Blad 2
bereiding, opzet en ontwikkeling diverse participanten
worden betrokken. Daar de gemeentelijke organisatie nog
geen ruime ervaring heeft opgedaan met de interactieve
beleidsvoering is besloten de Buurtschool als
'voorbeeldcasus' aan te merken.
Om de interactieve werkwijze rond het proces van de
Buurtscholen te volgen is een klankbordgroep onder leiding
van de Thorbecke Academie opgericht. De klankbordgroep
bestaat uit een drietal raadsleden, vertegenwoordigers van
de twee wijkprojectgroepen, vertegenwoordigers van de
gemeente en de Thorbecke Academie. Aan het eind van dit
jaar zal er een handboek beschikbaar zijn waarin het proces
wordt beschreven in termen van kansen en valkuilen.
Daarnaast zal de Thorbecke Academie nagaan of de
buurtschool 'werkt'Met andere woorden: wat zijn de
resultaten en effecten van de Buurtschool op termijn.
Binnenkort zal de Thorbecke Academie starten met dit
onderzoek door bij instellingen een nulmeting te
verrichten
In beide genoemde wijken zijn daarom wijkprojectgroepen
geformeerd, waarin onder andere scholen, ouders,
welzijnsinstellingen, politie, wijkverenigingen,
kinderopvang en een instelling voor de thuiszorg zitting
namen. Deze participanten uit het 'veld' tonen zich een
warm voorstander van het buurtschoolconcept en willen
onderling samenwerken om kansen voor kinderen in de wijk te
creëren en waar mogelijk knelpunten aan te pakken.
Prioriteiten in deze zijn: vergroting ouderbetrokkenheid,
opvoedingsondersteuning en aandacht voor de voorschoolse
periode
Met betrekking tot de inhoud van de convenanten merken wij
nog het volgende op.
De wijkprojectgroep heeft achtereenvolgens een
probleemanalyse van de wijk, doelstellingen, verwachte
effecten, lopende en nog voor te bereiden activiteiten
besproken. De participanten willen de samenwerking in het
kader van de buurtschool vorm en inhoud geven door met
elkaar afspraken te maken, welke in de twee thans
voorliggende convenanten worden vastgelegd. Afspraken, die
de intenties van de onderlinge samenwerking en de
collectieve- en afzonderlijke deelverantwoordelijkheid met
betrekking tot de uitvoering van activiteiten aangeven. Al
werkende weg zullen de participanten tot de uitvoering
overgaan
Blad 3
Voorts vragen wij u de wethouder van Onderwijs voor de
ondertekening van beide convenanten te machtigen, namens de
gemeente Leeuwarden.
De Commissie Welzijn heeft in haar vergadering van 21
oktober 1999 ingestemd met de inhoud van de convenanten en
de daaruit voortvloeiende werkwijze.
Wij stellen u voor te besluiten over te gaan tot het
afsluiten van de convenanten, conform bijgevoegd concept
besluit
Leeuwarden, 4 november 1999.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester,
mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.