Blad 6 parkeerdruk op de omgeving - waaronder de Vosseparkwijk - zal ontstaan. In het voorgaande hebben wij uitgebreid gemotiveerd, dat het AVCB over voldoende parkeergelegenheid beschikt. Ook na realisatie van de toren op de hoek Sophialaan-Willemskade ZZ zijn er geen motieven om extra parkeerplaatsen te vragen. Wanneer de Vosseparkwijk door externe omstandig heden overlast ondervindt of in de toekomst gaat ondervinden van ongewenst parkeren, dat zullen wij maatregelen nemen; bij de bron of in de buurt (bijvoorbeeld door uitbreiding van de blauwe zone)Maar wij zien geen aanleiding om in het bestemmingsplan Lange Marktstraat- Noord de parkeereisen aan te scherpen. ad 3. LDC (Expertisecentrum voor 1oopbaanvraagstukken Lange Marktstraat 14 Het LDC formuleert in zijn brief meerdere bedenkingen tegen het ontwerp-bestemmingsplanDe bedenkingen betreffen de motieven voor de herziening van het plan uit 1989, twijfel aan de bijdrage van het bestemmingsplan aan het beschermd stadsgezicht en de visie op de wijze waarop het cultureel erfgoed beschermd dient te worden. - waarom zijn anno 1998 de argumenten die ten grondslag lagen aan het bestemmingsplan Lange Marktstraat-Noord van 1989 niet meer geldig? Het voornemen om medewerking te verlenen aan een intensivering van de kantoorbebouwing door realisatie van aanmerkelijk hogere bebouwing wordt genoemd als aanleiding voor de herziening van het bestemmingsplan Lange Marktstraat-Noord van 1989. Maar naar de mening van het LDC zijn de argumenten die destijds ten grondslag lagen aan de weigering om mee te werken aan de bouw van een toren boven 50 meter aan de Lange Marktstraat nog steeds geldig. Overeenkomstig artikel 33 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening moet een bestemmingsplan eens in de tien jaren worden herzien. Een bestemmingsplan richt zich derhalve op ontwikkelingen in de komende tien jaar. De bedoeling is, dat de bestemmingsplannen na deze periode worden aangepast aan de zich wijzigende omstandigheden. Een dynamisch gebied als de Lange Marktstraat toont aan dat de door de wetgever verlangde regelmatige bijstelling noodzakelijk en derhalve ook vanzelfsprekend is. Overigens heeft deze herzienings verplichting geen absolute betekenis. Overschrijding van de periode betekent dus niet, dat het bestemmingsplan niet langer geldt. Het bestemmingsplan uit 1989 stond ook reeds hoogbouw toe. En, anders dan het LDC in de zienswijze schrijft, liet het Blad 7 bestemmingsplan het toe om in het plangebied van de Lange Marktstraat drie torens te bouwen met een hoogte van 70 meter (75 meter met liftopbouw)Nu, bijna tien jaar later, ook de inzichten rond hoogbouw zijn geëvolueerd, vinden wij het wenselijk om het plan uit 1989 op een aantal essentiële punten te herzien. Het vigerend plan kent een aantal beperkingen die, ongewild, een negatief effect zouden kunnen hebben. De herziening van het bestemmingsplan voorziet onder andere in een tweetal verbeteringen: 1. een vrijere plaatsing van de hoogbouw; 2. een ruimere bouwhoogte. Het plan uit 1989 staat slechts hoogbouw toe in de strook langs de Lange Marktstraat, beginnend aan de Snekerkade, eindigend aan de Sophialaan. Door deze beperking bestaat het gevaar dat de hele kantoorwand zich afkeert van de binnenstad. Om te voorkomen dat de Willemskade ZZ devalueert tot een achterkant is een vrijere plaatsing van de hoogbouw mogelijk gemaakt. Deze verruiming van de voorschriften biedt kansen om nieuwe voorkanten en entree partijen aan de Sophialaan, Willemskade en Snekerkade te realiseren en de alzijdigheid van het bouwblok te accentueren Het vigerend plan staat een bouwhoogte toe van 70 meter. Een hoogte van meer dan 100 meter, respectievelijk 125 meter, leidt niet tot een wezenlijk ander schaalverschil maar biedt wel de mogelijkheid om de hoogbouw een slanker en ranker karakter te geven. het is onwaarachtigdat dit bestemmingsplan een bijdrage levert aan het beschermde stadsgezicht De Sophialaan en de Prins Hendrikstraat vormen samen vanaf het station de entree naar de monumentale binnenstad van LeeuwardenDe beoogde kantoorbouw op de hoek Willemskade ZZ - Sophialaan disharmonieert met de laagbouw aan de Willemskade NZ en de villa's aan de SophialaanDe realisatie van deze hoogbouw betekent een eerste aantasting van de entree en de architectonische harmonie van die entree. Hiermee wordt ook het culturele erfgoed van de historische hofstad direct bedreigd. Artikel 36 van de Monumentenwet schrijft voor dat de gemeenteraad 'ter bescherming van een beschermd stads- of dorpsgezicht' een bestemmingsplan, als bedoeld in de Wet op de Ruimtelijke Ordening, vaststelt. De door LDC aangehaalde formulering (in de bekendmaking staat onder andere dat het bestemmingsplan tevens wordt vastgesteld (deels) ter bescherming van het beschermd stadsgezicht) heeft derhalve primair een juridische betekenis. Dit betekent echter niet dat het een loze kreet is. Een deel van het plangebied maakt deel uit van het beschermd stadsgezicht en er wordt ook terdege rekening gehouden met de hieraan toegekende waarden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 85