Blad 4
Op grond van uitgangspositie, beleidskeuzen,
prioriteitsstelling, samenwerking met externen,
haalbaarheid (inhoudelijk/financieel) en ingeschatte
effecten komen wij met voorstellen tot uitvoering van
projecten. Ten aanzien van de gemeentelijke rol in de
uitvoering maken wij onderscheid in vier categorieën.
a. Reguliere taken:
Totstandkoming van een toeristisch platform, het
opstellen van een subsidiecontract met SPL/VVV en de
ontwikkeling van een toeristische thermometer.
b. De continuering van lopende activiteiten
Marktontwikkelingsplan Friese Elfsteden en de
opstelling van een toeristisch-recreatief actieplan
voor de Westergo-zone.
c. Projectontwikkeling in het kader van Binnenstad
Nieuwestad:
Verdere ontwikkeling van routes, verbetering van
informatievoorziening op monumenten, de ontwikkeling
van een experience, verbetering van de voorzieningen
voor watersporters, uitwerken van ideeën voor nieuwe
havenaccommodaties en (in combinatie) het beweegbaar
maken van de Prins Hendrikbrug. Na aanpak van kademuren
en uitvoeren van baggerwerkzaamheden
aanlegmogelijkheden creëren voor de kleine watersport.
d. Projectontwikkeling in het algemeen:
Uniformering van brugbediening in Friesland, Simmer
2000, info-stops bij de invalswegen, de plaatsing van
welkomstborden, het weer bevaarbaar maken van de
Wirdumervaart, realisatie van de Middelseeroute en de
ontwikkelingen rond het Otterpark.
Voor de reguliere taken en genoemde lopende projecten zijn
in de begroting middelen gereserveerd of zijn al middelen
beschikbaar gesteld.
Ten behoeve van de uitvoering van een viertal projecten uit
het uitvoeringsprogramma worden potentiële
financieringsbronnen aangegeven:
a. Het Meerjarenprogramma Infrastructuur voor het
bevaarbaar maken van de Wirdumervaart.
b. Het Ontwikkelingsbudget en het promotiebudget voor
(co-)financiering voor de realisatie van
cultuurhistorische routes en het plaatsen van
welkomstborden
c. Middelen project binnenstad voor de verbetering van de
voorzieningen in de Prinsentuin.
Voor de uitvoering van twee projecten zijn op dit moment
echter geen middelen beschikbaar. Hiervoor zijn claims
ingediend in het kader van perspectief 2000. Het betreft de
uniformering brugbediening en Simmer 2000.
Blad 5
De voorbereidingskosten van de Middelseeroute willen wij
bekostigen uit het ontwikkelingsdeel van het strategisch
investerings- en ontwikkelingsfonds.
De dekking van het project informatie monumenten is
vooralsnog p.m. Wij zullen trachten dit project onderdeel
uit te laten maken van een cluster van projecten in het
kader van de binnenstad.
Ten behoeve van de uitvoering van andere projecten met
betrekking tot de binnenstad in 2000 en volgende jaren
zullen wij in beginsel een beroep doen op het strategisch
investerings- en ontwikkelingsfonds.
Voor een verder overzicht verwijzen wij u graag naar de
bijlage (uitvoeringsprogramma) waarin wij diverse aspecten
van de verschillende projecten verduidelijken.
Wij stellen u voor de nota Werken aan toerisme te
aanvaarden als algemeen toetsingskader voor de verdere
ontwikkeling en verbetering van de toeristisch/recreatieve
mogelijkheden van de gemeente Leeuwarden en daarmee als
uitgangspunt te nemen voor het te voeren toeristisch beleid
en in te stemmen met het bijbehorende uitvoeringsprogramma.
Onder vermelding dat de Commissie Bestuur en Middelen zich
in haar vergadering van 28 april 1999 akkoord heeft
verklaard met ons voorstel, stellen wij u voor te besluiten
overeenkomstig het bijgevoegd ontwerpbesluit.
Leeuwarden, 3 juni 1999
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
mevrouw L.B.M. van Maaren-van Balen burgemeester.
mrF.M.J. Steijvers
secretaris.