:ening 1998
x 1.000,-
Product- Beleidsproduct
Begroting
Rekening; Verschil
Lasten - Baten Saldo 1998
code
Lasten Baten
Saldo
310 Handel en ambacht
28.431 23.507
4.924
X 27.150 - -21:482 5.668 -744
1 [f-r:
V' A -1;
vff-V :v,<i-Zx-.-y-
.-
r f
p-A v
.I"?* f. I.'r
:;ri -
28.431 23.507
4.924
27.150 21.482 5.668 -744
Toelichting
310 Handel en ambacht
De specificatie van het nadelig resultaat ten opzichte van de begroting is als volgt:
- Overschrijding op beleidsproduct economisch beleid door hogere toegerekende apparaatskosten 152 N
- Nadelig resultaat op beleidsprodukt Promotie en Aquisitie 49 N
- Voordelig resultaat op beleidsprodukt Markten 34 B
- Nadelig resultaat op beleidsprodukt Standplaatsen 22 N
- Voordelig resultaat op beleidsprodukt Verhuur Objecten 10 B
- Nadelig resultaat op beleidsprodukt Bedrijfscontacten door meer inzet van team Bedrijfsleven 21 N
- Nadelig resultaat beleidsprodukt Vastgoedbeheer (6.310.07), zie onderstaande specificatie. 544 N
Totaal Handel en Ambacht 744 N
Toelichting op beleidsprodukt 6.310.07 Vastgoedbeheer
- Onderhanden werk 1997/1998 975 N
Het onderhanden werk bestaat uit lasten van projecten waarvan de uitgaven
(gedeeltelijk) +/-ƒ 0,6 min. in 1997 hebben plaats gevonden en die in 1998
doorberekend hadden moeten worden. Door deze kosten te activeren en niet in
rekening te stellen wordt het resultaat 1998 hierdoor nadelig beïnvloed.
Door een ondoorzichtige projectadministratie is op de balans per 31-12-1998 tevens
geen bedrag voor onderhouden werk opgenomen. De inschatting is dat hierdoor
ten onrechte een bedrag van ƒ375.000,- ten laste van het resultaat over 1998 is gekomen.
- Ten laste van het resultaat 1998 werd op de balans een bedrag van 300.000,-
opgenomen inzake OZB. Na het opmaken van de rekening is gebleken dat dit
ten onrechte heeft plaatsgevonden. In 1999 zal dit worden gecorrigeerd. 300 N
- Uitgaven m.b.t. achterstallig onderhoud en gederfde inkomsten wegens niet
doorberekende kosten en leegstand van woningen hebben geleid tot een
nadelig resultaat van 297.000,-297 IS'
- In tegenstelling tot de begroting zijn veel produktieve uren niet via tijdschrijven
verantwoord op dit beleidsprodukt. Dit heeft geleid tot een voordeel op dit
produkt van 1.042.000,-. 1.042 B
- Tot slot bedraagt het saldo van een aantal kleine meevallers in totaal 130.000,-. 130 B
Totaal nadelig resultaat beleidsprodukt Vastgoedbeheer 400 N
- Nadeel wegens hogere opslag concemoverhead 149 N
- Voordelig resultaat dienstwoningen Groene Ster 5_ B
Totaal nadelig resultaat beleidsprodukt Vastgoedbeheer 544 N
44
Rekening 1998
X 1.000,-
Product
Beleidsproduct
Begroting
Rekening
Verschil
code
Lasten
Baten
Saldo
Lasten
Baten
Saldo
1998
420
Basis- en voortgezet onderwijs
77.457
74.327
-3.130
65.468
62.505
-2.963
167
470
Hoger onderwijs
62
0
-62
92
35
-57
5
480
Gemeenschappelijke baten en lasten
17.433
1.143
-16.290
23.637
7.480
4'f
-16.157
133
482
Volwasseneducatie
6.288
5.285
-1.003
4.607
3.778
-(/, -•
-829
174
4
Onderwijs
101.240
80.755
-20.485
93.804
73.798
-20.006
479
Toelichting
420 Basis en voortgezet onderwijs
Het voordeel van 120.000 wordt met name veroorzaakt doordat enezijds minder kosten concemoverhead aan het product
schoolbestuurlijke taken werden toegerekend als gevolg van een lagere omslagbasis 150.000 B) en anderzijds doordat meer
apparaatskosten werden doorberekend aan het product bestuurs- en managementondersteuning 30.000 N).
