Jaarverslag gemeente Leeuwarden
Utiliteitsbouw
In de voorbereiding van nieuwe bouwprojecten is in drie gevallen extra aandacht
besteed aan energiezuinige en duurzame nieuwbouw. Het gaat om de Avero-toren, de
nieuwbouw van WLF en de nieuwbouw van het CJ1B. In het gebied van de lange
Marktstraat, Tesselschadestraat wordt onderzocht of opslag van koude/warmte in de
bodem een haalbare optie is. Waarschijnlijk wordt op redelijk grote schaal PV geplaatst
in deze gebouwen.
Verder zijn nog de nodige activiteiten verricht voor tal van andere projecten; een
tweetal worden uitgebreider toegelicht.
Hofsingel
In het voorjaar van 1998 is de geactualiseerde inrichtingschets van het Hofsingelgebied
door de gemeenteraad vastgesteld en is tevens een uitvoeringskrediet verstrekt. De
(gewijzigde) verhoudingen tussen de gemeente en de projectontwikkelaar (HVG) zijn
helder geregeld in de zogenaamde samenwerkingsovereenkomst die betrekking heeft op
drie deellocaties te weten Wissesdwinger, Arendstuin en Bastion. De tumkey-
overeenkomst met HVG voor de bouw van de parkeergarage Hoeksterend en het
beschikbaar stellen van de benodigde kredieten is eind 1998 geschied.. De voorbereiding
voor de bouw van de parkeergarage is in volle gang. In het Arendstuingebied zijn
sloopwerkzaamheden uitgevoerd om te kunnen voorzien in een tijdelijke
parkeergelegenheid tijdens de bouw van de parkeergarage.
In maart is het pand Wissesdwinger 1 (De Infirmerie) van het Rijk aangekocht met het
oogmerk een goede bestemming te vinden voor het pand, passend binnen het
Hofsingelconcept. Vooruitlopend op een definitieve invulling is het pand tijdelijk in
gebruik gegeven aan enkele kunstenaars. De brand in november 1998 heeft aan dit
gebruik voorlopig een abrupt einde gemaakt.
De stedenbouwkundige invulling in "Bleekhoven" (het voormalige Frigasterrein) is
uiteindelijk in oktober 1998 vastgesteld. Als vervolg hierop zijn begin december de
benodigde stukken door de provincie. Visser BV (eigenaar grond) en de gemeente
getekend.
Busbaan Leeuwarden-Stiens
Het project Busbaan Troelstraweg is in 1998 gereedgekomen en op 15 januari 1999
officieel geopend. Thans geldt voor het project nog een onderhoudstermijn waarin nog
enkele afrondende werkzaamheden zullen worden uitgevoerd.
Het werk is ruim binnen de gestelde termijnen opgeleverd. Tijdens het project hebben
zich nog enkele wijzigingen voorgedaan die vermeldenswaard zijn. Zo bleek de
gewenste fietskortsluitroute tussen de Troelstraweg en De Magere Weide niet haalbaar
vanwege zowel ruimtelijke, verkeerstechnische, als financiële redenen.
Daarnaast is tijdens de uitvoeringsfase in overleg met de participanten in het project
(provincie, Leeuwarderadeel, Ferwerderadeel) besloten de busbaanverkaveling uit
oogpunt van verkeersveiligheid uit te voeren in een herkenbare kleur groen.
7.2 Grotestedenbeleid (GSB)
Er is een jaarprogramma GSB voor de jaren 1998 en 1999 ontwikkeld. Voor de GSB is
de komst van een nieuw kabinet van grote invloed geweest. Er is op basis van landelijke
evaluaties een Memorandum namens de 21 GSB-gemeenten (G21) opgesteld, waarin
handreikingen zijn geboden aan het nieuwe kabinet voor de voortzetting van het
Grotestedenbeleid. In aansluiting hierop is er een doorstartconvenant GSB voorbereid
en eind 1998 afgesloten. Ten vervolge op het doorstartconvenant zijn er voorstellen
ontwikkeld om te komen tot een meerjarenontwikkelingsprogramma (MOP).
44
Jaarverslag gemeente Leeuwarden
Het jaarprogramma GSB 1996 is vrijwel afgerond. Het jaarprogramma GSB 1997 is in
uitvoering. Het jaarprogramma GSB 1998 is eind 1998 uitgezet en de uitvoering is
voorzien in 1999.
Alle projecten zijn standaard beschreven en vervolgens opgenomen in de
werkplanningen van de betrokken diensten. Met de uitvoerders zijn nadere afspraken
gemaakt op basis van projectmanagement, waardoor de kwaliteit van het
uitvoeringsproces aanmerkelijk is verbeterd. Voortgangsbewaking vond plaats in het
kader van de Turap en bij de opstelling van deze jaarrekening.
In 1998 heeft er geen zelfanalyse plaatsgevonden. In september 1998 maakte het rijk
bekend dat de opstelling van de zelfanalyse tot nader orde werd uitgesteld. Dit omdat de
voorbereiding van het doorstartconvenant en het meerjarenontwikkelingsprogramma
GSB veel tijd van de G21 vroegen.
45