KektrJng IMS De belangrijkste posten van de bijzondere bijstandsverlening waren: x 1.000,- Aanvullende bijstand 1.372 Woonkostentoeslag tot de huursubsidiegrens 605 Overige kosten in verband met woonvoorzieningen 128 Schulddelging en kosten rente en aflossing 700 Omscholings- en studiekosten resp. kosten brillen 150 611 Werkgelegenheid Dienst Stedelijke Werkvoorziening (de DSWJ Het nadelig saldo van de DSW bedroeg over 1998 2,4 min., waarvan een bedrag van 2 min. ten laste komt van de gemeente Leeuwarden. Ten opzichte van de gewijzigde begroting 1998 betekent dit voor de gemeente Leeuwarden een voordelig resultaat van 1,8 min De verbetering van het resultaat ten opzichte van de begroting kan globaal als volgt worden verklaard: - Een hogere netto toegevoegde waarde door commerciële inspanningen, welke hebben geleid tot een hogere productie activiteit en een beter order resultaat; - Lagere kapïtaallasten, doordat een aantal investeringsplannen zijn uitgesteld, zoals ondermeer de gefaseerde invoering van het nieuwe automatiseringssysteem; - Diverse baten, zoals ondermeer de vrijval van een lagere boete op de BTW-correctie 1992-1996, welke na overleg met de belastingdienst kon worden teruggebracht. Ook zijn een aantal SW-geïndiceerde personen afkomstig van derden bij de DSW-Leeuwarden aangesteld. Hiermee is het aantal fte's uitgekomen boven het aantal dat door het Rijk voor 1998 subsidiabel is gesteld. Ter compensatie is hiervoor een vergoeding overeengekomen. Werkgelegenheidsinstrumenten Op het product werkgelegenheidsinstrumenten werd een voordeel behaald van 2,4 min., dat als volgt verklaard kan worden: Met ingang van 1998 zijn de regelingen Banenpool en JWG vervangen door de "Wet Inschakeling Werkzoekenden" (WIW). Uit de afwikkeling van 1997 is gebleken dat een gereserveerde balanspost ter dekking van de uitvoeringskosten van de JWG niet aangewend behoefde te worden, waardoor een bedrag van 650.000 vrijviel ten gunste van het resultaat. Omdat de uitgaven ten behoeve van de WIW met behulp van rijksmiddelen kostendekkend konden worden uitgevoerd, behoefde een begrote gemeentelijke bijdrage van 1.2 min. niet besteed te worden. In de Turap van oktober 1998 werd reeds melding gemaakt van een voordeel van 0,9 min. De budgetten van een aantal projecten bij de stichting "De Opstap" zijn niet volledig besteed, waardoor een voordeel is ontstaan van 460.000. Verder werd nog een positieve afrekening ontvangen over voorgaande jaren van 90.000. Tot de overige voordelen behoort ondermeer een gering voordelig saldo van 50.000, doordat de apparaatskosten in totaliteit lager waren dan begroot omdat minder uren zijn toegerekend aan dit product. 615 Grote Steden Beleid Het nadeel van 87.000 is vooral het gevolg van meer toegerekende apparaatskosten doordat meer uren zijn gemaakt dan oorspronkelijk was geraamd. 620 Maatschappelijke begeleiding en advies. Het voordelig saldo van 615.000 wordt met name veroorzaakt door lagere apparaatskosten van 450.000 doordat in werkelijkheid minder uren zijn toegerekend dan begroot. Ook werden minder subsidies verstrekt zoals bijv. ten behoeve van experimenten ouderen, ouderenwerk, minderhedenbeleid en woontussenvoorzieningen, hetgeen in totaliteit een voordeel heeft opgeleverd van 150.000. Op de post maatschappelijke dienstverlening werden hogere bijdragen ten bedrage van 70.000 gedekt door hogere inkomsten van Sociale Zaken. 52 ening I99S Aan de stichting "Blijf van m'n Lijf'de "Terp" en de "Wending" werden hogere subsidies verstrekt. Hiervoor werden hogere rijksbijdragen ontvangen tot eenzelfde bedrag. Vluchtelingenbeleid De verschillen tussen begroting en rekening worden in principe verrekend met de reserve vluchtelingen. Op begrotingsbasis was uitgegaan van een onttrekking aan deze reserve van 487.000. Door diverse afvvikkelings\ erschillen en een dotatie aan de reserve (nieuwkomers) kon een bedrag in de reserve worden gestort van 286.000. Een verschil van 773.000. Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG) Ook voor de WVG geldt, dat verschillen tussen begroting en rekening worden verrekend met de reserve. In 199S werd een bedrag van 706.000 aan deze reserve toegevoegd. De inkomsten (bijdrage van het Rijk en van de AWBZ) waren 1,5 min. hoger dan geraamd. Hier staan tegenover ondermeer hogere kosten wegens vertrekkingen Thuiszorg 370.000) en een hogere bijdrage aan de VEONN wegens vervoerskosten 550.000). 630 Sociaal Cultureel Werk Het voordeel is ondermeer ontstaan door lagere kapitaallasten 43.000), voordelige afwikkelingsresultaten subsidies buurt en clubhuiswerk 21.000) en lager apparaatskosten 50.000). 650 Kinderopvang Het voordelig saldo is voomamenlijk het gevolg van lagere apparaatskosten doordat minder uren aan dit product zijn toegerekend. Verder werd in 1998 een rijksbijdrage ontvangen voor buitenschoolse opvang ten bedrage van 491.000. Deze bijdrage is ook voor dat doel gereserveerd. 53

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 747