Ten aanzien van schoolbestuurlijke taken openbaar onderwijs werd een positief resultaat behaald van 89.000.
Dit resultaat is ondermeer ontstaan door niet uitgegeven maar wel geraamde stelposten 84.000 B), en afwikkeling van
diverse oude balansposten 46.000 B). Daar staat tegenover een lagere rijksvergoeding voor administratie- beheer en
bestuurskosten voor het basis- en speciaal onderwijs.
Per 1 augustus 1998 is het schoolzwemmen beëindigd. In het kader van het minimabeleid kunnen kinderen uit groep 5
van de basisschool in aanmerking komen voor een zwemleskaart. Deze "vangnetconstructie" is in oktober van start gegaan,
zodat het daarvoor beschikbare budget van 15.000 niet volledig werd benut. De afrekening van de kosten van het
schoolzwemmen (zwembadkosten en busvervoer) is in 1998 hoger uitgevallen. Per saldo hogere kosten van 38.000.
Een hogere deelname aan het humanistisch vormingsonderwijs heeft geleid tot een stijging van het aantal groepen
vanaf 1 augustus 1998. Door aanvragen van subsidie voor andere soorten van vormingsonderwijs (Moslims) zullen de
kosten van dit onderwijs in de toekomst toenemen.
Per 1 augustus 1998 zijn de scholengemeenschappen De Delta, Slauerhoff en Nijenhove College gefuseerd tot scholen
gemeenschap Piter Jelles. Deze scholengemeenschap valt onder de verantwoordelijkheid van een nieuw gevormd
stichtingsbestuur. De rekening van baten en lasten van de scholengemeenschap Piter Jelles zal afzonderlijk ter goedkeuring
aan de Gemeenteraad worden voorgelegd.
480 Gemeenschappelijke baten en lasten
Het voordelig saldo op dit product wordt voor een groot deel bepaald door lagere apparaatskosten. Aan onderwijshuisvesting
en leerplicht werden minder uren, aan onderwijsachterstand meer uren doorberekend dan geraamd. In totaliteit levert dit
een voordeel op van 225.000. De opslag voor concemoverhead was daarentegen 53.000 hoger, zodat per saldo een
voordeel is van 172.000 op apparaatskosten.
Het voordeel op de apparaatskosten bij onderwijshuisvesting is een gevolg van het niet invullen van de vacature beleids
medewerker onderwijshuisvesting. Het beschikbare personeelbudget is ingezet om de meest noodzakelijke werkzaamheden
extern te laten uitvoeren.
De kosten van leerlingenvervoer zijn 79.000 hoger doordat extra kosten moesten worden gemaakt in verband met een
noodzakelijke duurdere vorm van vervoer van een invalide leerling. Tevens was sprake van een hoger aantal honoreringen
voor taxivervoer, in plaats van openbaar vervoer, op grond van sociaal maatschappelijke situaties in een gezien.
Bij de onderwijshuisvestingsvoorzieningen is er enerzijds sprake van hogere lasten voor OZB en verzekeringen (f 66.000).
Hier staan baten tegenover van in totaal 113.000 wegens extra opbrengsten verhuur gymnastieklokalen, lagere kosten
wegens schade aan gebouwen en lagere energielasten gemeentelijke gymnastieklokalen. Per saldo is er een voordeel van 59.000.
Tot slot zijn de bijdragen ten behoeve van leerplicht en schoolbeleiding 30.000 lager dan begroot.
45