Blad 2 bereiding, opzet en ontwikkeling diverse participanten worden betrokken. Daar de gemeentelijke organisatie nog geen ruime ervaring heeft opgedaan met de interactieve beleidsvoering is besloten de Buurtschool als 'voorbeeldcasus' aan te merken. Om de interactieve werkwijze rond het proces van de Buurtscholen te volgen is een klankbordgroep onder leiding van de Thorbecke Academie opgericht. De klankbordgroep bestaat uit een drietal raadsleden, vertegenwoordigers van de twee wijkprojectgroepen, vertegenwoordigers van de gemeente en de Thorbecke Academie. Aan het eind van dit jaar zal er een handboek beschikbaar zijn waarin het proces wordt beschreven in termen van kansen en valkuilen. Daarnaast zal de Thorbecke Academie nagaan of de buurtschool 'werkt'Met andere woorden: wat zijn de resultaten en effecten van de Buurtschool op termijn. Binnenkort zal de Thorbecke Academie starten met dit onderzoek door bij instellingen een nulmeting te verrichten In beide genoemde wijken zijn daarom wijkprojectgroepen geformeerd, waarin onder andere scholen, ouders, welzijnsinstellingen, politie, wijkverenigingen, kinderopvang en een instelling voor de thuiszorg zitting namen. Deze participanten uit het 'veld' tonen zich een warm voorstander van het buurtschoolconcept en willen onderling samenwerken om kansen voor kinderen in de wijk te creëren en waar mogelijk knelpunten aan te pakken. Prioriteiten in deze zijn: vergroting ouderbetrokkenheid, opvoedingsondersteuning en aandacht voor de voorschoolse periode Met betrekking tot de inhoud van de convenanten merken wij nog het volgende op. De wijkprojectgroep heeft achtereenvolgens een probleemanalyse van de wijk, doelstellingen, verwachte effecten, lopende en nog voor te bereiden activiteiten besproken. De participanten willen de samenwerking in het kader van de buurtschool vorm en inhoud geven door met elkaar afspraken te maken, welke in de twee thans voorliggende convenanten worden vastgelegd. Afspraken, die de intenties van de onderlinge samenwerking en de collectieve- en afzonderlijke deelverantwoordelijkheid met betrekking tot de uitvoering van activiteiten aangeven. Al werkende weg zullen de participanten tot de uitvoering overgaan Blad 3 Voorts vragen wij u de wethouder van Onderwijs voor de ondertekening van beide convenanten te machtigen, namens de gemeente Leeuwarden. De Commissie Welzijn heeft in haar vergadering van 21 oktober 1999 ingestemd met de inhoud van de convenanten en de daaruit voortvloeiende werkwijze. Wij stellen u voor te besluiten over te gaan tot het afsluiten van de convenanten, conform bijgevoegd concept besluit Leeuwarden, 4 november 1999. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester, mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 355