Blad 2 Financiële aspecten Het pakket voorstellen gaat vergezeld van een ondersteunend financieel pakket, waaruit de verwachte inzet van de partijen is weergegeven. De in te zetten gelden moeten beschouwd worden als aanjaaggelden om externe gelden binnen te halen. Bij de financiële inzet van partijen gaat het om concrete projecten waardoor daadwerkelijk ingezet wordt op de structurele verbetering van de stadsregio. Zonder de financiële middelen zal de versterking van de stadsregio niet van de grond komen. De omvang van de projecten is inmiddels becijferd op een investeringsbedrag van f 1,4 miljard gulden. Leeuwarder bijdrage Fonds Stadsregio Leeuwarden (FSL) De bijdrage van Leeuwarden (f 614.000,- per jaar) aan het Fonds Stadsregio Leeuwarden kan als volgt gedekt worden. Ten eerste wordt geadviseerd een bedrag ter grootte van f 539.000,- (per jaar) aan te merken als pre-prioriteit in het kader van de Perspectiefnota 2001. Een andere optie in de vorm van een zwakkere formulering ("zal meegenomen worden bij de afweging in het kader van de Perspectiefnota 2001") is niet mogelijk, aangezien op dit moment bestuurlijk gezien er een financieel commitment wordt aangegaan door Leeuwarden. Het resterende deel ter grootte van f 75.000,- per jaar kan gedekt worden door de vrijvallende middelen met betrekking tot het Stadsgewest Leeuwarden, die nu reeds structureel op de begroting staan. Het Stadsgewest wordt immers per 1 januari 2000 opgeheven. Leeuwarder aandeel stadsconvenant In het stadsconvenant wordt voor de provincie en de gemeente een indicatieve omvang van de financiële inzet van beide partijen genoemd. Voor de gemeente is aangegeven dat Leeuwarden het Strategisch Investerings- en Ontwikkelings fonds Leeuwarden wil koppelen aan de extra financiële inzet van de provincie. Voor het stadsconvenant geldt dat per project de financiële afspraken nader zullen worden ingevuld. Op dat moment is de financiële inzet van de kant van de gemeente en de provincie pas ook "hard". In algemene zin vallen de projecten in het kader van het stadsconvenant voor het grootste deel ook binnen de hoofduitgangspunten van het SIOF. Het SIOF is bovendien altijd bedoeld geweest als aanjaaggeld voor het binnenhalen van cofinanciering van structuurversterkende projecten en dus cofinanciering voor het stadsconvenant. Het pakket bestuurlijk beoordeeld Het doel van het proces Ontwikkelingskader I en II is de versterking van de stad en - zoals door de staten in het statenvoorstel van 9 december 1998 aangegeven - de gehele stadsregio. Uitgangspunt is een sterke stad en een sterk platteland in de regio. Blad 3 De stad en de regio kennen immers grote samenhang en vormen een netwerk van wonen, werken, voorzieningen. Infra structuur verbindt de regio en de stad. Drie elementen dienen terug te komen in de voorstellen, te weten de daadkracht van de stad Leeuwarden, bindende samenwerking van Leeuwarden en de haar omringende gemeenten en een herkenbare regierol van de provincie. De inspanningen van de stad in de afgelopen jaren beschouwend en de inzet die de stad zichzelf oplegt in de voorliggende afspraken geeft het vertrouwen dat voldoende invulling gegeven kan worden aan het eerste element. De concrete afspraken die middels het convenant worden aangegaan en de vorming van een investeringsfonds gekoppeld aan een uitvoeringsprogramma is een aansprekende invulling van de bindende samenwerking. Het geheel valt onder provinciale regie. Waar de regie op het onderdeel wonen onmiskenbaar is geldt dat in de voorstellen in mindere mate de uitvoering van andere onderdelen. Deze zal worden gevolgd middels een jaarlijks gezamenlijk vast te stellen voortgangsrapport. Naast een rol in de regiefunctie fungeert dit eveneens als een ijkpunt voor de deelnemende gemeenten, zowel voor iedere gemeente op zich als in onderlinge samenhang. De conclusie is dat middels het pakket wordt voldaan aan de gewenste drie elementen. De bestuurlijke vormgeving Uitvoering van het pakket zal overleg - en afstemming vergen, waarbij bestuurlijke en ambtelijke inzet noodzakelijk is. De verdere invulling van het programma OKL-II voor het stadsconvenant wordt gedaan door de Stuurgroep Convenant Provincie - gemeente Leeuwarden en voor het regioconvenant door het Bestuurlijk Overleg Leeuwarden Stadsregio. Door de stuurgroep OKL-II is bewust gekozen voor een lichte bestuurlijke constructie gericht op praktisch werken. Het secretariaat wordt verzorgd door een van de gemeenten. Het draagt zorg voor het voorbereiden en uitwerken van vergaderingen. Het bestuurlijk overleg maakt jaarlijks een uitvoeringsprogramma met projecten en een FSL-jaarprogrammaDe werkwijze zal nog nader worden vorm gegeven in een huishoudelijk reglement. Iedere gemeente wijst een contact-ambtenaar aan. Een en ander betekent dat het Bestuurlijk Overlegplatform Stadsgewest Leeuwarden opgeheven zal worden. Tot slot Het totale pakket in ogenschouw nemend en de inzet waarmee dit tot stand is gekomen hebben alle betrokken partijen een unieke gelegenheid om te tonen dat ze ernst maken met het versterken van de stadsregio met een gezamenlijke inzet. Wij vertrouwen er dan ook cc dat bij de uitvoering die gezamenlijkheid in de praktijk wordt gebracht door iedere deelnemende partij. Want alleen zo kan de wederzijdse inzet en de belangstelling en daarmee de versterking op langere termijn gewaarborgd worden. Een permanente bestuurlijke

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 358