1. INLEIDING
Voor u ligt de productbegroting van de Dienst Stedelijke Werkvoorziening voor het jaar 2000. Met de
productgerichte benadering, waarbij de kosten en opbrengsten zijn gegroepeerd naar de belangrijkste taken
("producten") die tot de verantwoordelijkheid van de dienst behoren, wordt getracht een helder beeld te geven
van de voortbrengingskosten van het dienstenpakket van de DSW en de daarbij behorende opbrengsten.
Voor een nader inzicht in de opbouw van de begroting wordt verwezen naar de in dit hoofdstuk opgenomen
leeswijzer.
Het jaar 2000 zal voor de DSW in het teken staan van het verder ingang zetten van de in 1999 ingezette
ontwikkeling van de toekomstige inrichting van de gesubsidieerde arbeid in Leeuwarden en de consequenties
daarvan voor de Dienst Stedelijke Werkvoorziening. Uitgangspunt daarbij is een organisatorische inrichting,
waarbij de regietaken, de uitvoering van het werk en het beheer van gesubsidieerde arbeidspotentieel als
zelfstandige taken worden georganiseerd. De relatie tussen de gemeente Leeuwarden en de Dienst Stedelijke
Werkvoorziening zal door middel van een contract worden vorm gegeven. Om aan de noodzakelijke
bedrijfseconomische schaal, die nodig is om als zelfstandig productiebedrijf te kunnen opereren, tegemoet te
komen is in 1999 het principe besluit genomen dat de DSW aansluiting zal zoeken bij een sterke partner.
Verkennende besprekingen vinden medio 1999 plaats. De inspanningen zullen erop gericht zijn dat de feitelijke
samenwerking met een andere partner (mogelijke fusie) geformaliseerd zullen zijn op 1 januari 2001. De
verwachting is derhalve dat de onderhavige productbegroting 2000 de laatste in deze vorm zal zijn.
Verzelfstandiging en opgaan in een andere organisatie zal namelijk mogelijk tot gevolg hebben dat de
gehele inrichting van financiële structuur zal wijzigen. Een meer bedrijfsmatige c.q. zakelijke inrichting lijkt
logisch.
De begrote exploitatiebijdrage van de deelnemende gemeenten in de DSW bedraagt voor 2000 in totaal ca.
f. 3.447.580,--. Voor de gemeente Leeuwarden bedraagt de verwachte bijdrage voor 2000 f. 2.758.000,-.
Het aandeel van de overige in de exploitatie van de DSW deelnemende gemeenten bedraagt derhalve
f. 689.580,-.
In de begroting is noodgedwongen uitgegaan van een aantal kostenstijgingen als gevolg van de invoering van de
nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening. Genoemd kunnen worden o.a. loonkosten, salariskosten, huur gebouwen
en rente en afschrijvingen. De hiermee gepaard gaande uitzettingen zijn opgevangen door een ambitieuze groei
in de nettoproductie.
Voor een nader inzicht in de uitzettingen en inkrimpingen ten opzichte van de begroting 1999 wordt verwezen
naar het in de bijlagen opgenomen overzicht.
Leeswijzer
Het financiële deel van de begroting, waarin naast de beleidsproducten van de DSW tevens de beheersproducten
zijn opgenomen, is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
Productenmatrix beleidsproducten (paragraaf 6.1):
Beschrijving en kosten/opbrengstenspecificaties van de beleidsproducten (paragraaf 6.2);
Productenmatrix beheersproducten (paragraaf 6.3);
Beschrijving en kosten/opbrengstenspecificaties van de beheersproducten (paragraaf 6.4);
Specificaties van kosten en opbrengsten per kostenplaats (paragraaf 6.5);
Berekening uurtarieven (paragraaf 6.6).
2
DOEL EN TAKEN VAN DE DIENST
Zoals in de inleiding reeds is vermeld bevindt de DSW zich momenteel in een strategische heroriëntatiefase, die
moet uitmonden in besluitvorming omtrent de toekomstige organisatorische positionering en vormgeving van de
dienst. Dit als gevolg van de B&W-beslissing van september 1997, onder meer inhoudende dat de samenwerking
met de Stichting Werkwijzer wordt stopgezet en dat ten aanzien van de nieuwe positie van de DSW een nader
onderzoek zal plaatsvinden. In dit kader zal tevens de missie van de dienst moeten worden herijkt en zonodig
moeten worden bijgesteld. In dat kader heeft in 1998 de DSW zijn doelstelling en missie opnieuw vastgesteld,
waarbij de per 1 januari 1998 in werking getreden nieuwe Wet sociale werkvoorziening als uitgangspunt heeft
gefungeerd.
Als primaire opdracht van de DSW geldt dat zij belast is met de uitvoering van de nieuwe Wsw. De taken van de
dienst staan in de wet omschreven als; het bieden van gelegenheid tot het verrichten van arbeid onder aangepaste
omstandigheden ten behoeve van personen uit de zogenaamde personenkring van de SW. Tevens is wettelijk
bepaald dat de arbeid gericht moet zijn op het instandhouden en bevorderen van de arbeidsbekwaamheid van de
deelnemers.
Om haar taken goed te kunnen uitvoeren produceert de dienst een groot aantal producten en diensten die in het
vervolg als werkobjecten zullen worden beschreven. Daarbij geldt als randvoorwaarde dat de dienstverlening
zoveel mogelijk tegen marktconforme condities dient plaats te vinden.
Voor de begeleiding en de ontwikkeling van het personeel beschikt de dienst over een aantal specifieke
instrumenten en middelen, zoals arbeidsonderzoek, opleidings- en mobliteitsplannen en intensieve coaching en
begeleiding. De DSW wil deze instrumenten ook breder inzetten voor andere groepen werkzoekenden met een
grote afstand tot de arbeidsmarkt.
Samengevat kan de missie van de DSW als volgt worden omschreven;
Uitvoerder van de Wet Sociale Werkvoorziening;
Verrichten van uitvoerende taken van de Gemeente Leeuwarden.
Werk- en werkervaringsbedrijf voor regeling gebonden arbeid (groepen werkzoekenden met grote
afstand tot de arbeidsmarkt.
In de inleiding is tevens vermeld dat in het kader van de continuïteit aansluiting gezocht moet worden bij een
sterke partner'(SW-bedrijf). Hiermee wordt beoogd dat vanuit continuïteitsoverwegingen zowel in sociaal als
bedrijfseconomisch opzicht versterking doorgevoerd dient te worden. Als verdere uitwerking van de doelstelling
kan derhalve geconstateerd worden dat naast in-, door- en uitstroom van SW personeel, hoge eisen worden
gesteld aan een gezonde rendementspositie. Binnen vier jaar, gerekend vanaf 1999 wil de DSW de netto
toegevoegde waarde, de kosten van de ambtelijke ondersteuning en de totale algemene kosten op het landelijke
gemiddelde brengen (de zgn. performance ratio). Afgeleide doelstellingen betreffen:
meer omzet en beter renderend werk
verhogen productiviteit en effectiviteit
intensief HRM-beleid
heldere aansturing
2