Blad 4
De investeringen die samenhangen met de ontsluitings
structuur van het nieuwe woongebied Hempens/Teerns komen
voor een deel ten laste van de Reserve Bovenwijkse
Voorzieningen. Voor 1999 gaat het om een bijdrage uit
deze reserve van f 500.000,-.
In het kader van de uitvoering van het "Plan van Aanpak/
Uitvoeringsfasering Binnenstad Nieuwe Stad" wordt in 1999
de herinrichting van delen van het hoofdwinkelgebied
uitgevoerd en wordt de uitvoering voorbereid voor 2000.
Bovendien wordt een deel van de walmuren van de
Nieuwestad aangepakt. Ook reconstructies die samenhangen
met veranderingen in de verkeersstructuur in en rond de
binnenstad behoren tot het project Binnenstad Nieuwe
Stad.
Voor deze werkzaamheden wordt separaat krediet aan
gevraagd. Daarbij zal tevens worden aangegeven op welke
wijze de dekking plaatsvindt.
Bij de infrastructurele maatregelen voor het openbaar
vervoer, waarvan naast de stadsbussen ook het streek
vervoer profiteert, wordt de eigen bijdrage in de kosten
gedeeld door de provincie en de gemeente. Bij deze werken
gaat het om maatregelen die vanuit de "De Boer"-gelden
voor 90% gesubsidieerd worden.
De gemeentelijke bijdrage wordt voor een belangrijk deel
gedekt uit de Egalisatiereserve Openbaar Vervoer. Bij
deze reserve is sprake van doorgesluisde rijksgelden die
ingezet dienen te worden voor voorzieningen op het gebied
van het openbaar vervoer. De voorbereidingskosten van de
busbaan langs de Drachtsterweg komen ten laste van de
grondexploitatie Hempens/Teerns. In deze exploitatie is
rekening gehouden met een bijdrage in de kosten van
aanpassingen in de hoofdinfrastructuur van Leeuwarden.
De werkzaamheden die in 1999 verricht worden in verband
met de uitbreiding van de gebouwde parkeervoorzieningen
in en rond de binnenstad komen ten laste van de parkeer-
opbrengsten in casu de Reserve Parkeren. Hieronder vallen
ook de voorbereidingswerkzaamheden in verband met de
invoering van een parkeerverwijssysteem.
- Stelpost Infrastructuur
Ten laste van de stelpost Infrastructuur 1999 komt een
bedrag van f 5.161.000,-. In dit bedrag is een bijdrage
in de grondexploitatie Hempens/Teerns en in de kosten van
het project "Binnenstad Nieuwe Stad" opgenomen.
Blad 5
Raamkrediet
Eerder is aangegeven dat voor een belangrijk deel van de
maatregelen voor 1999 uit het Programma Infrastructuur 1999
al krediet is verleend, dan wel separaat krediet wordt
aangevraagd. Dit heeft te maken met de functie van dit
programma, te weten een overzicht bieden van de maatregelen
die voor 1999 gepland staan.
Buiten de raamkredietaanvraag, die in samenhang met de
vaststelling van het Programma Infrastructuur 1999 aan u
wordt voorgelegd, vallen maatregelen uit het Verdeelbesluit
Stadsvernieuwing 1999, maatregelen in de uitbreidings
gebieden en maatregelen uit het "Plan van Aanpak/
Uitvoeringsfasering Binnenstad Nieuwe Stad". Verder is voor
de gemeentelijke bijdrage in het project "Staande-mast-
route Grou-Leeuwarden c.a." door de raad in haar vergade
ring van 23 november 1998 krediet verleend.
Ten behoeve van het Programma Infrastructuur 1999 dient
thans een raamkrediet beschikbaar te worden gesteld dat als
volgt is opgebouwd:
Omschrijving
Kosten
Stelpost
Overige Financiële Bronnen
Jaarschijf
subsidies
reserve
overige
1999
stadsver
bijdragen
nieuwing
TOTAAL GENERAAL
82.100.400
5.161.000
11.175.000
1.416.100
64.348.300
REEDS AANGEVRAAGDE/
SEPARATE KREDIETEN:
- Woonomgeving
-26.256.100
-500.000
0
-1.026.100
-24.730.000
Stadsgewest
-1.000.000
0
0
0
-1.000.000
- Masterplan/VMP Binnenstad
-13.740.000
-890.000
-2.520.000
0
-10.330.000
- Langzaam verkeervoorz.
-1.210.000
0
0
-390.000
-820.000
- Voorzieningen openb. vervoer
-550.000
0
0
0
-550.000
- Overige infrastructuur
-6.150.000
0
0
0
-6.150.000
GECORRIGEERD TOTAAL
33.194.300
3.771.000
8.655.000
0
20.768.300
Het benodigd totaal bedrag ad f 33.194.300,- wordt voor
f 3.771.000,- gedekt uit een bijdrage van de stelpost
Infrastructuur. De kapitaallasten bedragen f 370.700,- en
kunnen ten laste worden gebracht van beleidsproduct 210.01
"Wegen, straten en pleinen" van de begroting 1999 van
Stadsontwikkeling
Door subsidies wordt een bedrag ter grootte van
f 8.655.000,- gedekt. Het gaat hierbij om subsidies van het
Rijk ad f 6.010.000,- in het kader van de Extra Investe
ringsimpuls 1996-2000 voor het openbaar vervoer, om een
rijksbijdrage ad f 200.000,- in het kader van Duurzaam