Blad 2
samenhang met de horeca spelen en wordt ook ingegaan op de
huidige juridisch-planologische regelgeving. De
doelstellingen en uitgangspunten en het nieuw te voeren
locatiebeleid worden in hoofdstuk 2 uiteengezet. In
hoofdstuk 3 tenslotte wordt de planologische verwerking van
het nieuwe horecabeleid in de diverse bestemmingsplannen
toegelicht
De onderhavige partiële herziening is juridisch vertaald in
de vorm van een besluit. Dit houdt in dat slechts
wijzigingen die uit het nieuwe horecabeleid voortvloeien,
binnen de in paragraaf 3.1 genoemde bestemmingsplannen
hoeven te worden vastgesteld. De wijzigingen in de
voorschriften zijn zodanig geformuleerd dat, wanneer deze
aan de tekst van de vigerende voorschriften worden
toegevoegd, een nieuwe integrale tekst ontstaat.
Voor wat betreft de plankaarten is de herziening van
toepassing op de als zodanig aangegeven gebieden (de
gewijzigde delen). Deze delen zijn door middel van een
specifieke grens afgebakend.
Ten aanzien van de herziening van de tabellen wordt
opgemerkt dat uitsluitend de gewijzigde tabellen in deze
herziening zijn meegenomen. Gewijzigde cellen zijn in de
tabellen vet omlijnd.
Aangezien het hier om een aanpassing gaat aan de in 1998
vastgestelde horecanota (vastgesteld beleid)is in overleg
met de provincie Friesland besloten het overleg (met
verschillende instanties) als bedoeld in artikel 10 van het
Besluit op de ruimtelijke ordening 1985 achterwege te
laten. In het kader van de inspraakprocedure zijn geen
reacties binnengekomen.
Zienswijzen
Het ontwerp-bestemmingsplan heeft gedurende vier weken voor
een ieder ter inzage gelegen. Binnen de in de wet gestelde
termijn is een brief met zienswijzen ontvangen van AVM
juristen te Leeuwarden namens de heer J.W. Kuipers eveneens
te Leeuwarden als vertegenwoordiger van de Doele B.V.
(Doelebar aan de Oude Doelesteeg)De brief ligt voor u bij
de stukken ter inzage.
In het kort komt de zienswijze hierop neer dat reclamant
niet kan instemmen met het ontwerp-bestemmingsplan, omdat
niet de mogelijkheid wordt geboden panden samen te voegen
tot één horecabedrijf, onder de voorwaarde dat die
samenvoeging niet leidt tot uitbreiding van het maximaal
aantal toe te laten horecabedrijven. Aanleiding tot deze
zienswijze is het voornemen van de Doele B.V. om middels
samenvoeging van de panden Oude Doelesteeg 2a en 4 te komen
tot uitbreiding van het thans aanwezige horecabedrijf aan
de Doelesteeg 2a (Doelebar)Reclamant is van mening, dat
Blad 3
samenvoeging van twee panden tot één horecagelegenheid in
de Oude Doelesteeg niet leidt tot uitbreiding van het
maximaal toelaatbare aantal horecabedrijven ter plaatse.
Samenvoeging zou er slechts toe leiden dat de oppervlakte
van een horecabedrijf toeneemt.
In de brief wordt er verder op gewezen dat in het verleden
reclamant de gemeente heeft verzocht om medewerking te
verlenen aan het samenvoegen van beide panden in de Oude
Doelesteeg. In grote lijnen wilde reclamant hiermee
bereiken, verbetering van de entree, het tegengaan van
geluidsoverlast (voor het pand Nieuwestad 84), het opener
en klantvriendelijker worden van de Doelebar door het
verplaatsen van de entree (deze bar ligt meer naar achteren
en is bereikbaar via een gang die uitkomt op de Oude
Doelesteeg)en, met dit alles samenhangend, "een positieve
herprofilering van de Oude Doelesteeg, in die zin dat de
aantrekkingskracht en de uitstraling daarvan als geheel zou
worden geoptimaliseerd".
Naar aanleiding hiervan merken wij het volgende op.
De betreffende panden liggen binnen het ter plaatse
geldende bestemmingsplan "Nieuwesteeg/Oude Doelsteeg en
Zuiderstraat". Op de grond rust de bestemming "Gemengde
doeleinden voor binnenstedelijk gebied" (GD). In de
voorschriften is bepaald, dat het gebruik van de
hoofdgebouwen (in dit geval) geschiedt overeenkomstig de
functies vermeld in blok 4, blokzijde 1 van de van dit plan
deel uitmakende tabel. Uit deze tabel blijkt hoeveel panden
in de betreffende straatwand voor een bepaalde functie
mogen worden gebruikt. Er zijn meerdere functies
toegestaan, waaronder horecabedrijven categorie e en d
(respectievelijk eet- c.q. drinkhoreca)
De huidige tabel geeft voor de westzijde van de Oude
Doelesteeg aan, dat van de 9 tot die blokzijde behorende
panden (waartoe uitdrukkelijk ook het pand nr. 2a wordt
gerekend) 3 panden gebruikt mogen worden voor horeca-e en 4
panden voor horeca-d, met dien verstande dat hier maximaal
5 horecabedrijven gevestigd mogen zijn. Daarbij moet voorts
in aanmerking worden genomen dat in tenminste 4 van de 9
panden de detailhandelsfunctie moet worden gehandhaafd.
De nieuwe regeling laat eveneens maar maximaal 5
horecapanden toe. Het verschil met de oude regeling is, dat
nu zowel 5 horeca-e als 5 horeca-d maximaal zijn
toegestaan. Dit verschil vloeit voort uit de vastgestelde
horecanota, die aangeeft dat deze blokzijde is aangemerkt
als concentratiegebied.
De nieuwe regeling maakt echter geen verschil met de "oude"
regeling voor wat betreft het maximum aantal panden (5),
waarbinnen horeca is/wordt toegestaan. Voor o.a. de Oude
Doelesteeg-westzijde, als 'overgangsgebied' naar het
winkelgebied, geldt (volgens de Horecanota van 1998) dat in
50% van de panden horeca wordt toegestaan.