Blad 4
Geluidsoverlast ten gevolge van de airconditioning is dus
niet aan de orde. Ook geluidsoverlast van valwinden blijkt
niet op te treden.
Het windonderzoek (eveneens opgesteld door Peutz Associés
B.V.) toont aan dat een aantal windafschermende maatregelen
getroffen moeten worden. Deze worden deels gerealiseerd
door architectonische maatregelen (onder andere een
overdekte passage), deels door inrichtingsmaatregelen (in
het inrichtingsplan is rekening gehouden met het planten
van drie rijen volwassen bomen in de Sophialaan)Door deze
maatregelen wordt rondom de nieuwbouw een redelijk
windklimaat gerealiseerd.
Tenslotte: belanghebbenden kunnen, indien aantoonbaar
schade wordt geleden als gevolg van de herziening van het
vigerend plan 'Lange Marktstraat-Noord', te zijner tijd een
beroep doen op artikel 4 9 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening (planschade)
ad 2. het bestuur van de wijkvereniging de Toekomst-
Vos separkwijk
Het bestuur van de wijkvereniging de Toekomst-Vosseparkwijk
spreekt zijn zorg uit over de toename van de verkeers- en
parkeerdruk als gevolg van het onderhavige bestemmingsplan
De huidige parkeercapaciteit is onvoldoende. In artikel
3 van de voorschriften wordt verwezen naar de circulaire
d.d. 20 januari 1997 van de Minister van Verkeer en
WaterstaatDergelijke beleidsdocumenten kunnen echter
gewijzigd worden.
De huidige parkeercapaciteit is meer dan voldoende. In het
AVCB-complex werken op dit moment ongeveer 1800 werknemers
en het beschikt over 306 parkeerplaatsen. Wanneer wij de
SVV-parkeernorm zouden toepassen, zou het AVCB slechts 180
parkeerplaatsen nodig hebben. In de ogen van het Ministerie
van Verkeer en Waterstaat is er op dit moment een surplus
van 126 parkeerplaatsen.
Wanneer het AVCB stapsgewijs het bouwvolume benut, dat het
bestemmingsplan toestaat, zullen wij per bouwfase de
gewijzigde parkeersituatie beoordelen.
Op grond van de gemeentelijke Bouwverordening (art. 2.5.30)
toetsen wij of de aanvrager van de bouwvergunning, na
realisatie van het bouwvolume, in voldoende mate voorziet
in de behoefte aan ruimte voor 'het parkeren of stallen van
motorvoertuigen op meer dan twee wielen'
Bij deze toetsing zullen wij in eerste instantie kijken
naar de circulaire van de minister. Wanneer men
overeenkomstig deze circulaire beschikt over (meer dan)
voldoende parkeerplaatsen, zullen wij de situatie
vervolgens toetsen aan de werkelijkheid. Beschikt het AVCB
Blad 5
over een mobiliteitsplan dat voldoende effectief is, dan
zullen wij geen aanvullende parkeergelegenheid vragen. Is
er geen mobiliteitsplan, of zijn de effecten van het plan
onvoldoende dan wordt bij de bouwvergunning aanvullende
parkeervoorzieningen geëist. Overeenkomstig de wens van de
minister, zullen deze voorzieningen een openbaar karakter
moeten krijgen.
Natuurlijk kan het in de voorschriften genoemde
beleidsdocument gewijzigd worden. Maar gedurende de periode
dat het bestemmingsplan vigeert, blijft de koppeling met
het document zoals dit is omschreven in de voorschriften,
gewaarborgd
In het ontwerp-bestemmingsplan is niet voldaan aan de
opmerking van de Commissie van Overleg betreffende de
parkeernorm en het programma Parknorm
In het ontwerp-bestemmingsplan zijn zowel de Toelichting
als de Beschrijving in Hoofdlijnen op deze onderdelen
aangevuld. Daarmee komen wij tegemoet aan de gemaakte
opmerkingen
Er is nog geen vervoersplan opgesteld. Ook ligt er geen
schriftelijke garantie van het AVCBdat zij een
dergelijk plan zal opstellen waarbij de parkeernorm 1:10
een hard uitgangspunt is.
Het bestemmingsplan biedt de mogelijkheid om het bouwvolume
te vergroten. Pas als van deze mogelijkheid gebruik gemaakt
wordt, dient parkeersituatie die op dat moment ontstaat,
getoetst te worden. Bij het bouwplan dat recent is
ingediend is de parkeersituatie getoetst. Wanneer wij de
SVV-parkeernorm toepassen, zullen in het nieuwe AVCB-
complex (inclusief de nieuwe toren) hooguit 230
parkeerplaatsen aanwezig mogen zijn (toekomstig aantal
werknemers is 2300) Aangezien er nu reeds 306
parkeerplaatsen zijn in het AVCB-complex, is er - in de
ogen van de Ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat -
een surplus van 76 parkeerplaatsen.
Gelet op de schriftelijke toezegging van het AVCB dat een
mobiliteitsscenario met een hoog ambitieniveau wordt
ontwikkeld, hebben wij geen motief om - naast de aanwezige
306 parkeerplaatsen op eigen terrein - nog aanvullende
parkeervoorzieningen te realiseren op openbaar terrein.
Ook wanneer wij het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein
van het AVCB-complex toetsen aan de gemeentelijke
Bouwverordening (art. 2.5.30), moeten wij concluderen dat
voldaan wordt aan het gestelde in dit artikel.
Door het ontbreken van garantiesis het gevaar groot
dat er een aanzienlijke toename van de verkeers- en