Blad 6
parkeerdruk op de omgeving - waaronder de Vosseparkwijk
- zal ontstaan.
In het voorgaande hebben wij uitgebreid gemotiveerd, dat
het AVCB over voldoende parkeergelegenheid beschikt. Ook na
realisatie van de toren op de hoek Sophialaan-Willemskade
ZZ zijn er geen motieven om extra parkeerplaatsen te
vragen. Wanneer de Vosseparkwijk door externe omstandig
heden overlast ondervindt of in de toekomst gaat
ondervinden van ongewenst parkeren, dat zullen wij
maatregelen nemen; bij de bron of in de buurt (bijvoorbeeld
door uitbreiding van de blauwe zone)Maar wij zien geen
aanleiding om in het bestemmingsplan Lange Marktstraat-
Noord de parkeereisen aan te scherpen.
ad 3. LDC (Expertisecentrum voor 1oopbaanvraagstukken
Lange Marktstraat 14
Het LDC formuleert in zijn brief meerdere bedenkingen tegen
het ontwerp-bestemmingsplanDe bedenkingen betreffen de
motieven voor de herziening van het plan uit 1989, twijfel
aan de bijdrage van het bestemmingsplan aan het beschermd
stadsgezicht en de visie op de wijze waarop het cultureel
erfgoed beschermd dient te worden.
- waarom zijn anno 1998 de argumenten die ten grondslag
lagen aan het bestemmingsplan Lange Marktstraat-Noord
van 1989 niet meer geldig?
Het voornemen om medewerking te verlenen aan een
intensivering van de kantoorbebouwing door realisatie van
aanmerkelijk hogere bebouwing wordt genoemd als aanleiding
voor de herziening van het bestemmingsplan Lange
Marktstraat-Noord van 1989. Maar naar de mening van het LDC
zijn de argumenten die destijds ten grondslag lagen aan de
weigering om mee te werken aan de bouw van een toren boven
50 meter aan de Lange Marktstraat nog steeds geldig.
Overeenkomstig artikel 33 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening moet een bestemmingsplan eens in de tien jaren
worden herzien. Een bestemmingsplan richt zich derhalve op
ontwikkelingen in de komende tien jaar. De bedoeling is,
dat de bestemmingsplannen na deze periode worden aangepast
aan de zich wijzigende omstandigheden. Een dynamisch gebied
als de Lange Marktstraat toont aan dat de door de wetgever
verlangde regelmatige bijstelling noodzakelijk en derhalve
ook vanzelfsprekend is. Overigens heeft deze herzienings
verplichting geen absolute betekenis. Overschrijding van de
periode betekent dus niet, dat het bestemmingsplan niet
langer geldt.
Het bestemmingsplan uit 1989 stond ook reeds hoogbouw toe.
En, anders dan het LDC in de zienswijze schrijft, liet het
Blad 7
bestemmingsplan het toe om in het plangebied van de Lange
Marktstraat drie torens te bouwen met een hoogte van 70
meter (75 meter met liftopbouw)Nu, bijna tien jaar later,
ook de inzichten rond hoogbouw zijn geëvolueerd, vinden wij
het wenselijk om het plan uit 1989 op een aantal essentiële
punten te herzien. Het vigerend plan kent een aantal
beperkingen die, ongewild, een negatief effect zouden
kunnen hebben. De herziening van het bestemmingsplan
voorziet onder andere in een tweetal verbeteringen:
1. een vrijere plaatsing van de hoogbouw;
2. een ruimere bouwhoogte.
Het plan uit 1989 staat slechts hoogbouw toe in de strook
langs de Lange Marktstraat, beginnend aan de Snekerkade,
eindigend aan de Sophialaan. Door deze beperking bestaat
het gevaar dat de hele kantoorwand zich afkeert van de
binnenstad. Om te voorkomen dat de Willemskade ZZ
devalueert tot een achterkant is een vrijere plaatsing van
de hoogbouw mogelijk gemaakt. Deze verruiming van de
voorschriften biedt kansen om nieuwe voorkanten en entree
partijen aan de Sophialaan, Willemskade en Snekerkade te
realiseren en de alzijdigheid van het bouwblok te
accentueren
Het vigerend plan staat een bouwhoogte toe van 70 meter.
Een hoogte van meer dan 100 meter, respectievelijk 125
meter, leidt niet tot een wezenlijk ander schaalverschil
maar biedt wel de mogelijkheid om de hoogbouw een slanker
en ranker karakter te geven.
het is onwaarachtigdat dit bestemmingsplan een
bijdrage levert aan het beschermde stadsgezicht
De Sophialaan en de Prins Hendrikstraat vormen samen vanaf
het station de entree naar de monumentale binnenstad van
LeeuwardenDe beoogde kantoorbouw op de hoek Willemskade
ZZ - Sophialaan disharmonieert met de laagbouw aan de
Willemskade NZ en de villa's aan de SophialaanDe
realisatie van deze hoogbouw betekent een eerste aantasting
van de entree en de architectonische harmonie van die
entree. Hiermee wordt ook het culturele erfgoed van de
historische hofstad direct bedreigd.
Artikel 36 van de Monumentenwet schrijft voor dat de
gemeenteraad 'ter bescherming van een beschermd stads- of
dorpsgezicht' een bestemmingsplan, als bedoeld in de Wet op
de Ruimtelijke Ordening, vaststelt. De door LDC aangehaalde
formulering (in de bekendmaking staat onder andere dat het
bestemmingsplan tevens wordt vastgesteld (deels) ter
bescherming van het beschermd stadsgezicht) heeft derhalve
primair een juridische betekenis. Dit betekent echter niet
dat het een loze kreet is. Een deel van het plangebied
maakt deel uit van het beschermd stadsgezicht en er wordt
ook terdege rekening gehouden met de hieraan toegekende
waarden