Blad 4 Geluidsoverlast ten gevolge van de airconditioning is dus niet aan de orde. Ook geluidsoverlast van valwinden blijkt niet op te treden. Het windonderzoek (eveneens opgesteld door Peutz Associés B.V.) toont aan dat een aantal windafschermende maatregelen getroffen moeten worden. Deze worden deels gerealiseerd door architectonische maatregelen (onder andere een overdekte passage), deels door inrichtingsmaatregelen (in het inrichtingsplan is rekening gehouden met het planten van drie rijen volwassen bomen in de Sophialaan)Door deze maatregelen wordt rondom de nieuwbouw een redelijk windklimaat gerealiseerd. Tenslotte: belanghebbenden kunnen, indien aantoonbaar schade wordt geleden als gevolg van de herziening van het vigerend plan 'Lange Marktstraat-Noord', te zijner tijd een beroep doen op artikel 4 9 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (planschade) ad 2. het bestuur van de wijkvereniging de Toekomst- Vos separkwijk Het bestuur van de wijkvereniging de Toekomst-Vosseparkwijk spreekt zijn zorg uit over de toename van de verkeers- en parkeerdruk als gevolg van het onderhavige bestemmingsplan De huidige parkeercapaciteit is onvoldoende. In artikel 3 van de voorschriften wordt verwezen naar de circulaire d.d. 20 januari 1997 van de Minister van Verkeer en WaterstaatDergelijke beleidsdocumenten kunnen echter gewijzigd worden. De huidige parkeercapaciteit is meer dan voldoende. In het AVCB-complex werken op dit moment ongeveer 1800 werknemers en het beschikt over 306 parkeerplaatsen. Wanneer wij de SVV-parkeernorm zouden toepassen, zou het AVCB slechts 180 parkeerplaatsen nodig hebben. In de ogen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is er op dit moment een surplus van 126 parkeerplaatsen. Wanneer het AVCB stapsgewijs het bouwvolume benut, dat het bestemmingsplan toestaat, zullen wij per bouwfase de gewijzigde parkeersituatie beoordelen. Op grond van de gemeentelijke Bouwverordening (art. 2.5.30) toetsen wij of de aanvrager van de bouwvergunning, na realisatie van het bouwvolume, in voldoende mate voorziet in de behoefte aan ruimte voor 'het parkeren of stallen van motorvoertuigen op meer dan twee wielen' Bij deze toetsing zullen wij in eerste instantie kijken naar de circulaire van de minister. Wanneer men overeenkomstig deze circulaire beschikt over (meer dan) voldoende parkeerplaatsen, zullen wij de situatie vervolgens toetsen aan de werkelijkheid. Beschikt het AVCB Blad 5 over een mobiliteitsplan dat voldoende effectief is, dan zullen wij geen aanvullende parkeergelegenheid vragen. Is er geen mobiliteitsplan, of zijn de effecten van het plan onvoldoende dan wordt bij de bouwvergunning aanvullende parkeervoorzieningen geëist. Overeenkomstig de wens van de minister, zullen deze voorzieningen een openbaar karakter moeten krijgen. Natuurlijk kan het in de voorschriften genoemde beleidsdocument gewijzigd worden. Maar gedurende de periode dat het bestemmingsplan vigeert, blijft de koppeling met het document zoals dit is omschreven in de voorschriften, gewaarborgd In het ontwerp-bestemmingsplan is niet voldaan aan de opmerking van de Commissie van Overleg betreffende de parkeernorm en het programma Parknorm In het ontwerp-bestemmingsplan zijn zowel de Toelichting als de Beschrijving in Hoofdlijnen op deze onderdelen aangevuld. Daarmee komen wij tegemoet aan de gemaakte opmerkingen Er is nog geen vervoersplan opgesteld. Ook ligt er geen schriftelijke garantie van het AVCBdat zij een dergelijk plan zal opstellen waarbij de parkeernorm 1:10 een hard uitgangspunt is. Het bestemmingsplan biedt de mogelijkheid om het bouwvolume te vergroten. Pas als van deze mogelijkheid gebruik gemaakt wordt, dient parkeersituatie die op dat moment ontstaat, getoetst te worden. Bij het bouwplan dat recent is ingediend is de parkeersituatie getoetst. Wanneer wij de SVV-parkeernorm toepassen, zullen in het nieuwe AVCB- complex (inclusief de nieuwe toren) hooguit 230 parkeerplaatsen aanwezig mogen zijn (toekomstig aantal werknemers is 2300) Aangezien er nu reeds 306 parkeerplaatsen zijn in het AVCB-complex, is er - in de ogen van de Ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat - een surplus van 76 parkeerplaatsen. Gelet op de schriftelijke toezegging van het AVCB dat een mobiliteitsscenario met een hoog ambitieniveau wordt ontwikkeld, hebben wij geen motief om - naast de aanwezige 306 parkeerplaatsen op eigen terrein - nog aanvullende parkeervoorzieningen te realiseren op openbaar terrein. Ook wanneer wij het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein van het AVCB-complex toetsen aan de gemeentelijke Bouwverordening (art. 2.5.30), moeten wij concluderen dat voldaan wordt aan het gestelde in dit artikel. Door het ontbreken van garantiesis het gevaar groot dat er een aanzienlijke toename van de verkeers- en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 84