Voor oe aanvullende ziektekostenverzekering blijft de
premievaststelling gebaseerd op de solidariteit tussen alle
verzekerden. Op grond van de punten, opgesomd onder de
uitgangspunten, wordt op deze premie korting verleend.
De aanvullende elementen, waarvoor in principe voor ieder
individuele bijstandsgerechtigde of daarmee vergelijkbare
inkomensontvanger bijzondere bijstand moet worden
verstrekt, worden kostendekkend ingekocht en vertaald in
een extra premie. Dit principe is op ambtelijk niveau
namens de drie gemeenten uitonderhandeld.
4Het onderhandelingsresultaat
Het verzekerde pakket omvat allereerst zoals gezegd de
aanvullende verzekering als basis, de zogenaamde AV-basis.
Daarbovenop worden verzekerd: vergoedingen voor alter
natieve geneeswijzen, extra vergoedingen voor brilmonturen,
brillenglazen en contactlenzen, tegemoetkoming in algemene
kraamzorgkosten, psychologische hulp, kosten voor een
second opinion en aanvullende tandheelkundige voorzienin
gen
De waarde van dit extra pakket, inclusief uitvoeringskosten
voor de zorgverzekeraar, is ingeschat op een premiebedrag
van f 6,94 per verzekerde per maand. Definitieve afrekening
vindt achteraf op jaarbasis plaats. Na enkele jaren zal
worden besproken of volledige verzekering zonder afrekening
achteraf voor beide partijen aantrekkelijker is.
De volgende kortingen zijn bedongen:
1. korting voor collectiviteit en schuldsanering f 1,43;
2. korting voor collectieve premie-inning f 1,50.
De per verzekerde te betalen premie uit het bijzondere
bijstandsbudget komt daarmee op (f 6,94 minus f 2,93
f 4,01, naar boven afgerond) f 4,05, inclusief collectieve
premie-inning, exclusief afgerond op f 5,55.
Zowel naar inhoud als premie is dit resultaat goed te
noemen
De ingangsdatum van de uitbreiding is, na positieve
besluitvorming, bepaald op 1 oktober 1999.
5. Doelgroep van de uitbreiding
De ziektekostenverzekering wordt toegankelijk voor personen
met een inkomen tot 105% van het betreffende sociaal
minimum. Na onderzoek en beredeneerde schatting van het
verwachte gebruik is de doelgroep bepaald op 4000 personen.
6. Voorlichting aan de doelgroep
Om de gemeentelijke declaratieregeling beter bekend bij en
toegankelijk te maken voor de doelgroep, dezelfde ais voor
de collectieve verzekering, wordt geëxperimenteerd met een
eenmalige koppeling van gemeentelijke bestanden. Bij
positieve ervaringen daarmee zal van hetzelfde bestand van
potentiële gebruikers gebruik gemaakt worden voor directe
benadering van de doelgroep. Daarnaast zuilen de gebruike
lijke voorlichtingsmiddelen worden ingezet.
7Financiële consequenties en dekking
De totale kosten worden hiermee op jaarbasis geraamd op
f 400.000,-, als volgt uitgespitst:
Verzekeringskosten f 275.000,-
Voorlichtingskosten f 75.000,-
Uitvoeringskosten f 75.000,-
In het jaar van invoering, 1999, worden de kosten geraamd
op f 100.000,-.
Deze kosten kunnen worden gedekt uit het budget bijzondere
bij stand
8Ten slotte
Recent is onderzoek gedaan naar de armoedeval. Ook de
collectieve aanvullende ziektekostenverzekering draagt
daartoe bijVanwege
de geringe mate van bijdrage daaraan (f 66,60 per jaar);
de toenemende mogelijkheden van collectieve ziekte
kostenverzekering voor werkenden;
de noodzaak tot beëindiging van de verzekering voor
bijstandsgerechtigden bij niet doorvoeren van de
uitbreiding en
de moeilijkheidsgraad van een groot aeel van de
doelgroep om via arbeid het inkomen te vergroten,
wordt voorgesteld aan de invloed op de armoedeval geen
consequenties te verbinden.
De overeenkomst kan nog niet in definitieve vorm worden
aangeboden. Er dienen nog enkele punten van ondergeschikt
belang op de i worden gezet. Langer uitstel van besluit
vorming door de gemeenteraad zet de invoeringsdatum van
1 oktober a.s. onder druk. Daarom vragen wij de raad om een
principe-uitspraak tot het aangaan van een overeenkomst. De
hoofdpunten van de overeenkomst zijn al vastgelegd in 4
van deze raadsbrief en in de concept-overeenkomst die ter
inzage is gelegd.