Blad 4
bouwlagen bij een maximale totale hoogte van 10.00
meter
2. De afstand van de nieuwbouw ten opzichte van de
bebouwing aan de oostkant van de Romkeslaan dient
minimaal 12.00 meter te bedragen. Die maat is
gerelateerd aan de hoogte van Hartelust. Die minimummaat
komt overeen met de nieuwe eigendomsgrensEr is
ruimtelijk gezien geen aanleiding de bouwgrens terug te
leggen ten opzichte van de nieuwe eigendomsgrensDat
betekent, dat gebouwd kan worden tot op de
eigendomsgrens. Bij deze maat blijft een doelmatige
inrichting van de straat mogelijk. Andersom geredeneerd
past het plaatsen van de gevelwand in of nabij de
terreingrens in het bebouwingsbeeld van de Romkeslaan.
Daarom mag de voorgevel ook niet meer dan 2.00 meter
worden teruggelegd ten opzichte van die terreingrens. De
hoofdgebouwen van de woningen mogen in principe geen
grotere diepte krijgen dan 15.00 meter.
3. De nieuwbouw dient voldoende afstand tot de bestaande
woningen aan de Potmargewal, tussen de Romkeslaan, de
Potmarge en de Zuidergrachtswal te bewaren, opdat de
bereikbaarheid van die panden niet in gevaar komt. Een
afstand van 4.00 meter is daarvoor voldoende.
4. Aan de zuidzijde is een afstand tot de nieuwbouw ten
zuiden van de Romkeslaan gewenst die minimaal gelijk is
aan de hoogte van die bebouwing, zijnde ca. 12.00 meter,
maar ook weer niet meer dan 20.00 meter, om te
voorkomen, dat ter plaatse een gat ontstaat en de
gewenste beslotenheid van het Posthoornplein aan de
overkant van de Potmarge teniet wordt gedaan. Binnen
deze beide maten is voldoende ruimte om in verband met
de gewenste stramienmaat per woning te kunnen schuiven
en om een in- en uitrit naar een parkeerkelder te kunnen
maken op eigen terrein.
5Monumentenzorg beveelt naast een zorgvuldige en
ingetogen oeververzorging - de Potmarge is met het
Spaarne in Haarlem de enige waterloop in Nederland op de
rijksmonumentenlijst - aan, om de belevings- en
gebruikswaarde van dit romantische gedeelte van de
stroom te versterken. Volgens haar verdient de oever het
om overal van een openbaar pad te zijn, respectievelijk
worden, voorzien. De doorgang voor een dergelijk pad
wordt belemmerd door de complexe verkaveling bij de
Portmargewal en in het bijzonder door de woning van
kunstenaar Jentsje Popma. Monumentenzorg bepleit daar
een doorgang door het aanbrengen van een houten vlonder
of steiger om het pand heen boven het waterDit idee
vraagt een nadere uitwerking en inzicht in de
consequenties daarvan, niet in de laatste plaats in
financiële zin. In het kader van het opstellen van de
uitgangspunten en randvoorwaarden voor de nieuwbouw aan
de Romkeslaan kan worden volstaan met de constatering,
Blad 5
dat het bouwplan en de inrichting van de erven de
realisering van een dergelijk pad in de nabije toekomst
niet in de weg mag staan. Op dit aspect wordt elders in
deze notitie nader ingegaan. Concreet betekent een en
ander, dat een strook met een diepte van 4.00 meter
gerekend vanaf de oever van de Potmarge niet mag worden
bebouwd.
6. Uit een oogpunt van volkshuisvesting geniet de bouw van
grondgebonden woningen op deze plaats de voorkeur boven
appartementen. De gedachten van de projectontwikkelaar
gaan ook in deze richting. Bij een redelijke
stramienmaat zijn acht grondgebonden woningen in drie
lagen haalbaar. Dergelijke woningen zijn geschikt om
deels voor andere doeleinden te worden gebruikt, mits
het woonklimaat er niet onevenredig door wordt
aangetast
7. De parkeervoorzieningen zullen op eigen terrein moeten
worden gerealiseerd. Dat kan in de vorm van inpandige
garages, maar ook in de vorm van een parkeerkelder onder
het gebouw. Theoretisch is er in dat laatste geval zelfs
extra ruimte voor verhuur van parkeerplaatsen. Op eigen
terrein moet voldoende ruimte aanwezig zijn voor het
maken van de noodzakelijke hellingbaan om in en uit de
parkeerkelder te kunnen komen. Het ontmoet geen bezwaar
indien uit kostenoverwegingen de parkeerkelder niet
volledig ondergronds wordt aangelegd, maar bijvoorbeeld
tot maximaal 1.00 meter boven het maaiveld uitsteekt. De
eerste woonlaag komt dan als het ware op een plint te
liggen
Bodemsanering
Milieukundige bodemkwaliteit.
Op de locatie heeft in de afgelopen jaren een aantal
bodemonderzoeken plaatsgevonden. Uiteindelijk heeft dit
geresulteerd in een aanvullend nader- en saneringsonderzoek
op twee deellocaties, te weten: Romkeslaan 20 en 22 en
Romkeslaan 10 en omgeving (Oranjewoud BV, respectievelijke
rapportnummers 14207-79946-1 en 14207-79946-2, d.d. mei
1997)
Op het noordelijk deel van de locatie (Romkeslaan 10 en
omgeving) blijkt de bovengrond (tot circa 1 meter minus
maaiveld) sterk verontreinigd met voornamelijk zware
metalen. Op het zuidelijk deel (Romkeslaan 20 en 22) van de
locatie zijn feitelijk drie separate gevallen van
bodemverontreiniging te onderscheiden. Een (gedempte)
voormalige opvaart van de Potmarge (een verontreiniging met
teercomponenten tot circa 2,5 meter minus maaiveld), een
olieverontreiniging in grond en grondwater (veroorzaakt