Blad 4 bouwlagen bij een maximale totale hoogte van 10.00 meter 2. De afstand van de nieuwbouw ten opzichte van de bebouwing aan de oostkant van de Romkeslaan dient minimaal 12.00 meter te bedragen. Die maat is gerelateerd aan de hoogte van Hartelust. Die minimummaat komt overeen met de nieuwe eigendomsgrensEr is ruimtelijk gezien geen aanleiding de bouwgrens terug te leggen ten opzichte van de nieuwe eigendomsgrensDat betekent, dat gebouwd kan worden tot op de eigendomsgrens. Bij deze maat blijft een doelmatige inrichting van de straat mogelijk. Andersom geredeneerd past het plaatsen van de gevelwand in of nabij de terreingrens in het bebouwingsbeeld van de Romkeslaan. Daarom mag de voorgevel ook niet meer dan 2.00 meter worden teruggelegd ten opzichte van die terreingrens. De hoofdgebouwen van de woningen mogen in principe geen grotere diepte krijgen dan 15.00 meter. 3. De nieuwbouw dient voldoende afstand tot de bestaande woningen aan de Potmargewal, tussen de Romkeslaan, de Potmarge en de Zuidergrachtswal te bewaren, opdat de bereikbaarheid van die panden niet in gevaar komt. Een afstand van 4.00 meter is daarvoor voldoende. 4. Aan de zuidzijde is een afstand tot de nieuwbouw ten zuiden van de Romkeslaan gewenst die minimaal gelijk is aan de hoogte van die bebouwing, zijnde ca. 12.00 meter, maar ook weer niet meer dan 20.00 meter, om te voorkomen, dat ter plaatse een gat ontstaat en de gewenste beslotenheid van het Posthoornplein aan de overkant van de Potmarge teniet wordt gedaan. Binnen deze beide maten is voldoende ruimte om in verband met de gewenste stramienmaat per woning te kunnen schuiven en om een in- en uitrit naar een parkeerkelder te kunnen maken op eigen terrein. 5Monumentenzorg beveelt naast een zorgvuldige en ingetogen oeververzorging - de Potmarge is met het Spaarne in Haarlem de enige waterloop in Nederland op de rijksmonumentenlijst - aan, om de belevings- en gebruikswaarde van dit romantische gedeelte van de stroom te versterken. Volgens haar verdient de oever het om overal van een openbaar pad te zijn, respectievelijk worden, voorzien. De doorgang voor een dergelijk pad wordt belemmerd door de complexe verkaveling bij de Portmargewal en in het bijzonder door de woning van kunstenaar Jentsje Popma. Monumentenzorg bepleit daar een doorgang door het aanbrengen van een houten vlonder of steiger om het pand heen boven het waterDit idee vraagt een nadere uitwerking en inzicht in de consequenties daarvan, niet in de laatste plaats in financiële zin. In het kader van het opstellen van de uitgangspunten en randvoorwaarden voor de nieuwbouw aan de Romkeslaan kan worden volstaan met de constatering, Blad 5 dat het bouwplan en de inrichting van de erven de realisering van een dergelijk pad in de nabije toekomst niet in de weg mag staan. Op dit aspect wordt elders in deze notitie nader ingegaan. Concreet betekent een en ander, dat een strook met een diepte van 4.00 meter gerekend vanaf de oever van de Potmarge niet mag worden bebouwd. 6. Uit een oogpunt van volkshuisvesting geniet de bouw van grondgebonden woningen op deze plaats de voorkeur boven appartementen. De gedachten van de projectontwikkelaar gaan ook in deze richting. Bij een redelijke stramienmaat zijn acht grondgebonden woningen in drie lagen haalbaar. Dergelijke woningen zijn geschikt om deels voor andere doeleinden te worden gebruikt, mits het woonklimaat er niet onevenredig door wordt aangetast 7. De parkeervoorzieningen zullen op eigen terrein moeten worden gerealiseerd. Dat kan in de vorm van inpandige garages, maar ook in de vorm van een parkeerkelder onder het gebouw. Theoretisch is er in dat laatste geval zelfs extra ruimte voor verhuur van parkeerplaatsen. Op eigen terrein moet voldoende ruimte aanwezig zijn voor het maken van de noodzakelijke hellingbaan om in en uit de parkeerkelder te kunnen komen. Het ontmoet geen bezwaar indien uit kostenoverwegingen de parkeerkelder niet volledig ondergronds wordt aangelegd, maar bijvoorbeeld tot maximaal 1.00 meter boven het maaiveld uitsteekt. De eerste woonlaag komt dan als het ware op een plint te liggen Bodemsanering Milieukundige bodemkwaliteit. Op de locatie heeft in de afgelopen jaren een aantal bodemonderzoeken plaatsgevonden. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een aanvullend nader- en saneringsonderzoek op twee deellocaties, te weten: Romkeslaan 20 en 22 en Romkeslaan 10 en omgeving (Oranjewoud BV, respectievelijke rapportnummers 14207-79946-1 en 14207-79946-2, d.d. mei 1997) Op het noordelijk deel van de locatie (Romkeslaan 10 en omgeving) blijkt de bovengrond (tot circa 1 meter minus maaiveld) sterk verontreinigd met voornamelijk zware metalen. Op het zuidelijk deel (Romkeslaan 20 en 22) van de locatie zijn feitelijk drie separate gevallen van bodemverontreiniging te onderscheiden. Een (gedempte) voormalige opvaart van de Potmarge (een verontreiniging met teercomponenten tot circa 2,5 meter minus maaiveld), een olieverontreiniging in grond en grondwater (veroorzaakt

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 70