Jaarverslag gemeente Leeuwarden
nodig is. Dit betreft het project Stiller, Schoner en Zuiniger van de Novem, de
voorbereiding realisatie transferia, planstudies in samenhang met busbaan
Drachtsterweg, bijdrage onderzoek Noord-West tangent en een onderzoek
vervoersmanagement.
In de begroting, en bij de toegekende middelen Perspectief, is geen rekening gehouden
met deze studies. Voorgesteld wordt de terugontvangen bijdrage hiervoor aan te
wenden.
64
Jaarverslag gemeente Leeuwarden
14 RISICOPARAGRAAF
Alleen die risico's worden gepresenteerd, die, gezien de financële positie en/of het
balanstotaal,van substantiële betekenis zijn. Er wordt dus geen opsomming gegeven van
alle zaken die tegen zouden kunnen vallen.
Herverdeling rijksuitkeringen
De verdeelmaatstaven voor rijksuitkeringen worden regelmatig aan gepast. Zo zullen de
verdeelmaatstaven voor de uitkeringen voor verslavingszorg, opvangvoorzieningen voor
vrouwen en maatschappelijke opvang worden gewijzigd. Met name de wijziging van de
verdeelmaatstaven voor maatschappelijke opvang kan voor onze gemeente sterk nadelig
uitvallen. Zo worden ook voor een aantal onderdelen van de algemene uitkering uit het
gemeentefonds, die tot dusver niet geijkt waren, verdeelmaatstaven ontwikkeld. De
belangrijkste daarvan is de ontwikkeling van verdeelmaatstaven voor de fysieke
infrastructuur. Hoe deze aanpassing voor onze gemeente zal uitvallen is nog niet te
voorspellen.
De ondernemende gemeente
Nu de gemeente inzet op versnelling van de woningbouwproductie gecombineerd met
een pro-actieve grondpolitiek (beide noodzakelijk voor het behoud en de versterking
van de sociaal-economische positie van de gemeente), nemen de daarmee gepaard
gaande ondememersrisico's vergelijkbaar toe.
Juridische procedures
Jaarlijks worden er juridische procedures gevoerd. Op basis van de trend van de
afgelopen jaren wordt een schatting gemaakt van het bedrag dat vervolgens wordt
opgevoerd in de begroting. Het is echter altijd onzeker of dit bedrag voldoende blijkt te
zijn. Immers in verschillende jaren kan er variatie in bijvoorbeeld het aantal en de
omvang van projecten zijn of er kunnen in een jaar ineens grote claims toegewezen
worden waarmee geen rekening kon worden gehouden.
De landelijke tendens laat zien dat steeds meer claims tegen de overheid worden
ingediend. Wij worden ook zo nu en dan geconfronteerd met juridische claims,
ingediend door in het verleden verzelfstandigde gemeentelijke organisatie-onderdelen
(b.v. met betrekking tot rechten van overgegaan personeel of gebouwen). Bij nieuwe
verzelfstandigingtrajecten zal dit zoveel mogelijk worden beperkt, daarnaast wordt
gewerkt aan een "audit juridische controlling" (hiervoor zijn in het kader van de
Perspectiefnota 2000 middelen beschikbaar gesteld).
Nieuw rijksbeleid
Wanneer het Rijk nieuw beleid vaststelt, bestaand beleid aanpast dan wel regelgeving
aanpast dat door de gemeenten wettelijk moet worden uitgevoerd en dat financiële
consequenties heeft, gaat dat meestal gepaard met een compensatie. Het is echter niet
altijd zeker of deze toereikend is, een inschatting vooraf is meestal moeilijk. Daarnaast
worden dikwijls taken gedecentraliseerd van het Rijk naar de gemeente. Het rijksbudget
65