Bijlage 3 Samenvatting algemeen uitgangspunten richtlijnen
Algemeen uitgangspunt
Het in samenhang en als onderdeel van de totale ruimte bevorderen van de kwaliteithet
doseren van de hoeveelheid en een juiste situering van reclame en vormgeving van de reclame
uitingen zelf.
Richtlijnen
Hoofdstuk 6 Vormgeving reclame
1. De reclame moet optimaal worden afgestemd op de architectuur van het gebouw
waaraan het wordt aangebracht en passen in het straat- of stads- of dorpsbeeld;
2. Bij verbouw of nieuwbouw verdient het aanbeveling reclame als onderdeel
daarvan daarin zoveel mogelijk te integreren;
3. Reclame-uitingen moeten op zichzelf een eigen kwaliteit hebben. Aanvragen
worden getoetst op vormgeving, maatvoering, kleurstelling, wijze van plaatsen
(drager) en materiaalgebruik;
4. De reclame-uiting behoort in principe pand- en functiegebonden te zijn. Dat houdt
in, dat er een directe relatie moet zijn tussen de functie(s) die in dat pand
wordt/worden uitgeoefend en die uiting;
5. Om hinder voor aangrenzende bewoners/gebruikers te voorkomen kunnen nadere
eisen worden gesteld aan de lichtsterkte en de tijdsduur bij lichtreclames;
Hoofdstuk 7 Verkeersveiligheid
1. Reclame-objecten mogen het uitzicht op de weg en op verkeerstekens niet
belemmeren;
2. Bewegende reclame langs verkeerswegen is niet toegestaan; bewegende reclame op
andere plaatsen moet te allen tijde worden beoordeeld op verkeersveiligheid;
3. Er mag door situering en kleurstelling geen verwarring ontstaan tussen objecten
die tot het verkeerssysteem (bijvoorbeeld verkeerstekens en ANWB-borden)
behoren en reclame-objecten.
Hoofdstuk 8 Bijzondere reclamevormen
(8.1) Tijdelijke reclame
1. Voor tijdelijke reclame, anders dan korte of evenementsreclame die niet
bouwvergunningplichtig is en korter staat dan 9 weken, geldt een meldingsplicht;
2. Tijdelijke reclame die korter staat dan 9 weken wordt getoetst aan
verkeersveiligheid, welstand en ruimtelijke kwaliteit;
3. Tijdelijke reclame die langer staat dan 9 weken, wordt als normale reclame
beschouwd en als zodanig behandeld.