Gemeente eeuwarden
b. Door betrokken partijen aangewezen onafhankelijke (materie)deskundigen. Deze commissie
brengt een advies uit.
c. Door betrokken partijen aangewezen onafhankelijke deskundigen onder leiding van een
onafhankelijk voorzitter. Deze commissie doet een voor alle partijen bindende uitspraak.
9.3. Afhankelijk van het geschil worden procedures en termijnen vastgesteld waarbinnen de
commissies genoemd onder 9.2. a. b. en c. dienen te opereren.
9.4. Ieder geschil ter zake van het bepaalde bij of krachtens deze overeenkomst kan worden
voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter.
10 Wijziging omstandigheden
10.1 Indien zich ten aanzien van een partij onvoorziene omstandigheden voordoen welke van dien
aard zijn dat de wederpartij naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid ongewijzigde
instandhouding van de overeenkomst niet mag verwachten, zullen partijen onderling overleg
plegen teneinde te bezien of zij tot overeenstemming kunnen komen omtrent een wijziging
van de overeenkomst met het oog op die omstandigheden.
10.2 Indien dit overleg niet binnen 6 maanden tot overeenstemming heeft geleid, is er sprake van
een geschil.
11 Overige bepalingen
11.1 Op deze overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
11.2 Wijzigingen en aanvullingen van deze overeenkomst kunnen slechts rechtsgeldig geschieden
door een door alle partijen ondertekende schriftelijke aanvulling, welke aan deze overeen
komst wordt gehecht en geacht wordt daarvan deel uit te maken.
11.3 Indien een bepaling van deze overeenkomst nietig is of door rechtelijke uitspraak wordt
vernietigd, zullen de overige bepalingen van deze overeenkomst van kracht blijven. Partijen
zullen over de bepalingen van deze overeenkomst welke nietig zijn of vernietigd worden
overleg plegen teneinde een vervangende regeling te treffen.
11.4 De in deze overeenkomst genoemde kantooradressen van partijen gelden als de adressen aan
welke partijen rechtsgeldig jegens elkaar kennisgevingen richten.
11.5 Aan de opschriften boven de artikelen komt geen zelfstandige betekenis toe.
Aldus overeengekomen in tweevoud, te Leeuwarden de dato [datum],
opdrachtgever, opdrachtnemer,
Raamovereenkomst
6
uiaenooisterïeruiot t
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Convenanten met betrekking tot de start van Buurtscholen in
de Vrijheidswijk en Heechterp/Schieringen
Bijlage nr. 146
Aan de gemeenteraad.
In het bestuursprogramma 1998-2002 van de gemeente
Leeuwarden worden 10 concrete topprioriteiten benoemd. Het
oprichten van één of meerdere Buurtscholen is één van die
topprioriteiten
De gemeente Leeuwarden staat niet alleen in het streven om
Buurtscholen te starten. In het kader van het Grote
Stedenbeleid heeft de gemeente in 1997 met de provincie
Fryslan een convenant afgesloten. Dit convenant beoogt
onder meer een versterking van de relatie tussen scholen,
instellingen en de buurt om uiteindelijk de betrokkenheid
van ouders in de wijk te vergroten, achterstanden te
bestrijden of op termijn te voorkomen en de ruimten in
schoolgebouwen multi-functioneel te benutten. Ter
uitvoering hiervan hebben wij op 2 maart 1999 het
startdocument 'Ontwikkeling van Buurtscholen in Leeuwarden'
vastgesteld.
De start van Leeuwarder Buurtscholen past in de zogenaamde
'Brede schoolontwikkeling'die momenteel ook in andere
grote steden van ons land opgeld doet. Oorspronkelijk zijn
de brede scholen ontstaan in wijken van steden, waar het
noodzakelijk was om achterstanden van kinderen en gezinnen
te bestrijden en op termijn te verminderen. De laatste
jaren wordt het model van de brede school ook toegepast als
multi-functionele voorziening voor ouders en bewoners in de
wijk. Kenmerkend voor het model is dat de school in het
centrum van de ontwikkeling staat en dat betrokken
instellingen de onderlinge samenwerking kiezen om op
wijkniveau in te spelen op de kansen en knelpunten van de
betreffende wijk.
In het al eerder vastgestelde startdocument is gekozen om
de start van activiteiten en programma's van twee
Buurtscholen voor te bereiden in de Vrijheidswijk en
Heechterp/Schieringen. Deze wijken zijn bekend vanwege de
eigen sociale problematiek en hebben wat betreft de inzet
van middelen in het kader van de Buurtschool, prioriteit.
Het startdocument is niet de gebruikelijke ambtelijke
notitie, waarin van te voren wordt bepaald hoe een
beleidstraject kan verlopen. Het document geeft aan dat het
traject rond de Buurtschool op interactieve wijze gestalte
moet krijgen. Dit betekent, dat bij de beleidsvoor-
Sjoch dizze stêd; sjoch wal der rünom bart - li aide spegelet him yn wal de lakomst hal - Piler Ttrpsira
13