Begroting 2000
Dienst Welzijn
- het starten van een project "Sturen op kwaliteit" waarbinnen afspraken gemaakt
worden over:
een overgangsprocedure van basis- naar voortgezet onderwijs;
de medewerking aan deze overgangsprocedure;
het invoeren van een leerlingvolgsysteem;
een meerjarenplan voor de periode 2000-2004;
het sluiten van een aparte overeenkomst waarin de gemaakte afspraken binnen het
project worden vastgelegd;
- het vervaardigen van een onderwij smonitor;
- het stimuleren van initiatieven om ook andere partijen bij de drie kwaliteitsthema's te
betrekken.
Hoger Onderwijs
De in 1999 ontwikkelde integrale visie op het HBO zal in dit begrotingsjaar verder
worden uitgewerkt in samenwerking met de hogescholen, de provincie en het IBOS
(studentenvoorzieningen).
Onderwijshuisvesting
Aan het onderwijshuisvestingsbeleid zal in 2000 verder vorm worden gegeven. In het
kader van het meerjarenonderhoud wordt een planning uitgewerkt. In overleg met de
schoolbesturen zal worden gewerkt aan een vereenvoudiging van procedures voor het
aanvragen van voorzieningen die betrekking hebben op het onderhoud.
Voor het primair- en voortgezet onderwijs worden nieuwe prognoses opgesteld.
In Hempens/Teems wordt gestart met een tijdelijke onderwijsvoorziening. De voor
bereidingen van het realiseren van een multifunctioneel gebouw in deze wijk is in gang
gezet. De 2e en 3e fase van de groepsgrootteverkleiningsmaatregel zal worden
ingevoerd. Deze problematiek zal gezamenlijk met de schoolbesturen (voor het
basisonderwijs) worden geïnventariseerd. Hierbij zal tevens de leegstand in
(school)gebouwen worden meegenomen. Het gebruik van sportaccommodaties zal in
een integraal huisvestingsplan worden opgenomen en ter besluitvorming worden
aangeboden.
Schoolbestuurlijke taken openbaar primair onderwijs
In het kader van het op afstand zetten van de schoolbestuurlijke taken van het openbaar
primair onderwijs zal naar verwachting met ingang van 1 januari 2000 een Bestuurs
commissie ex art. 82 in functie treden. Voor dit begrotingsjaar is daarnaast de verdere
vormgeving van het bovenschools management voorzien.
Cultuur
Kunst en cultuur vergroten het welzijn van burgers, ze hebben aantrekkingskracht
op recreanten en toeristen en ze zijn van invloed op de keus van bedrijven en
burgers die zich in het Noorden willen vestigen. Daarom zijn de volgende beleids-
speerpunten geformuleerd in de gemeentelijke cultuurnota 1998-2000 "Tussen de
stenen het cement":
- ontwikkeling van Leeuwarden als festivalstad:
- bevordering van de cultuurparticipatie;
- versterking van het productieklimaat;
- bundelen van krachten.
8
Begroting 2000
Dienst Welzijn
In de volgende cultuumotaperiode (2001-2004) willen wij het ingezette beleid
verder uitbouwen, waarbij we partners in het veld en andere overheden actief blijven
betrekken, onder meer in het Convenant Cultuur tussen het rijk en het noorden. Een
andere beleidsprioriteit ligt bij de ruimtelijke en economische betekenis van cultuur.
Door optimaal gebruik te maken van de potenties die de stad heeft op het gebied van
monumenten, cultuur, cultuurtoerisme en ruimtelijke inrichting, worden sociale,
fysieke en economische doelen gediend. In hun onderlinge samenhang kunnen deze
elementen een belangrijke versterking betekenen van de stedelijke leefbaarheid, de
culturele bedrijvigheid en de aantrekkelijkheid van de stad als toeristische
bestemming en vestigingsfactor van belang.
Sport
De gemeentelijke nota Sportbeleid uit 1993 zal in relatie tot de verzelfstandiging
van de gemeentelijke sector Sport in "BV Sport", worden herzien. Er zal onderzoek
worden gedaan naar de wensen en het gedrag van sportconsumenten. Dit onderzoek
moet antwoord geven op vragen als: wie nemen deel, aan welke sporten, op grond
van welke motieven, de tevredenheid met het gebodene, lacunes in het aanbod,
prijs/kwaliteit verhouding en het bereik van het aanbod.
De belangrijkste opgave waarvoor de gemeente zich voor gesteld ziet is het
beantwoorden van de volgende vragen. Waar gaat het om bij de sport: lichamelijke
opvoeding bewegingsactiviteiten of vrijetijdsbesteding; doe-evenement of kijk
spektakel; gezondheidszorg of integratiebevordering En waar ligt dan de
overheidstaak in een veld waarin gelijktijdig calculerende burgers, belangeloze
sportverenigingen en commerciële sportondernemingen actief zijn.
Kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Er komt een extern onderzoek naar een meer nauwkeurige vooruitberekening van de
benodigde capaciteit en de spreiding van voorzieningen over de stad, onder meer
aan de hand van gesignaleerde wensen van ouders.
Voor het peuterspeelzaalwerk wordt ingezet op een kwaliteitsverbetering, door
kwaliteitseisen te gaan stellen aan de verblijfsaccommodaties die vergelijkbaar zijn
met die in de kinderdagverblijven. Daarnaast wordt de (inhoudelijke) aansturing van
de werksoort vereenvoudigd door de bestuurlijke verantwoordelijkheid te bundelen
in een koepelstructuur onder de stichting Hulp en Welzijn Leeuwarden.
Vangnetvoorzieningen en kansentrajecten
In de afgelopen jaren heeft de gemeente haar rol als regisseur op het beleidsterrein
van de vangnetvoorzieningen nog onvoldoende kunnen invullen. Toch hebben de
ontwikkelingen op dit beleidsveld niet stil gestaan. Bepaalde voorzieningen zijn
uitgebreid. Vanuit de instellingen zijn diverse vernieuwende projecten ontwikkeld,
welke door de gemeente, meestal incidenteel, zijn gefinancierd. Het gebrek aan
cijfers omtrent de resultaten en de effectiviteit van de hulpverlening en van allerlei
projecten, bemoeilijkt echter de invulling van de gemeentelijke regierol. Momenteel
worden voorstellen ontwikkeld om dergelijke gegevens te verkrijgen en op basis
daarvan beleidskeuzen voor de toekomst te maken. Deze worden neergelegd in een
kademota.
De gemeente ontwikkelt een visie op het huidige aanbod aan voorzieningen en
projecten dat zich richt op reïntegratie en activering van de doelgroep. De gemeente
9