Blad 2
Artikel 6
Het in dit artikel gestelde is geformuleerd op grond van de
door het Rijk gestelde voorwaarden aan de subsidie
verstrekking aan de gemeente voor realisatie van werk
ervaringsplaatsen
Artikel 7
De inhoud van dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 8
Bij het verrekenen van de hoogte van de subsidie, indien de
duur van de arbeidsovereenkomst korter is dan 12 maanden
en/of de arbeidsduur minder is dan 32 uur per week, wordt
aangesloten bij de verrekeningswij ze die het Rijk hanteert
bij de verstrekking van de vergoedingen aan de gemeenten.
Artikel 9
Lid 1
De inhoud behoeft geen nadere toelichting.
Lid 2
De Awb bevat een aantal weigeringsgrondenArtikel 4:25
bepaalt dat een subsidie moet worden geweigerd als door
verstrekking van de subsidie het subsidieplafond zou worden
overschreden. Artikel 4:35, lid 1, Awb, bepaalt dat de
subsidieverlening kan worden geweigerd indien een gegronde
reden bestaat om aan te nemen dat:
a. de activiteiten niet of niet geheel zullen plaats
vinden;
b. de aanvrager niet zal voldoen aan de aan de subsidie
verbonden verplichtingen;
c. de aanvrager niet op een behoorlijke wijze rekening en
verantwoording zal afleggen omtrent de verrichte
activiteiten en de daaraan verbonden uitgaven en
inkomsten, voor zover deze voor de vaststelling van de
subsidie van belang zijn.
Het tweede lid van artikel 4:35 Awb bepaalt dat de
subsidieverlening voorts in ieder geval kan worden
geweigerd indien de aanvrager:
a. in het kader van de aanvraag onjuiste of onvolledige
gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van deze
gegevens tot een onjuiste beschikking op de aanvraag
zou hebben geleid;
b. failliet is verklaard of aan hem surséance van betaling
is verleend, dan wel een verzoek daartoe bij de
rechtbank is ingediend.
In aanvulling op deze wettelijke weigeringsgronden, bevat
artikel 9, lid 2, nog twee gronden om de subsidie te
weigeren
Blad 3
Gedacht kan hierbij worden aan bijvoorbeeld beleid op basis
van de Wet (re)integratie arbeidsgehandicapten.
Artikel 10
Op grond van de Awb vindt de verstrekking van subsidies in
beginsel in twee stappen plaats. De eerste stap is het
besluit tot verlenen van de subsidie, de tweede stap is het
besluit tot vaststellen van de subsidie. Het is mogelijk om
de eerste stap (de subsidieverlening) over te slaan. In die
gevallen wordt het definitieve bedrag van de subsidie
direct vastgesteld. In dit artikel is gekozen voor de
tweede mogelijkheid: het vaststellen van de subsidie,
zonder voorafgaande beschikking tot subsidieverlening.
Het voordeel van het direct vaststellen van de subsidie is
besparing van de werklast voor zowel de gemeente als de
subsidieaanvrager. De aanvraag en de bijgevoegde gegevens
hoeven slechts één keer door de subsidieontvanger ingediend
te worden en door de gemeente gecontroleerd te worden.
Een nadeel van het direct vaststellen van het subsidie
bedrag is het feit dat het verstrekte subsidiebedrag minder
gemakkelijk is terug te vorderen als blijkt dat de
subsidieontvanger zich niet gehouden heeft aan de subsidie
voorwaarden. Dit bezwaar kan echter worden ondervangen door
te kiezen voor uitbetaling van de subsidie in termijnen
zie artikel 12
Artikel 11
De inhoud van dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 12
Gemeenten kunnen de uitbetaling naar eigen inzicht regelen.
In deze verordening is ervoor gekozen het subsidiebedrag
per kwartaal in gelijke delen uit te betalen. Deze wijze
van betalen heeft als voordeel dat direct kan worden
ingespeeld op gewijzigde omstandigheden. Wanneer het
arbeidscontract met de werknemer voortijdig wordt
beëindigd, kan de betaling direct worden stopgezet en hoeft
geen reeds betaalde subsidie te worden teruggevorderd.
Artikel 13
De inhoud van dit artikel hoeft geen nadere toelichting.
Artikel 14
Dit artikel regelt het toezicht van de gemeente en de
informatieplicht van de subsidieontvanger. De gemeente moet
dan op grond van artikel 5:11 van de Abw een toezichthouder
aanwijzen voor de handhaving en het toezicht.