Jaarverslag gemeente Leeuwarden
Vanwege de forse budgetoverschrijdingen in de jaren 1996 en 1997 is een
bestuursopdracht verstrekt om een betere monitoring van de bijstandsuitgaven te
bewerkstelligen, de ramingen van uitgaven te verbeteren en de effectiviteit en efficiëntie
van het bijzondere bijstandspakket nader te onderzoeken. In afwachting daarvan werd
afgezien van nieuwe initiatieven op dit beleidsterrein en werd nog geen nadere
bestemming gegeven aan de door de regering extra ter beschikking gestelde gelden voor
armoedebestrijding. Aan het einde van het verslagjaar is de door een extern bureau
opgestelde rapportage ontvangen.
Het per saldo uitgegeven bedrag aan bijzondere bijstandsverlening ligt f 500.000 lager
dan in 1997. Een beroep op andere voorzieningen en een zachte winter blijken de
voornaamste redenen voor de daling van de uitgaven.
Zowel het aantal aanmeldingen (81) bij het samenwerkingsverband voor
schuldhulpverlening, het project Overkreditering, als het aantal verzoeken (218) om
schuldregeling bij de Gemeenschappelijke Kredietbank Friesland bewogen zich op
hetzelfde niveau als in 1997. Er lijkt zich een stabilisatie van de schuldenproblematiek
af te tekenen.
Fraudebestrijding
Het jaar 1998 was het eerste volledige uitvoeringsjaar van de wet Boeten c.a.. Er zijn
348 boeteonderzoeken uitgevoerd, waarbij in 16 gevallen niet overgegaan is tot het
opleggen van een boete. De voornaamste aanleidingen tot het instellen van een
onderzoek zijn gelegen in het vermoeden van fraude en het niet verschijnen na
oproeping voor een (her-)onderzoek.
Ontwikkelingen op het terrein van de sociale zekerheid
De op 1 juli 1998 in werking getreden Koppelingswet beoogt vreemdelingen zonder
geldige verblijfstitel uit te sluiten van uitkeringen en voorzieningen in Nederland. Na
intensief onderzoek en onder gebruikmaking van de uitstelmogelijkheden van het rijk
bleek in Leeuwarden de bijstand van 15 uitkeringspartijen ten gevolge van invoering
van deze wet te moeten worden beëindigd. Aan het eind van het verslagjaar werd
begonnen met het instellen van het onderzoek naar de omstandigheden van dat moment
om bij ongewijzigde omstandigheden per 1 februari 1999 de bijstandsverlening te
staken. De gemeenteraad besloot aan Respons, het steunpunt voor mensen zonder
verblijfsrecht, op grond van humanitaire redenen eenmalig een bedrag van f25.000
beschikbaar te stellen ter leniging van de eerste nood onder slachtoffers van de
Koppelingswet.
In 1997 heeft de rijksoverheid het besluit genomen de drie uitvoeringskolommen in de
sociale zekerheid, te weten arbeidsvoorziening, uitvoeringsinstellingen van sociale
zekerheidswetten en de sociale diensten van gemeenten, nauwer te laten samenwerken
en te komen tot de vorming van Centra voor Werk en Inkomen (CWI). In het
regeerakkoord werd nadere regelgeving voor de vorming aangekondigd.
In provinciaal verband zijn voorbereidingen getroffen om in Fryslan tot een de gehele
provincie dekkend aantal centra te komen. In december van het verslagjaar is een
samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Ferwerderadiel, Leeuwarderadeel en
Leeuwarden en de andere samenwerkingspartijen afgesloten om in deze regio onder nog
nader af te spreken condities over te gaan tot de vorming van een CWI in Leeuwarden.
Ontwikkelingen op het terrein van de gesubsidieerde arbeid
In het kader van de regievoering op het terrein van de gesubsidieerde arbeid is er een
scenario ontwikkeld onder de naam "taakstellend activeringsbeleid". In dit scenario
staat beschreven welke ontwikkelingen er verwacht worden en welke inzet er de
komende vier jaar gepleegd gaat worden wanneer het gaat om het activeringsbeleid.
Vervolgens is dit taakstellend activeringsbeleid als kader gebruikt voor de invulling van
de kademota Wet inschakeling werkzoekenden en voor de uitvoering van de Wet
Reïntegratie Arbeidsgehandicapten.
24
Jaarverslag gemeente Leeuwarden
Werkgelegenheidsinstrumenten
De Banenpoolregeling en de JWG zijn per 1998 overgegaan in de Wet inschakeling
werkzoekenden (Wiw). In 1998 is de subsidie aan de Stichting Werkwijzer
afgewikkeld. In samenwerking met Stichting Werkwijzer is de overgang van de
Banenpool en de JWG naar de Wiw geregeld, tezamen met de verdere implementatie
van de Wiw.
Eind 1998 zijn er 618 Wiw-dienstbetrekkingen gerealiseerd. De raming van 800 Wiw-
dienstbetrekkingen was gebaseerd op de ervaringen met de Banenpool en de JWG. Het
verschil wordt veroorzaakt door een lagere instroom en een hogere uitstroom van
jongeren in/uit de Wiw.
Doordat de ontwikkeling van werkervaringsplaatsen in het kader van de Wiw pas medio
1998 gestart is én doordat het moeilijk blijkt te zijn om geschikte kandidaten te vinden
voor plaatsing op werkervaringsplaatsen, is het aantal gerealiseerde
werkervaringsplaatsen sterk achtergebleven bij het aantal geraamde plaatsen.
In het kader van de Melkert I-regeling zijn 234 banen ingevuld. Er zijn in het
verslagjaar 50 nieuwe Melkert i-banen gerealiseerd en 184 reeds vervulde Melkert I-
banen beheerd.
Tot eind 1997 konden Melkert-experimentbanen worden ingevuld. In totaal zijn er
gedurende de looptijd van het experiment 238 deelnemers (ooit) geplaatst. In 1998 zijn
nog lopende arbeidsovereenkomsten (156) gevolgd en zijn de bijbehorende
loonkostensubsidies betaald.
Van de speciale kinderopvangregeling voor kinderen van alleenstaande ouders is
optimaal gebruik gemaakt. Aan het eind van 1998 maakten 105 kinderen in enigerlei
vorm gebruik van de regeling.
6.1.5 Welzijn
Maatschappelijke opvang
De rijksbijdrage voor vrouwenopvang is structureel flink verhoogd. De nachtopvang en
het begeleid wonen bij de Terp is uitgebreid. In het verslagjaar is de nota
Maatschappelijke opvang en verslavingsbeleid opgesteld. Samen met het veld wordt
deze nota nader uitgewerkt.
Prestaties/kengetallen
Aantal 1998
De Terp: 132 plaatsen woonvoorziening; bezettingsgraad: 95,7%
103 plaatsen overige voorzieningen; bezettingsgraad: 100%
De Wending: 23 plaatsen; bezettingsgraad: 97,1%
Blijf van mijn lijf: 21 plaatsen; bezettingsgraad: 99%
Ouderen
De Stichting Thuiszorg is een experiment "integraal zorgloket" gestart. Ervaringen
hiermee zijn nog niet bekend. De gemeentelijke bemoeienis met de sociale alarmering is
afgebouwd. Voortaan loopt dit via de zorgverzekeraar.
Minderhedenbeleid en mondiaal beleid
Het steunpunt stedenband Leeuwarden Orjol en het discriminatiemeldpunt zijn
overgegaan naar het Centrum voor Ontwikkelingssamenwerking (COS).
25