Jaarverslag gemeente Leeuwarden voordelen. Bij verdere technische ontwikkelingen en/of prijsontwikkelingen kan een omslagpunt komen. Daarom zullen de ontwikkelingen ter zake gevolgd blijven worden. Ook wordt onderzocht of de inzameling van bedrijfsafval en huishoudelijk afval in de binnenstad voor verbetering vatbaar is. De hoeveelheid afval stijgt. Dit geldt zowel voor het GTF-afval en het restafval, als voor het grof vuil. Landelijk wordt aangenomen dat de toename van afval wordt veroorzaakt door de toegenomen welvaart in ons land. Het kringloopbedrijf Estafette heeft haar doelstellingen in het verslagjaar ruimschoots gehaald. In 1998 is met N.V. Afvalsturing Friesland overeenstemming bereikt over de oprichting van N.V. Fryslan Milieu. Onze overheidsactiviteiten op het terrein van de reiniging zijn aan een dochtermaatschappij van laatstgenoemde vennootschap overgedragen. Daarmee is een belangrijke voortgang geboekt bij de gemeentelijke doelstelling tot verzelfstandiging van uitvoerende activiteiten, terwijl tevens gekomen is tot schaalvergroting, die in de afvalbranche onvermijdelijk is. 6.3.3 Ver keer en vervoer Voorjaar 1998 zijn de integrale verkeers- en vervoerstudie "Rondom Leeuwarden" en de gebiedsstudie "Noordoost-Fryslan" afgerond. Beide studies zijn op elkaar afgestemd en bevatten maatregelen gericht op het bevorderen van goederenvervoer over water en rail, bevorderen van gebruik van openbaar vervoer en fiets (met aanleg van busbanen op de invalswegen van Leeuwarden en de aanleg van transferia en fietsroutes) en aanleg van nieuwe infrastructuur. Bij nieuwe infrastructuur gaat het met name om de Haak om Leeuwarden, de noordwesttangent, reconstructie van enkele knelpunten op het hoofdwegennet in Leeuwarden en optimalisatie van de noord-zuid verbinding tussen Dokkum en de rijksweg N31. De studie "Rondom Leeuwarden" is voor Rijkswaterstaat van belang bij de verkenning "Rijksweg 31 Leeuwarden"; medio 1999 zal de verkenning afgerond zijn. In aansluiting op bovengenoemde studies, is in het verslagjaar besloten de volgende studies uit te voeren: onderzoek naar de maatregelen die noodzakelijk zijn om de bereikbaarheid van de gebieden aan de oostzijde van de stad te waarborgen; onderzoek naar openbaar vervoervoorzieningen (inclusief transferia) op de invalswegen van de stad en het effect op het aantal benodigde parkeerplaatsen in de binnenstad. Besluitvorming hieromtrent vindt plaats in 1999. In het najaar is gestart met het uitwerken van een proef voor gratis openbaar vervoer. Het aanbieden van voldoende parkeerplaatsen in en rond de binnenstad behoeft voortdurend afstemming tussen het aantal beschikbare plaatsen en de vraag naar parkeerplaatsen. Onderzoek heeft uitgewezen dat in de parkeerspitsen op donderdagavond, vrijdag- en zaterdagmiddag een kritische grens wordt benaderd, kortom de behoefte stijgt. Daar het aantal parkeerplaatsen niet is toegenomen, is aanpassing van tarieven en maximale parkeerduur nodig. Overeenkomstig het raadsbesluit dient eens per drie jaar de tarifering te worden aangepast. De bouw van parkeergarages op plaatsen waar nu terreinen zijn vereist tijdelijke parkeerlocaties. De start van het "Bastion" aan het Hoeksterpad is gepland in het voorjaar van 1999. De tijdelijke parkeervoorziening zal worden aangelegd op middels braak vrijgekomen terreinen van de gebouwen aan de Arendstuin. De inschatting op basis van voorgaande jaren voor wat betreft het uit te geven aantal vergunningen/ontheffingen is in 1998 aan de voorzichtige kant geweest. 38 Jaarverslag gemeente Leeuwarden Zo zijn 390 invalidenparkeerkaarten uitgegeven en resp. 26 en 126 vergunningen voor invalidenparkeerplaatsen en uitritten verstrekt. Het aantal ontheffingen op basis van de Wegenverkeerswet is 70, waarvan 5 betrekking hebben op de route gevaarlijke stoffen en 65 op extreme breedte, hoogte en/of lengte. 6.3.4 Beheer Openbare Ruimte De benadering van het beheer van de openbare ruimte heeft in het verslagjaar een kentering ondergaan. Voorheen werden de activiteiten vooral benaderd vanuit een beheertechnisch oogpunt. Thans wordt meer aansluiting gezocht bij de wijze waarop burgers hun woonomgeving beleven. Onderhoud en beheer worden beschouwd als onderdeel van de totale exploitatie van de leefomgeving. Daarom wordt getracht de burger waar mogelijk te betrekken bij ontwikkeling van beheerplannen voor zijn woonomgeving. Dit vereist een andere wijze van communiceren, zowel extern met de burger, als intern in de eigen organisatie. Uitgangspunt daarbij is dat de werkzaamheden niet mogen stagneren. In het verslagjaar zijn dan ook de omvang van de uitgevoerde werkzaamheden in overeenstemming met de planning. Dit is niet van toepassing op het herstel van kademuren, waarvoor incidenteel vier miljoen gulden extra beschikbaar was gesteld. In verband met de bestudering van nieuw ontwikkelde werktechnieken voor deze werkzaamheden, is de uitvoering van deze werkzaamheden doorgeschoven naar 1999. 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 532