Blad 2
inrichtingsplan te laten uitwerken op basis van het toen
voorliggende schetsontwerp.
Uitgangspunten en randvoorwaarden
Op voorspraak van de Commissie Stadsontwikkeling hebben wij
op 5 januari tevens besloten niet eerder tot sloop van de
Leeuwerikschool over te gaan, dan nadat er een
bouwvergunning is verleend voor het nieuwe
buurtwinkelcentrum. Gelet op het belang van een spoedige
realisering van het buurtwinkelcentrum en om het reeds
enige tijd leegstaande schoolgebouw niet langer dan strikt
noodzakelijk in stand te houden, hebben wij inmiddels
besloten zo spoedig mogelijk nadat u het
voorbereidingsbesluit heeft genomen, daadwerkelijk tot
sloop over te gaan. De Commissie Stadsontwikkeling heeft
daar in haar vergadering van 25 mei mee ingestemd.
Overleg met belanghebbenden
Vrieshorst heeft op 13 januari en op 11 maart van dit jaar
een informatie-avond gehouden voor omwonenden en andere
belanghebbenden. Over het algemeen stonden de aanwezigen
positief tegenover de komst van het buurtwinkelcentrum.
Vragen waren er vooral over de verkeerssituatie. Daarover
merken wij het volgende op.
In een eerder stadium, namelijk bij de invoering van het
30-km regiem, hebben wij de bewoners van de Leeuwerikstraat
en omgeving toegezegd, dat er geen vrachtverkeer door de
Eksterstraat en de Kievitstraat zou mogen rijden. Indien
daar na de realisering van het buurtwinkelcentrum
aanleiding toe zou kunnen ontstaan, zijn wij bereid beide
straten verboden te verklaren voor vrachtauto's. De
Leeuwerikstraat is voor vrachtverkeer de aangewezen weg. De
aard en de omvang van het bevoorradingsverkeer naar het
winkelcentrum zijn zodanig, dat er geen beperking van de
laad- en lostijden nodig is.
Het lossen en laden bij de supermarkt gebeurt inpandig.
Deze oplossing is gekozen om geluidoverlast zo veel als
mogelijk te beperken. Dat wil niet zeggen, dat er niet
enige geluidoverlast zal ontstaan bij het manoeuvreren.
De situering en de logistiek van de supermarkt brengen met
zich mee, dat het bevoorradende verkeer vanaf de
Leeuwerikstraat het gebouw in moet draaien. Gelet op de
verkeersmaatregelen en de beperking van de snelheid van het
verkeer na invoering van het 30-km regiem, wordt de
verkeersveiligheid door de enkele aan- en afrijdende en
achteruit stekende vrachtauto's niet of nauwelijks
beïnvloed. Zoals hiervoor aangegeven, is laden en lossen
vanuit de Kievitstraat en/of de Eksterstraat ongewenst.
Evenmin is het wenselijk, dat de bevoorrading vanaf het
voor het publiek toegankelijke parkeerterrein plaatsvindt.
Overigens zouden de bevoorradende auto's ook dan vanaf de
Blad 3
Leeuwerikstraat achter uit het parkeerterrein op moeten
rij den
Door de Leeuwerikstraat rijden gemiddeld zo'n 2000
motorvoertuigen per dag. Na invoering van het 30-km regiem
en de opening van het buurtwinkelcentrum zal dat aantal
gemiddeld genomen niet veel anders zijn. Wel neemt dichtbij
het winkelcentrum het aantal verkeersbewegingen iets toe.
Bij een aantal van 40 parkeerplaatsen ligt het effect op
zo'n 200 tot 240 verkeersbewegingen extra per dag. De
meeste auto's zullen via de Beethovenstraat en de
Leeuwerikstraat naar het centrum rijden.
Een deel daarvan zal via de Eksterstraat en de Kievitstraat
van en naar het centrum rijden. In de Kievitstraat is gelet
op het smalle profiel, reeds éénrichtingsverkeer richting
Leeuwerikstraat ingesteld. Beide straten maken reeds deel
uit van een 30-km gebied. De te verwachten toename van het
aantal verkeersbewegingen gespreid over de dag door beide
straten is zodanig gering, dat wij het niet noodzakelijk
achten verdergaande verkeersmaatregelen te treffen.
Het parkeerterrein is met auto's alleen bereikbaar vanaf de
Leeuwerikstraat. De capaciteit bedraagt 40 plaatsen. Dat
aantal is voldoende om in pieksituaties in de behoefte te
kunnen voorzien. Er vervallen zes openbare parkeerplaatsen
aan de Eksterstraat. Met name ten behoeve van de bewoners
van de te bouwen appartementen boven de winkels, worden aan
de Leeuwerikstraat nog eens 10 parkeerplaatsen aangelegd.
Samengevat komen er voldoende parkeerplaatsen voor
omwonenden en voor de bezoekers van de winkels.
Welstandsaspecten
De Commissie voor welstandsadvisering en monumentenzorg Hüs
en Hiem had aanvankelijk grote bedenkingen tegen het
ingediende bouwplan. De commissie had liever gezien, dat er
na de sloop van het schoolgebouw een helder ruimtelijk
functioneel en visueel herkenningspunt in de wijk zou
worden gerealiseerd en dat ruimtelijk de Eksterstraat en de
Kievitstraat als intieme woonstraten meer zouden worden
doorgezet
Hüs en Hiem stelde aanvankelijk voor het uiterlijk van de
winkels duidelijker te richten op de Leeuwerikstraat alsook
de Eksterstraat en de Kievitstraat waardoor een meer
aantrekkelijk gevelbeeld geboden zou kunnen worden.
Daarnaast diende het ontwerp naar haar mening meer uit te
gaan van de waardevolle ruimtelijke context en de daardoor
betere interne planmogelijkheden van deze locatie.
Wij merken daarover het volgende op.
Het ingediende bouwplan is voor wat betreft de situering
overeenkomstig ons besluit van 5 januari 1999 gebaseerd op
het door Vrieshorst aan ons voorgelegde schetsontwerp en