Jaarverslag gemeente Leeuwarden Vanwege de forse budgetoverschrijdingen in de jaren 1996 en 1997 is een bestuursopdracht verstrekt om een betere monitoring van de bijstandsuitgaven te bewerkstelligen, de ramingen van uitgaven te verbeteren en de effectiviteit en efficiëntie van het bijzondere bijstandspakket nader te onderzoeken. In afwachting daarvan werd afgezien van nieuwe initiatieven op dit beleidsterrein en werd nog geen nadere bestemming gegeven aan de door de regering extra ter beschikking gestelde gelden voor armoedebestrijding. Aan het einde van het verslagjaar is de door een extern bureau opgestelde rapportage ontvangen. Het per saldo uitgegeven bedrag aan bijzondere bijstandsverlening ligt f 500.000 lager dan in 1997. Een beroep op andere voorzieningen en een zachte winter blijken de voornaamste redenen voor de daling van de uitgaven. Zowel het aantal aanmeldingen (81) bij het samenwerkingsverband voor schuldhulpverlening, het project Overkreditering, als het aantal verzoeken (218) om schuldregeling bij de Gemeenschappelijke Kredietbank Friesland bewogen zich op hetzelfde niveau als in 1997. Er lijkt zich een stabilisatie van de schuldenproblematiek af te tekenen. Fraudebestrijding Het jaar 1998 was het eerste volledige uitvoeringsjaar van de wet Boeten c.a.. Er zijn 348 boeteonderzoeken uitgevoerd, waarbij in 16 gevallen niet overgegaan is tot het opleggen van een boete. De voornaamste aanleidingen tot het instellen van een onderzoek zijn gelegen in het vermoeden van fraude en het niet verschijnen na oproeping voor een (her-)onderzoek. Ontwikkelingen op het terrein van de sociale zekerheid De op 1 juli 1998 in werking getreden Koppelingswet beoogt vreemdelingen zonder geldige verblijfstitel uit te sluiten van uitkeringen en voorzieningen in Nederland. Na intensief onderzoek en onder gebruikmaking van de uitstelmogelijkheden van het rijk bleek in Leeuwarden de bijstand van 15 uitkeringspartijen ten gevolge van invoering van deze wet te moeten worden beëindigd. Aan het eind van het verslagjaar werd begonnen met het instellen van het onderzoek naar de omstandigheden van dat moment om bij ongewijzigde omstandigheden per 1 februari 1999 de bijstandsverlening te staken. De gemeenteraad besloot aan Respons, het steunpunt voor mensen zonder verblijfsrecht, op grond van humanitaire redenen eenmalig een bedrag van f25.000 beschikbaar te stellen ter leniging van de eerste nood onder slachtoffers van de Koppelingswet. In 1997 heeft de rijksoverheid het besluit genomen de drie uitvoeringskolommen in de sociale zekerheid, te weten arbeidsvoorziening, uitvoeringsinstellingen van sociale zekerheidswetten en de sociale diensten van gemeenten, nauwer te laten samenwerken en te komen tot de vorming van Centra voor Werk en Inkomen (CWI). In het regeerakkoord werd nadere regelgeving voor de vorming aangekondigd. In provinciaal verband zijn voorbereidingen getroffen om in Fryslan tot een de gehele provincie dekkend aantal centra te komen. In december van het verslagjaar is een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Ferwerderadiel, Leeuwarderadeel en Leeuwarden en de andere samenwerkingspartijen afgesloten om in deze regio onder nog nader af te spreken condities over te gaan tot de vorming van een CWI in Leeuwarden. Ontwikkelingen op het terrein van de gesubsidieerde arbeid In het kader van de regievoering op het terrein van de gesubsidieerde arbeid is er een scenario ontwikkeld onder de naam "taakstellend activeringsbeleid". In dit scenario staat beschreven welke ontwikkelingen er verwacht worden en welke inzet er de komende vier jaar gepleegd gaat worden wanneer het gaat om het activeringsbeleid. Vervolgens is dit taakstellend activeringsbeleid als kader gebruikt voor de invulling van de kademota Wet inschakeling werkzoekenden en voor de uitvoering van de Wet Reïntegratie Arbeidsgehandicapten. 24 Jaarverslag gemeente Leeuwarden Werkgelegenheidsinstrumenten De Banenpoolregeling en de JWG zijn per 1998 overgegaan in de Wet inschakeling werkzoekenden (Wiw). In 1998 is de subsidie aan de Stichting Werkwijzer afgewikkeld. In samenwerking met Stichting Werkwijzer is de overgang van de Banenpool en de JWG naar de Wiw geregeld, tezamen met de verdere implementatie van de Wiw. Eind 1998 zijn er 618 Wiw-dienstbetrekkingen gerealiseerd. De raming van 800 Wiw- dienstbetrekkingen was gebaseerd op de ervaringen met de Banenpool en de JWG. Het verschil wordt veroorzaakt door een lagere instroom en een hogere uitstroom van jongeren in/uit de Wiw. Doordat de ontwikkeling van werkervaringsplaatsen in het kader van de Wiw pas medio 1998 gestart is én doordat het moeilijk blijkt te zijn om geschikte kandidaten te vinden voor plaatsing op werkervaringsplaatsen, is het aantal gerealiseerde werkervaringsplaatsen sterk achtergebleven bij het aantal geraamde plaatsen. In het kader van de Melkert I-regeling zijn 234 banen ingevuld. Er zijn in het verslagjaar 50 nieuwe Melkert i-banen gerealiseerd en 184 reeds vervulde Melkert I- banen beheerd. Tot eind 1997 konden Melkert-experimentbanen worden ingevuld. In totaal zijn er gedurende de looptijd van het experiment 238 deelnemers (ooit) geplaatst. In 1998 zijn nog lopende arbeidsovereenkomsten (156) gevolgd en zijn de bijbehorende loonkostensubsidies betaald. Van de speciale kinderopvangregeling voor kinderen van alleenstaande ouders is optimaal gebruik gemaakt. Aan het eind van 1998 maakten 105 kinderen in enigerlei vorm gebruik van de regeling. 6.1.5 Welzijn Maatschappelijke opvang De rijksbijdrage voor vrouwenopvang is structureel flink verhoogd. De nachtopvang en het begeleid wonen bij de Terp is uitgebreid. In het verslagjaar is de nota Maatschappelijke opvang en verslavingsbeleid opgesteld. Samen met het veld wordt deze nota nader uitgewerkt. Prestaties/kengetallen Aantal 1998 De Terp: 132 plaatsen woonvoorziening; bezettingsgraad: 95,7% 103 plaatsen overige voorzieningen; bezettingsgraad: 100% De Wending: 23 plaatsen; bezettingsgraad: 97,1% Blijf van mijn lijf: 21 plaatsen; bezettingsgraad: 99% Ouderen De Stichting Thuiszorg is een experiment "integraal zorgloket" gestart. Ervaringen hiermee zijn nog niet bekend. De gemeentelijke bemoeienis met de sociale alarmering is afgebouwd. Voortaan loopt dit via de zorgverzekeraar. Minderhedenbeleid en mondiaal beleid Het steunpunt stedenband Leeuwarden Orjol en het discriminatiemeldpunt zijn overgegaan naar het Centrum voor Ontwikkelingssamenwerking (COS). 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 525