Blad 4 De investeringen die samenhangen met de ontsluitings structuur van het nieuwe woongebied Hempens/Teerns komen voor een deel ten laste van de Reserve Bovenwijkse Voorzieningen. Voor 1999 gaat het om een bijdrage uit deze reserve van f 500.000,-. In het kader van de uitvoering van het "Plan van Aanpak/ Uitvoeringsfasering Binnenstad Nieuwe Stad" wordt in 1999 de herinrichting van delen van het hoofdwinkelgebied uitgevoerd en wordt de uitvoering voorbereid voor 2000. Bovendien wordt een deel van de walmuren van de Nieuwestad aangepakt. Ook reconstructies die samenhangen met veranderingen in de verkeersstructuur in en rond de binnenstad behoren tot het project Binnenstad Nieuwe Stad. Voor deze werkzaamheden wordt separaat krediet aan gevraagd. Daarbij zal tevens worden aangegeven op welke wijze de dekking plaatsvindt. Bij de infrastructurele maatregelen voor het openbaar vervoer, waarvan naast de stadsbussen ook het streek vervoer profiteert, wordt de eigen bijdrage in de kosten gedeeld door de provincie en de gemeente. Bij deze werken gaat het om maatregelen die vanuit de "De Boer"-gelden voor 90% gesubsidieerd worden. De gemeentelijke bijdrage wordt voor een belangrijk deel gedekt uit de Egalisatiereserve Openbaar Vervoer. Bij deze reserve is sprake van doorgesluisde rijksgelden die ingezet dienen te worden voor voorzieningen op het gebied van het openbaar vervoer. De voorbereidingskosten van de busbaan langs de Drachtsterweg komen ten laste van de grondexploitatie Hempens/Teerns. In deze exploitatie is rekening gehouden met een bijdrage in de kosten van aanpassingen in de hoofdinfrastructuur van Leeuwarden. De werkzaamheden die in 1999 verricht worden in verband met de uitbreiding van de gebouwde parkeervoorzieningen in en rond de binnenstad komen ten laste van de parkeer- opbrengsten in casu de Reserve Parkeren. Hieronder vallen ook de voorbereidingswerkzaamheden in verband met de invoering van een parkeerverwijssysteem. - Stelpost Infrastructuur Ten laste van de stelpost Infrastructuur 1999 komt een bedrag van f 5.161.000,-. In dit bedrag is een bijdrage in de grondexploitatie Hempens/Teerns en in de kosten van het project "Binnenstad Nieuwe Stad" opgenomen. Blad 5 Raamkrediet Eerder is aangegeven dat voor een belangrijk deel van de maatregelen voor 1999 uit het Programma Infrastructuur 1999 al krediet is verleend, dan wel separaat krediet wordt aangevraagd. Dit heeft te maken met de functie van dit programma, te weten een overzicht bieden van de maatregelen die voor 1999 gepland staan. Buiten de raamkredietaanvraag, die in samenhang met de vaststelling van het Programma Infrastructuur 1999 aan u wordt voorgelegd, vallen maatregelen uit het Verdeelbesluit Stadsvernieuwing 1999, maatregelen in de uitbreidings gebieden en maatregelen uit het "Plan van Aanpak/ Uitvoeringsfasering Binnenstad Nieuwe Stad". Verder is voor de gemeentelijke bijdrage in het project "Staande-mast- route Grou-Leeuwarden c.a." door de raad in haar vergade ring van 23 november 1998 krediet verleend. Ten behoeve van het Programma Infrastructuur 1999 dient thans een raamkrediet beschikbaar te worden gesteld dat als volgt is opgebouwd: Omschrijving Kosten Stelpost Overige Financiële Bronnen Jaarschijf subsidies reserve overige 1999 stadsver bijdragen nieuwing TOTAAL GENERAAL 82.100.400 5.161.000 11.175.000 1.416.100 64.348.300 REEDS AANGEVRAAGDE/ SEPARATE KREDIETEN: - Woonomgeving -26.256.100 -500.000 0 -1.026.100 -24.730.000 Stadsgewest -1.000.000 0 0 0 -1.000.000 - Masterplan/VMP Binnenstad -13.740.000 -890.000 -2.520.000 0 -10.330.000 - Langzaam verkeervoorz. -1.210.000 0 0 -390.000 -820.000 - Voorzieningen openb. vervoer -550.000 0 0 0 -550.000 - Overige infrastructuur -6.150.000 0 0 0 -6.150.000 GECORRIGEERD TOTAAL 33.194.300 3.771.000 8.655.000 0 20.768.300 Het benodigd totaal bedrag ad f 33.194.300,- wordt voor f 3.771.000,- gedekt uit een bijdrage van de stelpost Infrastructuur. De kapitaallasten bedragen f 370.700,- en kunnen ten laste worden gebracht van beleidsproduct 210.01 "Wegen, straten en pleinen" van de begroting 1999 van Stadsontwikkeling Door subsidies wordt een bedrag ter grootte van f 8.655.000,- gedekt. Het gaat hierbij om subsidies van het Rijk ad f 6.010.000,- in het kader van de Extra Investe ringsimpuls 1996-2000 voor het openbaar vervoer, om een rijksbijdrage ad f 200.000,- in het kader van Duurzaam

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 7