heeft de gemeenteraad in 1993 een stedenbouwkundige schets vastgesteld. Bij de planontwikkeling heeft dit masterplan voor het FEC-gebied uitdrukkelijk als uitgangspunt gediend. In het masterplan voor het FEC-gebied wordt met name de realisatie van een groot stedelijk plein beoogd. Daartoe worden eisen gesteld aan de voorgevelrooilijn van de belendende gebouwen. Daarbij wordt de oostzijde van het plein bij de ingang tot de Tesselschadestraat geaccentueerd middels een "poort" die wordt gevormd door de bebouwing ter weerszijden van de Tesselschadestraat. Voor de locatie van het Marnixveld wordt bebouwing in vier lagen voorgesteld waarmee de pleinwand wordt ingevuld en waarbij aan de achterzijde een grotendeels onbebouwde ruimte wordt voorgesteld, waar een parkeerruimte is geprojecteerd. Het gebouwontwerp is gesitueerd in de gewenste voorgevel rooilijn en voldoet aan de uitgangspunten van het master plan. De uiteindelijk (in de tweede bouwfase) te realiseren vloeroppervlakte komt uit op ongeveer 16.000 m2 bvo. Deze omvang kan niet geheel binnen de gestelde maximale bouw hoogte worden gerealiseerd. De overschrijding is echter aanvaardbaar, gezien de ruime afstand van het gebouw tot de aangrenzende woonbebouwing. Aan de oost- en noordzijde van het gebouw blijft een brede strook onbebouwd die een geheel groene inrichting zal krijgen. In deze strook wordt ten behoeve van de buurt een trap/speelveld ter grootte van 1.000 m2 gerealiseerd. Parkeerruimte wordt gerealiseerd onder het gebouw. De toegang tot de parkeergarage is gesitueerd aan de Brederostraat aan de zuidoostzijde van de locatie en is vanaf de Tesselschadestraat direct bereikbaar. Daardoor wordt de verkeersoverlast voor de aangrenzende woonbuurt zoveel mogelijk beperkt. De bebouwing aan de zijde van de Tesselschadestraat heeft een hoogte van ruim 16 meter. De drie vleugels die hier haaks op staan hebben een hoogte van ruim 12 meter. Het bouwplan gaat in eerste instantie uit van vleugels met een lengte van 35 meter. Toekomstige uitbreidingen van het kantoor zullen worden gerealiseerd door deze vleugels met 25 meter (aan de zijde van de Heliconweg) dan wel 15 meter te verlengen. Na uitvoering van de uitbreiding zal de afstand tot de woningen aan de Marnixstraat ongeveer 4 0 meter bedragen. Het meest zuidoostelijke gedeelte van het kantoor, aan de zijde van de Brederostraat, heeft een hoogte van ongeveer 22 meter. Door deze extra bouwhoogte is het mogelijk een ruime afstand tot de aangrenzende woningen aan te houden. Blad 3 In eerste instantie worden negentig parkeerplaatsen aange legd, tachtig in een parkeerkelder voor het personeel en tien bezoekersplaatsen. Na uitvoering van de uitbreidings plannen zal het totale aantal parkeerplaatsen worden opgevoerd tot 120, 90 a 100 voor het personeel en 20 a 30 voor de bezoekers. Hiermee wordt voldaan aan de rijksnormen voor deze locatie. Zoals reeds eerder vermeld is het bouwplan grotendeels in overeenstemming met de geldende stedenbouwkundige visie voor dit gebied. Gelet op de bouwmassa en bouwhoogte van het kantoor in relatie tot de afmetingen van het terrein en de afstand tot de aangrenzende woningbouw achten wij het bouwplan uit planologisch en stedenbouwkundig-ruimtelijk oogpunt aanvaardbaar. Aangezien het kantoorgebouw aan de rand van een woonwijk is gesitueerd, is voorafgaand aan het indienen van de bouw- aanvraag ten behoeve van de omwonenden/belanghebbenden een drietal informatieavonden gehouden. Hierdoor heeft de opdrachtgever de wensen en ideeën van omwonenden bij de planontwikkeling kunnen betrekken. In deze gesprekken hebben de omwonenden aangegeven, dat een toename van het sluipverkeer zal moeten worden voorkomen. Mede naar aanleiding van de reactie uit de buurt zijn de routing en de ontsluiting van het kantoor aangepast om het sluipverkeer tegen te gaan. Ook is er inmiddels begonnen met de aanleg van de SlauerhoffwegDeze weg, die achter het FEC langs loopt, zal van gunstige invloed zijn op de verkeersbelasting van de Heliconweg. Dit zal leiden tot een vermindering van het sluipverkeer in de aangrenzende woon- wij ken De omwonenden hebben eveneens gevraagd zorgvuldig te kijken naar de toename van de parkeerdruk in de woonwijk. Wij hebben aangegeven, dat op grond van de rijksnormen het maximaal toegestane aantal parkeerplaatsen zal worden aangelegd. Het is gebleken, dat het personeel van het CJIB op dit moment reeds relatief veel gebruik maakt van het openbaar vervoer. Er is geen reden om aan te nemen, dat hierin een negatieve verandering zal komen. Ook zal in het kader van de reconstructie van de Heliconweg aan de overzijde van het kantoor extra openbare parkeer plaatsen worden aangelegd. De directie van het CJIB zal de medewerkers instrueren de auto's niet in de woonwijk te parkeren Met de buurt is ook gesproken over de aanleg van het trap veldje op het Marnixveld. Na overleg is besloten een trap veldje langs de Brederostraat aan te leggen met de grootte van 1000 m2

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 434