Jaarverslag gemeente Leeuwarden
In het kader van de verruiming van de opleidingsmiddelen met 0,5 miljoen gulden is in
1998 voor het eerst een gemeentebreed opleidingsplan vervaardigd. De Commissie voor
Bestuur en Middelen is hierover desgevraagd geïnformeerd. In het vervolg zal jaarlijks
een gemeentelijk opleidingsplan tot stand worden gebracht.
1998 was ook het tweede volledige jaar waarin een Ondernemingsraad heeft
gefunctioneerd. In dat jaar is meer duidelijkheid gekomen over de taak- en rolverdeling
tussen de OR en zijn Onderdeelcommissies per dienst, maar ook tussen de OR en de
Commissie voor Georganiseerd Overleg.
Een gevolg van het functioneren van de OR is dat het aantal onderwerpen voor het
overleg in het GO sterk is afgenomen en zich thans met name concentreert op de (de
veelal landelijk overeen gekomen) formele wijzigingen van de gemeentelijke
Arbeidsvoorwaardenregeling en het tot stand brengen van de diverse Sociale Statuten
die organisatiewijzigingen en verzelfstandigingoperaties flankeren. Inmiddels is ook een
start gemaakt met het overleg over de vervanging van het Sociaal Convenant uit 1993.
8.5 Grondbedrijf en Vastgoed
Grondbedrijf
In het verslagjaar zijn voorbereidingen getroffen om te komen tot een meer
ondernemend Grondbedrijf. Kernbegrippen hierin zijn jaarlijkse risico-inventarisatie, -
analyse en -beheersing, grondbeleid en grondprijzenbeleid. Dit laatste met de
onderscheidende begrippen historische kostprijs, marktprijs en vraagprijs.
Vastgoed
De afdeling Vastgoed heeft in 1998 een moeilijke tijd doorgemaakt. Begin 1998 is de
'taskforce' Vastgoed ingesteld met als doel al het gemeentelijke vastgoed in kaart te
brengen. Tegelijkertijd is een interim-manager aangesteld die, in samenspraak met de
trekker van de 'taskforce', de opdracht kreeg een reorganisatievoorstel met betrekking
tot de afdeling te ontwikkelen. In september 1998 waren de werkzaamheden van de
'taskforce' afgerond. Op basis van de conclusies van de 'taskforce' ("stoot alle niet-
strategische panden af') is besloten dat overgebleven taken moesten worden
overgedragen van de dienst Algemene Zaken naar de dienst Stadsontwikkeling.4
4 De aanbevelingen van de 'taskforce' zijn in het voorjaar 1999 aan de gemeenteraad
voorgelegd; het (tweede) reorganisatievoorstel wordt in 1999 voorgelegd aan de
ondernemingsraad.
50
Jaarverslag gemeente Leeuwarden
9 DE BALANS PER 31 DECEMBER 1998
Aan de jaarrekening 1998 van de gemeente Leeuwarden liggen de jaarrekeningen van
de gemeentelijke diensten ten grondslag. Hiertoe zijn de jaarrekeningen van de dienst
Algemene Zaken, de dienst Bestuur en Concernstaf, de dienst Brandweer, de dienst
Stedelijke Werkvoorziening, de dienst Stadsbeheer, de dienst Stadsontwikkeling en de
dienst Welzijn geconsolideerd.
Activa
x f 1.000
31 december 1998
31 december 1997
Immateriële vaste activa
14.517
29.673
Materiële vaste activa
283.781
276.094
Financiële vaste activa
375.956
427.761
Totaal vaste activa
674.254
733.528
Voorraden
29.362
4.987
Vorderingen
105.850
70.748
Liquide middelen
568
18.465
Overlopende activa
87.653
58.049
Totaal vlottende activa
223.433
152.249
Totaal generaal
897.687
885.777
Passiva
xf 1.000
31 december 1998
31 december 1997
Algemene reserve
32.455
26.394
Egalisatiereserve
1.203
Bestemmingsreserves
148.407
142.482
Resultaat boekjaar
-259
5.571
Totaal eigen vermogen
181.806
174.447
Voorzieningen
27.283
24.746
Langlopende schulden
534.947
569.995
Kortlopende schulden
42.605
27.987
Overlopende passiva
111.046
88.602
Totaal vlottende passiva
153.651
116.589
Totaal generaal
897.687
885.777
51