Jaarverslag gemeente Leeuwarden In het kader van de verruiming van de opleidingsmiddelen met 0,5 miljoen gulden is in 1998 voor het eerst een gemeentebreed opleidingsplan vervaardigd. De Commissie voor Bestuur en Middelen is hierover desgevraagd geïnformeerd. In het vervolg zal jaarlijks een gemeentelijk opleidingsplan tot stand worden gebracht. 1998 was ook het tweede volledige jaar waarin een Ondernemingsraad heeft gefunctioneerd. In dat jaar is meer duidelijkheid gekomen over de taak- en rolverdeling tussen de OR en zijn Onderdeelcommissies per dienst, maar ook tussen de OR en de Commissie voor Georganiseerd Overleg. Een gevolg van het functioneren van de OR is dat het aantal onderwerpen voor het overleg in het GO sterk is afgenomen en zich thans met name concentreert op de (de veelal landelijk overeen gekomen) formele wijzigingen van de gemeentelijke Arbeidsvoorwaardenregeling en het tot stand brengen van de diverse Sociale Statuten die organisatiewijzigingen en verzelfstandigingoperaties flankeren. Inmiddels is ook een start gemaakt met het overleg over de vervanging van het Sociaal Convenant uit 1993. 8.5 Grondbedrijf en Vastgoed Grondbedrijf In het verslagjaar zijn voorbereidingen getroffen om te komen tot een meer ondernemend Grondbedrijf. Kernbegrippen hierin zijn jaarlijkse risico-inventarisatie, - analyse en -beheersing, grondbeleid en grondprijzenbeleid. Dit laatste met de onderscheidende begrippen historische kostprijs, marktprijs en vraagprijs. Vastgoed De afdeling Vastgoed heeft in 1998 een moeilijke tijd doorgemaakt. Begin 1998 is de 'taskforce' Vastgoed ingesteld met als doel al het gemeentelijke vastgoed in kaart te brengen. Tegelijkertijd is een interim-manager aangesteld die, in samenspraak met de trekker van de 'taskforce', de opdracht kreeg een reorganisatievoorstel met betrekking tot de afdeling te ontwikkelen. In september 1998 waren de werkzaamheden van de 'taskforce' afgerond. Op basis van de conclusies van de 'taskforce' ("stoot alle niet- strategische panden af') is besloten dat overgebleven taken moesten worden overgedragen van de dienst Algemene Zaken naar de dienst Stadsontwikkeling.4 4 De aanbevelingen van de 'taskforce' zijn in het voorjaar 1999 aan de gemeenteraad voorgelegd; het (tweede) reorganisatievoorstel wordt in 1999 voorgelegd aan de ondernemingsraad. 50 Jaarverslag gemeente Leeuwarden 9 DE BALANS PER 31 DECEMBER 1998 Aan de jaarrekening 1998 van de gemeente Leeuwarden liggen de jaarrekeningen van de gemeentelijke diensten ten grondslag. Hiertoe zijn de jaarrekeningen van de dienst Algemene Zaken, de dienst Bestuur en Concernstaf, de dienst Brandweer, de dienst Stedelijke Werkvoorziening, de dienst Stadsbeheer, de dienst Stadsontwikkeling en de dienst Welzijn geconsolideerd. Activa x f 1.000 31 december 1998 31 december 1997 Immateriële vaste activa 14.517 29.673 Materiële vaste activa 283.781 276.094 Financiële vaste activa 375.956 427.761 Totaal vaste activa 674.254 733.528 Voorraden 29.362 4.987 Vorderingen 105.850 70.748 Liquide middelen 568 18.465 Overlopende activa 87.653 58.049 Totaal vlottende activa 223.433 152.249 Totaal generaal 897.687 885.777 Passiva xf 1.000 31 december 1998 31 december 1997 Algemene reserve 32.455 26.394 Egalisatiereserve 1.203 Bestemmingsreserves 148.407 142.482 Resultaat boekjaar -259 5.571 Totaal eigen vermogen 181.806 174.447 Voorzieningen 27.283 24.746 Langlopende schulden 534.947 569.995 Kortlopende schulden 42.605 27.987 Overlopende passiva 111.046 88.602 Totaal vlottende passiva 153.651 116.589 Totaal generaal 897.687 885.777 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 538