Blad 2
Financiële aspecten
Het pakket voorstellen gaat vergezeld van een ondersteunend
financieel pakket, waaruit de verwachte inzet van de
partijen is weergegeven. De in te zetten gelden moeten
beschouwd worden als aanjaaggelden om externe gelden binnen
te halen. Bij de financiële inzet van partijen gaat het om
concrete projecten waardoor daadwerkelijk ingezet wordt op
de structurele verbetering van de stadsregio. Zonder de
financiële middelen zal de versterking van de stadsregio
niet van de grond komen. De omvang van de projecten is
inmiddels becijferd op een investeringsbedrag van f 1,4
miljard gulden.
Leeuwarder bijdrage Fonds Stadsregio Leeuwarden (FSL)
De bijdrage van Leeuwarden (f 614.000,- per jaar) aan het
Fonds Stadsregio Leeuwarden kan als volgt gedekt worden.
Ten eerste wordt geadviseerd een bedrag ter grootte van
f 539.000,- (per jaar) aan te merken als pre-prioriteit in
het kader van de Perspectiefnota 2001. Een andere optie in
de vorm van een zwakkere formulering ("zal meegenomen
worden bij de afweging in het kader van de Perspectiefnota
2001") is niet mogelijk, aangezien op dit moment
bestuurlijk gezien er een financieel commitment wordt
aangegaan door Leeuwarden.
Het resterende deel ter grootte van f 75.000,- per jaar kan
gedekt worden door de vrijvallende middelen met betrekking
tot het Stadsgewest Leeuwarden, die nu reeds structureel op
de begroting staan. Het Stadsgewest wordt immers per 1
januari 2000 opgeheven.
Leeuwarder aandeel stadsconvenant
In het stadsconvenant wordt voor de provincie en de
gemeente een indicatieve omvang van de financiële inzet van
beide partijen genoemd. Voor de gemeente is aangegeven dat
Leeuwarden het Strategisch Investerings- en Ontwikkelings
fonds Leeuwarden wil koppelen aan de extra financiële inzet
van de provincie. Voor het stadsconvenant geldt dat per
project de financiële afspraken nader zullen worden
ingevuld. Op dat moment is de financiële inzet van de kant
van de gemeente en de provincie pas ook "hard".
In algemene zin vallen de projecten in het kader van het
stadsconvenant voor het grootste deel ook binnen de
hoofduitgangspunten van het SIOF. Het SIOF is bovendien
altijd bedoeld geweest als aanjaaggeld voor het binnenhalen
van cofinanciering van structuurversterkende projecten en
dus cofinanciering voor het stadsconvenant.
Het pakket bestuurlijk beoordeeld
Het doel van het proces Ontwikkelingskader I en II is de
versterking van de stad en - zoals door de staten in het
statenvoorstel van 9 december 1998 aangegeven - de gehele
stadsregio. Uitgangspunt is een sterke stad en een sterk
platteland in de regio.
Blad 3
De stad en de regio kennen immers grote samenhang en vormen
een netwerk van wonen, werken, voorzieningen. Infra
structuur verbindt de regio en de stad.
Drie elementen dienen terug te komen in de voorstellen, te
weten de daadkracht van de stad Leeuwarden, bindende
samenwerking van Leeuwarden en de haar omringende gemeenten
en een herkenbare regierol van de provincie. De
inspanningen van de stad in de afgelopen jaren beschouwend
en de inzet die de stad zichzelf oplegt in de voorliggende
afspraken geeft het vertrouwen dat voldoende invulling
gegeven kan worden aan het eerste element. De concrete
afspraken die middels het convenant worden aangegaan en de
vorming van een investeringsfonds gekoppeld aan een
uitvoeringsprogramma is een aansprekende invulling van de
bindende samenwerking. Het geheel valt onder provinciale
regie. Waar de regie op het onderdeel wonen onmiskenbaar is
geldt dat in de voorstellen in mindere mate de uitvoering
van andere onderdelen. Deze zal worden gevolgd middels een
jaarlijks gezamenlijk vast te stellen voortgangsrapport.
Naast een rol in de regiefunctie fungeert dit eveneens als
een ijkpunt voor de deelnemende gemeenten, zowel voor
iedere gemeente op zich als in onderlinge samenhang. De
conclusie is dat middels het pakket wordt voldaan aan de
gewenste drie elementen.
De bestuurlijke vormgeving
Uitvoering van het pakket zal overleg - en afstemming
vergen, waarbij bestuurlijke en ambtelijke inzet
noodzakelijk is. De verdere invulling van het programma
OKL-II voor het stadsconvenant wordt gedaan door de
Stuurgroep Convenant Provincie - gemeente Leeuwarden en
voor het regioconvenant door het Bestuurlijk Overleg
Leeuwarden Stadsregio. Door de stuurgroep OKL-II is bewust
gekozen voor een lichte bestuurlijke constructie gericht op
praktisch werken. Het secretariaat wordt verzorgd door een
van de gemeenten. Het draagt zorg voor het voorbereiden en
uitwerken van vergaderingen. Het bestuurlijk overleg maakt
jaarlijks een uitvoeringsprogramma met projecten en een
FSL-jaarprogrammaDe werkwijze zal nog nader worden vorm
gegeven in een huishoudelijk reglement. Iedere gemeente
wijst een contact-ambtenaar aan. Een en ander betekent dat
het Bestuurlijk Overlegplatform Stadsgewest Leeuwarden
opgeheven zal worden.
Tot slot
Het totale pakket in ogenschouw nemend en de inzet waarmee
dit tot stand is gekomen hebben alle betrokken partijen een
unieke gelegenheid om te tonen dat ze ernst maken met het
versterken van de stadsregio met een gezamenlijke inzet.
Wij vertrouwen er dan ook cc dat bij de uitvoering die
gezamenlijkheid in de praktijk wordt gebracht door iedere
deelnemende partij. Want alleen zo kan de wederzijdse inzet
en de belangstelling en daarmee de versterking op langere
termijn gewaarborgd worden. Een permanente bestuurlijke