Blad 6
door een viertal ondergrondse brandstoftanks) en een
verontreiniging met zware metalen in de bovengrond.
Sanering
Op basis van de onderzoeksresultaten kan worden
geconcludeerd dat er sprake is van een saneringsnoodzaak
maar dat geen sprake is van (milieuhygiënische)
saneringsurgentie. Dat laatste is gebaseerd op het actuele
gebruik. Bij herinrichting, ten behoeve van de geplande
woningbouw, vindt echter grondverzet plaats. Tevens leidt
het gewijzigde gebruik tot andere blootstellingsroutes.
Sanerende maatregelen zijn in die situatie onontkoombaar.
Saneringskosten en medefinanciering.
De genoemde onderzoeken bevatten tevens kostenramingen voor
het saneren van de geconstateerde verontreinigingen. Op
basis van deze ramingen is overleg met de provincie Fryslan
aangegaan omtrent financiering van de sanering. Vanwege het
ontbreken van milieuhygiënische saneringsurgentie, maar ook
bijvoorbeeld recente verwerving van een deel van de
locatie, komt sanering niet in aanmerking voor zogenoemde
budgetfinanciering (Wbb)Omdat een verhaalsactie ten
opzichte van een veroorzaker niet mogelijk is dient in
principe de eigenaar (in casu de gemeente) een sanering te
bekostigen
Omdat sprake is van woningbouwdoelstellingen, ondanks het
feit dat budgetfinanciering niet mogelijk is, bestaan wel
mogelijkheden om een beroep te doen op FES-middelen
(Fonds Economische Structuurversterking)Daartoe is
overleg gevoerd met de provincie wat uiteindelijk heeft
geresulteerd in een voorstel van Gedeputeerde Staten (brief
d.d. 6 februari 1998 met kenmerk MO/97-70051) om over te
gaan tot budget medefinanciering. Overwegingen om daartoe
over te gaan zijn onder meer geweest:
0 geen betrokkenheid van de gemeente bij de veroorzaking
van de verontreiniging;
0 sanering vindt plaats in het kader van nieuwbouw van
woningen;
0 kans op verdere verpaupering ingeval de bouwplannen geen
doorgang zouden vinden.
De verdelingssystematiek die de provincie hanteert is geënt
op de volgende elementen:
0 zgn. ongerechtvaardigde verrijking: opbrengsten van de
locatie na sanering worden in mindering gebracht op de
totale saneringskosten;
Blad 7
0 samenloopkosten; een aantal (fysieke) activiteiten
worden uitgevoerd in het kader van de bouwwerkzaamheden,
deze komen niet in aanmerking voor een bijdrage uit het
overheidsbudget en worden in mindering gebracht op de
totale saneringskosten;
0 is de gemeente wel of geen veroorzaker, dan wel is zij
daarbij op andere wijze betrokken geweest; wanneer heeft
de veroorzaking plaatsgevonden;
0 eigendomssituatie/verwerving; evenals bij het vorige
punt wordt ten aanzien van deze factor een relatie
gelegd met de totstandkoming en uitbreidingen van de Wet
bodembescherming (Interimwet bodemsanering, zorgplicht,
saneringsregeling)
Inmiddels is de systematiek vastgelegd in een
beleidsnotitie bodemsanering budget-medefinanciering
(Gedeputeerde Staten van Fryslan, november 1998)Voor de
verdeling van de kosten wordt verwezen naar het onderdeel
krediet en dekking van dit raadsvoorstel.
Uitvoering sanering.
Gelet op de samenhang van de uitvoering van de sanering met
de uitvoering van het bouwplan voor de woningen is het
gewenst om de realisatie en coördinatie bij de gemeente
neer te leggen. Op basis van artikel 53 Wet
Bodembescherming zullen wij de provincie hiertoe verzoeken,
onder voorbehoud dat u akkoord gaat met de voorstellen.
De gemeente kan daardoor 'werk met werk' maken tijdens het
aanleggen van een nieuwe walbeschoeiing langs de Potmarge
Ten behoeve van de bodemsanering dient formeel een
beschikking (ernst en saneringsurgentie van de gevallen van
bodemverontreiniging) te worden aangevraagd bij de
provincie. Daarmee is een procedure van maximaal 13 weken
gemoeid. Gelijktijdig kan de goedkeuring saneringsplan
worden aangevraagd. Dat saneringsplan dient zo spoedig
mogelijk te worden opgesteld. Vervolgens zullen het
saneringsbestek en het bouwbestek worden geïntegreerd. De
provincie blijft bevoegd gezag ten aanzien van het
(milieuhygiënische) eindresultaat en is financiële
verantwoording verschuldigd aan het Rijk voor het verleende
budget medefinanciering.
Grondverkoop
De verkoop van perceel P16 zoals aangegeven op de voor u
ter inzage gelegde tekening (G2574 d.d. 14-10-1998) maakt
deel uit van de verkoop van een aantal percelen
bouwterrein, gelegen in het gebied "Tulpenburg-midden" aan
de BAM Vastgoedontwikkeling B.V. waartoe eerder door de
gemeenteraad is besloten. Er is destijds voorgesteld om