Blad 2 samenhang met de horeca spelen en wordt ook ingegaan op de huidige juridisch-planologische regelgeving. De doelstellingen en uitgangspunten en het nieuw te voeren locatiebeleid worden in hoofdstuk 2 uiteengezet. In hoofdstuk 3 tenslotte wordt de planologische verwerking van het nieuwe horecabeleid in de diverse bestemmingsplannen toegelicht De onderhavige partiële herziening is juridisch vertaald in de vorm van een besluit. Dit houdt in dat slechts wijzigingen die uit het nieuwe horecabeleid voortvloeien, binnen de in paragraaf 3.1 genoemde bestemmingsplannen hoeven te worden vastgesteld. De wijzigingen in de voorschriften zijn zodanig geformuleerd dat, wanneer deze aan de tekst van de vigerende voorschriften worden toegevoegd, een nieuwe integrale tekst ontstaat. Voor wat betreft de plankaarten is de herziening van toepassing op de als zodanig aangegeven gebieden (de gewijzigde delen). Deze delen zijn door middel van een specifieke grens afgebakend. Ten aanzien van de herziening van de tabellen wordt opgemerkt dat uitsluitend de gewijzigde tabellen in deze herziening zijn meegenomen. Gewijzigde cellen zijn in de tabellen vet omlijnd. Aangezien het hier om een aanpassing gaat aan de in 1998 vastgestelde horecanota (vastgesteld beleid)is in overleg met de provincie Friesland besloten het overleg (met verschillende instanties) als bedoeld in artikel 10 van het Besluit op de ruimtelijke ordening 1985 achterwege te laten. In het kader van de inspraakprocedure zijn geen reacties binnengekomen. Zienswijzen Het ontwerp-bestemmingsplan heeft gedurende vier weken voor een ieder ter inzage gelegen. Binnen de in de wet gestelde termijn is een brief met zienswijzen ontvangen van AVM juristen te Leeuwarden namens de heer J.W. Kuipers eveneens te Leeuwarden als vertegenwoordiger van de Doele B.V. (Doelebar aan de Oude Doelesteeg)De brief ligt voor u bij de stukken ter inzage. In het kort komt de zienswijze hierop neer dat reclamant niet kan instemmen met het ontwerp-bestemmingsplan, omdat niet de mogelijkheid wordt geboden panden samen te voegen tot één horecabedrijf, onder de voorwaarde dat die samenvoeging niet leidt tot uitbreiding van het maximaal aantal toe te laten horecabedrijven. Aanleiding tot deze zienswijze is het voornemen van de Doele B.V. om middels samenvoeging van de panden Oude Doelesteeg 2a en 4 te komen tot uitbreiding van het thans aanwezige horecabedrijf aan de Doelesteeg 2a (Doelebar)Reclamant is van mening, dat Blad 3 samenvoeging van twee panden tot één horecagelegenheid in de Oude Doelesteeg niet leidt tot uitbreiding van het maximaal toelaatbare aantal horecabedrijven ter plaatse. Samenvoeging zou er slechts toe leiden dat de oppervlakte van een horecabedrijf toeneemt. In de brief wordt er verder op gewezen dat in het verleden reclamant de gemeente heeft verzocht om medewerking te verlenen aan het samenvoegen van beide panden in de Oude Doelesteeg. In grote lijnen wilde reclamant hiermee bereiken, verbetering van de entree, het tegengaan van geluidsoverlast (voor het pand Nieuwestad 84), het opener en klantvriendelijker worden van de Doelebar door het verplaatsen van de entree (deze bar ligt meer naar achteren en is bereikbaar via een gang die uitkomt op de Oude Doelesteeg)en, met dit alles samenhangend, "een positieve herprofilering van de Oude Doelesteeg, in die zin dat de aantrekkingskracht en de uitstraling daarvan als geheel zou worden geoptimaliseerd". Naar aanleiding hiervan merken wij het volgende op. De betreffende panden liggen binnen het ter plaatse geldende bestemmingsplan "Nieuwesteeg/Oude Doelsteeg en Zuiderstraat". Op de grond rust de bestemming "Gemengde doeleinden voor binnenstedelijk gebied" (GD). In de voorschriften is bepaald, dat het gebruik van de hoofdgebouwen (in dit geval) geschiedt overeenkomstig de functies vermeld in blok 4, blokzijde 1 van de van dit plan deel uitmakende tabel. Uit deze tabel blijkt hoeveel panden in de betreffende straatwand voor een bepaalde functie mogen worden gebruikt. Er zijn meerdere functies toegestaan, waaronder horecabedrijven categorie e en d (respectievelijk eet- c.q. drinkhoreca) De huidige tabel geeft voor de westzijde van de Oude Doelesteeg aan, dat van de 9 tot die blokzijde behorende panden (waartoe uitdrukkelijk ook het pand nr. 2a wordt gerekend) 3 panden gebruikt mogen worden voor horeca-e en 4 panden voor horeca-d, met dien verstande dat hier maximaal 5 horecabedrijven gevestigd mogen zijn. Daarbij moet voorts in aanmerking worden genomen dat in tenminste 4 van de 9 panden de detailhandelsfunctie moet worden gehandhaafd. De nieuwe regeling laat eveneens maar maximaal 5 horecapanden toe. Het verschil met de oude regeling is, dat nu zowel 5 horeca-e als 5 horeca-d maximaal zijn toegestaan. Dit verschil vloeit voort uit de vastgestelde horecanota, die aangeeft dat deze blokzijde is aangemerkt als concentratiegebied. De nieuwe regeling maakt echter geen verschil met de "oude" regeling voor wat betreft het maximum aantal panden (5), waarbinnen horeca is/wordt toegestaan. Voor o.a. de Oude Doelesteeg-westzijde, als 'overgangsgebied' naar het winkelgebied, geldt (volgens de Horecanota van 1998) dat in 50% van de panden horeca wordt toegestaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 476