Hoofdstuk 11 Reclame in bijzondere gebieden (11.1) Dynamische zones I. Dynamische zones lenen zich gelet op hun karakter voor ruimere mogelijkheden voor het aanbrengen van lokale en bovenlokale reclame. (11.2) Lokaties met een grootschalige functie 1. Lokaties met een grootschalige functie lenen zich gelet op hun karakter voor ruimere mogelijkheden voor het aanbrengen van functiegebonden reclame. (11.2) Kantorenzone 1. De kantorenzone leent zich gelet op haar karakter voor ruimere mogelijkheden voor het aanbrengen van lokale en bovenlokale reclame; (11.3) Europaplein 1. Het Europaplein leent zich gelet op zijn unieke karakter voor het aanbrengen van dakreclame; Hoofdstuk 12 Woongebieden 1. Zeer terughoudende toepassing van reclame in woongebieden; 2. In gebieden met gemengde functies mogen reclame-uitingen geen afbreuk doen aan het woonklimaat; Hoofdstuk 13 Bedrijfsgebieden I. Op bedrijventerreinen dienen de vorm en de omvang van de reclame-uitingen te worden afgestemd op de grootte van de panden, de ruimte waarin die panden staan en de beleving van de ruimte. Hoofdstuk 14 Groengebieden 1. Reclame in groengebieden en op sportcomplexen moet worden beoordeeld vanuit het besef, dat reclame-uitingen gemakkelijk afbreuk doen aan het groene karakter daarvan. Hoofdstuk 15 Buitengebied 1. Het buitengebied wordt gelet op het karakter daarvan, gevrijwaard van niet functionele reclame; 2. Met wel toegestane reclame-uitingen wordt terughoudend omgegaan. Plaats, vorm en afmetingen moeten zorgvuldig worden gekozen. Bijlage 4 Samenvatting voorstellen Hoofdstuk 3 Vormgeving van reclame voorstel 1 Een kwaliteitsprijs reclame instellen en de criteria daarvoor nader uitwerken. Hoofdstuk 10 Reclame in waardevolle gebieden voorstel 2 Voorgesteld wordt een stimuleringsregeling in het leven te roepen om ontsierende reclame te vervangen door reclame die aan de eisen voldoet en een jaarlijkse prijs voor het opknappen van de gehele gevel (pui reclame) in te stellen. Een en ander wordt nader uitgewerkt en bekostigd vanuit het project Binnenstad NieuweStad. Hoofdstuk 21 Handhavingsaspecten en regelgeving voorstel 3 Het incidentele karakter van het signaleren van illegaal aangebrachte reclame op gemeentegrond, op particuliere grond en op of aan gevels en het optreden daartegen, moet worden omgezet in een structurele aanpak. voorstel 4 Om het wild plakken te kunnen aanpakken, wordt een drie sporenbeleid gevoerd: aanscherpen van de regels (inmiddels gerealiseerd); bieden van meer faciliteiten door uitbreiding van het aantal gemeentelijke voorzieningen (zie hoofdstuk 20); aanscherpen van het handhavingsbeleid, dan wel een handhavingstraject uitzetten (proefproject, zie hoofdstuk 20). voorstel S In het handhavingsbeleid wordt (in volgorde) voorrang gegeven aan het opsporen en verwijderen van illegale reclame: a. in het beschermd stadsgezicht; b. in het buitengebied; c. op gemeentegrond; d. die anderszins op een opvallende wijze afbreuk doen aan de ruimtelijke kwaliteit, de welstand, de verkeersveiligheid of overlast veroorzaken. voorstel 6 Gelijktijdig met het vaststellen van het reclamebeleid "De reclame geordend" het "Beleidsmatig raamwerk buitenreclame-objecten, gemeente Leeuwarden, 1991" intrekken. voorstel 7 Nadat het reclamebeleid is vastgesteld, worden - voorzover nodig - de APV, de bouwverordening en de regeling voor uitstallingen aangepast, wordt in de nieuwe bestemmingsplannen rekening gehouden met het reclamebeleid en worden bestaande bestemmingsplannen voorzover mogelijk, daarop aangepast.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 473