Blad 4 Op grond van uitgangspositie, beleidskeuzen, prioriteitsstelling, samenwerking met externen, haalbaarheid (inhoudelijk/financieel) en ingeschatte effecten komen wij met voorstellen tot uitvoering van projecten. Ten aanzien van de gemeentelijke rol in de uitvoering maken wij onderscheid in vier categorieën. a. Reguliere taken: Totstandkoming van een toeristisch platform, het opstellen van een subsidiecontract met SPL/VVV en de ontwikkeling van een toeristische thermometer. b. De continuering van lopende activiteiten Marktontwikkelingsplan Friese Elfsteden en de opstelling van een toeristisch-recreatief actieplan voor de Westergo-zone. c. Projectontwikkeling in het kader van Binnenstad Nieuwestad: Verdere ontwikkeling van routes, verbetering van informatievoorziening op monumenten, de ontwikkeling van een experience, verbetering van de voorzieningen voor watersporters, uitwerken van ideeën voor nieuwe havenaccommodaties en (in combinatie) het beweegbaar maken van de Prins Hendrikbrug. Na aanpak van kademuren en uitvoeren van baggerwerkzaamheden aanlegmogelijkheden creëren voor de kleine watersport. d. Projectontwikkeling in het algemeen: Uniformering van brugbediening in Friesland, Simmer 2000, info-stops bij de invalswegen, de plaatsing van welkomstborden, het weer bevaarbaar maken van de Wirdumervaart, realisatie van de Middelseeroute en de ontwikkelingen rond het Otterpark. Voor de reguliere taken en genoemde lopende projecten zijn in de begroting middelen gereserveerd of zijn al middelen beschikbaar gesteld. Ten behoeve van de uitvoering van een viertal projecten uit het uitvoeringsprogramma worden potentiële financieringsbronnen aangegeven: a. Het Meerjarenprogramma Infrastructuur voor het bevaarbaar maken van de Wirdumervaart. b. Het Ontwikkelingsbudget en het promotiebudget voor (co-)financiering voor de realisatie van cultuurhistorische routes en het plaatsen van welkomstborden c. Middelen project binnenstad voor de verbetering van de voorzieningen in de Prinsentuin. Voor de uitvoering van twee projecten zijn op dit moment echter geen middelen beschikbaar. Hiervoor zijn claims ingediend in het kader van perspectief 2000. Het betreft de uniformering brugbediening en Simmer 2000. Blad 5 De voorbereidingskosten van de Middelseeroute willen wij bekostigen uit het ontwikkelingsdeel van het strategisch investerings- en ontwikkelingsfonds. De dekking van het project informatie monumenten is vooralsnog p.m. Wij zullen trachten dit project onderdeel uit te laten maken van een cluster van projecten in het kader van de binnenstad. Ten behoeve van de uitvoering van andere projecten met betrekking tot de binnenstad in 2000 en volgende jaren zullen wij in beginsel een beroep doen op het strategisch investerings- en ontwikkelingsfonds. Voor een verder overzicht verwijzen wij u graag naar de bijlage (uitvoeringsprogramma) waarin wij diverse aspecten van de verschillende projecten verduidelijken. Wij stellen u voor de nota Werken aan toerisme te aanvaarden als algemeen toetsingskader voor de verdere ontwikkeling en verbetering van de toeristisch/recreatieve mogelijkheden van de gemeente Leeuwarden en daarmee als uitgangspunt te nemen voor het te voeren toeristisch beleid en in te stemmen met het bijbehorende uitvoeringsprogramma. Onder vermelding dat de Commissie Bestuur en Middelen zich in haar vergadering van 28 april 1999 akkoord heeft verklaard met ons voorstel, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig het bijgevoegd ontwerpbesluit. Leeuwarden, 3 juni 1999 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, mevrouw L.B.M. van Maaren-van Balen burgemeester. mrF.M.J. Steijvers secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 454