Begroting 2000 Dienst Welzijn ÉfeèH Begroting 2000 Dienst Welzijn 3 VERANDERINGEN EN ONTWIKKELINGEN Basisvoorzieningen Onderwijs De vergroting van de mogelijkheden voor het voeren van lokaal onderwijsbeleid is het resultaat van een ontwikkeling in de bestuurlijke verhoudingen tussen de rijksoverheid, de gemeenten en de schoolbesturen. Lokaal onderwijsbeleid biedt, meer dan voorheen, mogelijkheden het onderwijs op de lokale situatie af te stemmen en meer samenhang tussen verschillende beleidsterreinen aan te brengen. De gemeente treedt daarbij initiërend, coördinerend en stimulerend op. De uitvoering van het beleid vindt vooral op instellingsniveau plaats. Het is van belang dat regelmatig evaluaties plaatsvinden van het uitgevoerde beleid. Hiervoor is nodig dat inzicht bestaat in de uitgangssituatie en dat het te voeren beleid waar mogelijk 'vertaald' wordt in meetbare doelstellingen. Binnen het beleidskader Lokaal Sociaal Beleid wordt vanuit de sector Onderwijs op een gerichte en integrale manier in jeugd geïnvesteerd. Er is aandacht voor de samenhang met de beleidsterreinen werkgelegenheid, sociale zekerheid, zorg en opvang en veiligheid. In het beleid staat centraal het voorkomen van een achterstandssituatie en waar mogelijk, het bevorderen van de zelfredzaamheid van jongeren. Sturen op kwaliteit in het onderwijs Op basis van de in 1999 opgestelde discussienota "Sturen op Kwaliteit" is gekozen voor een aanpak die past binnen het lokaal onderwijsbeleid: in 2000 zullen de volgende thema's worden uitgewerkt: - het verbeteren van de resultaten; - de buurtschool; - de (ouder)participatie. De gemeente heeft zich hierbinnen tot doel gesteld om: - de resultaten van het basisonderwijs in kaart te brengen en indien nodig te verbeteren; - de resultaten voor het voortgezet onderwijs in vier jaar op het niveau van het landelijk gemiddelde te brengen met de resultaten in het schooljaar 1998/1999 als uitgangspunt; - het verzuim en vroegtijdig schoolverlaten verder terug te dringen. Voor het basisonderwijs betekent dit op grond van een nulmeting vanaf 2000 doel stellingen formuleren. Voor het voorgezet onderwijs betekent dit: - het verminderen van het schoolverzuim en het ongediplomeerd schoolverlaten; - het verbeteren van de examenresultaten; - het terugdringen van het zittenblijven in de hogere leerjaren. De gemeente wil de volgende stappen zetten: - het sluiten van een overeenkomst voor een doelgerichte inzet van extra middelen ten behoeve van achterstandsbestrijding;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 145