Begroting 2000 Dienst Welzijn - het starten van een project "Sturen op kwaliteit" waarbinnen afspraken gemaakt worden over: een overgangsprocedure van basis- naar voortgezet onderwijs; de medewerking aan deze overgangsprocedure; het invoeren van een leerlingvolgsysteem; een meerjarenplan voor de periode 2000-2004; het sluiten van een aparte overeenkomst waarin de gemaakte afspraken binnen het project worden vastgelegd; - het vervaardigen van een onderwij smonitor; - het stimuleren van initiatieven om ook andere partijen bij de drie kwaliteitsthema's te betrekken. Hoger Onderwijs De in 1999 ontwikkelde integrale visie op het HBO zal in dit begrotingsjaar verder worden uitgewerkt in samenwerking met de hogescholen, de provincie en het IBOS (studentenvoorzieningen). Onderwijshuisvesting Aan het onderwijshuisvestingsbeleid zal in 2000 verder vorm worden gegeven. In het kader van het meerjarenonderhoud wordt een planning uitgewerkt. In overleg met de schoolbesturen zal worden gewerkt aan een vereenvoudiging van procedures voor het aanvragen van voorzieningen die betrekking hebben op het onderhoud. Voor het primair- en voortgezet onderwijs worden nieuwe prognoses opgesteld. In Hempens/Teems wordt gestart met een tijdelijke onderwijsvoorziening. De voor bereidingen van het realiseren van een multifunctioneel gebouw in deze wijk is in gang gezet. De 2e en 3e fase van de groepsgrootteverkleiningsmaatregel zal worden ingevoerd. Deze problematiek zal gezamenlijk met de schoolbesturen (voor het basisonderwijs) worden geïnventariseerd. Hierbij zal tevens de leegstand in (school)gebouwen worden meegenomen. Het gebruik van sportaccommodaties zal in een integraal huisvestingsplan worden opgenomen en ter besluitvorming worden aangeboden. Schoolbestuurlijke taken openbaar primair onderwijs In het kader van het op afstand zetten van de schoolbestuurlijke taken van het openbaar primair onderwijs zal naar verwachting met ingang van 1 januari 2000 een Bestuurs commissie ex art. 82 in functie treden. Voor dit begrotingsjaar is daarnaast de verdere vormgeving van het bovenschools management voorzien. Cultuur Kunst en cultuur vergroten het welzijn van burgers, ze hebben aantrekkingskracht op recreanten en toeristen en ze zijn van invloed op de keus van bedrijven en burgers die zich in het Noorden willen vestigen. Daarom zijn de volgende beleids- speerpunten geformuleerd in de gemeentelijke cultuurnota 1998-2000 "Tussen de stenen het cement": - ontwikkeling van Leeuwarden als festivalstad: - bevordering van de cultuurparticipatie; - versterking van het productieklimaat; - bundelen van krachten. 8 Begroting 2000 Dienst Welzijn In de volgende cultuumotaperiode (2001-2004) willen wij het ingezette beleid verder uitbouwen, waarbij we partners in het veld en andere overheden actief blijven betrekken, onder meer in het Convenant Cultuur tussen het rijk en het noorden. Een andere beleidsprioriteit ligt bij de ruimtelijke en economische betekenis van cultuur. Door optimaal gebruik te maken van de potenties die de stad heeft op het gebied van monumenten, cultuur, cultuurtoerisme en ruimtelijke inrichting, worden sociale, fysieke en economische doelen gediend. In hun onderlinge samenhang kunnen deze elementen een belangrijke versterking betekenen van de stedelijke leefbaarheid, de culturele bedrijvigheid en de aantrekkelijkheid van de stad als toeristische bestemming en vestigingsfactor van belang. Sport De gemeentelijke nota Sportbeleid uit 1993 zal in relatie tot de verzelfstandiging van de gemeentelijke sector Sport in "BV Sport", worden herzien. Er zal onderzoek worden gedaan naar de wensen en het gedrag van sportconsumenten. Dit onderzoek moet antwoord geven op vragen als: wie nemen deel, aan welke sporten, op grond van welke motieven, de tevredenheid met het gebodene, lacunes in het aanbod, prijs/kwaliteit verhouding en het bereik van het aanbod. De belangrijkste opgave waarvoor de gemeente zich voor gesteld ziet is het beantwoorden van de volgende vragen. Waar gaat het om bij de sport: lichamelijke opvoeding bewegingsactiviteiten of vrijetijdsbesteding; doe-evenement of kijk spektakel; gezondheidszorg of integratiebevordering En waar ligt dan de overheidstaak in een veld waarin gelijktijdig calculerende burgers, belangeloze sportverenigingen en commerciële sportondernemingen actief zijn. Kinderopvang en peuterspeelzaalwerk Er komt een extern onderzoek naar een meer nauwkeurige vooruitberekening van de benodigde capaciteit en de spreiding van voorzieningen over de stad, onder meer aan de hand van gesignaleerde wensen van ouders. Voor het peuterspeelzaalwerk wordt ingezet op een kwaliteitsverbetering, door kwaliteitseisen te gaan stellen aan de verblijfsaccommodaties die vergelijkbaar zijn met die in de kinderdagverblijven. Daarnaast wordt de (inhoudelijke) aansturing van de werksoort vereenvoudigd door de bestuurlijke verantwoordelijkheid te bundelen in een koepelstructuur onder de stichting Hulp en Welzijn Leeuwarden. Vangnetvoorzieningen en kansentrajecten In de afgelopen jaren heeft de gemeente haar rol als regisseur op het beleidsterrein van de vangnetvoorzieningen nog onvoldoende kunnen invullen. Toch hebben de ontwikkelingen op dit beleidsveld niet stil gestaan. Bepaalde voorzieningen zijn uitgebreid. Vanuit de instellingen zijn diverse vernieuwende projecten ontwikkeld, welke door de gemeente, meestal incidenteel, zijn gefinancierd. Het gebrek aan cijfers omtrent de resultaten en de effectiviteit van de hulpverlening en van allerlei projecten, bemoeilijkt echter de invulling van de gemeentelijke regierol. Momenteel worden voorstellen ontwikkeld om dergelijke gegevens te verkrijgen en op basis daarvan beleidskeuzen voor de toekomst te maken. Deze worden neergelegd in een kademota. De gemeente ontwikkelt een visie op het huidige aanbod aan voorzieningen en projecten dat zich richt op reïntegratie en activering van de doelgroep. De gemeente 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 146