Blad 2 scholen, achten de beide besturen het gewenst op korte termijn een bestuurlijke fusie tussen beide scholen te realiseren. Op die manier kan er qua bestuur en management een eenduidige aansturing van het onderwijsproces worden doorgevoerd en kan de incorporatie van de beide scholen in het REC soepeler verlopen. De besturen van de Prof. Grewelschool (d.i. ons College) en van de Buitenschool (d.i. het bestuur van de Stichting Buitenzorg Friesland) hebben daarom begin 1999 besloten om de mogelijkheden van fusie te onderzoeken en hebben daartoe gezamenlijk een Stuurgroep ingesteld. Deze Stuurgroep heeft eind maart jl. een eerste rapportage aan ons voorgelegd, waarin werd voorgesteld om een intentieverklaring tot fusie af te geven. Dat voorstel hebben wij overgenomen en de MR van de Prof. Grewelschool en de Commissie Welzijn hebben daarmee ingestemd. Op 16 september jl. heeft de Stuurgroep een tweede rapportage aan ons voorgelegd, waarin wordt voorgesteld een principebesluit te nemen tot bestuurlijke fusie per 1 augustus 2000. De beide rapportages zijn voor u ter inzage gelegd. Wij kunnen instemmen met de in de rapportages vervatte voorstellen. In de komende maanden zal de Stuurgroep de nu bepaalde hoofdlijnen verder uitwerken en voorstellen ontwikkelen voor de regeling van de gevolgen van deze bestuurlijke fusie. De definitieve voorstellen zullen komend voorjaar aan uw raad worden voorgelegd. Ten aanzien van de voorgestelde bestuursvorm, de openbare stichting, wijzen wij erop dat dit een vorm van openbaar onderwijs is, die sinds enkele jaren in de diverse onderwijswetten is opgenomen. Voor de onderhavige scholen is dat geregeld in artikel 51 van de Wet op de Expertisecentra. Daarin zijn de nodige voorschriften en waarborgen vastgelegd voor de handhaving van het karakter van het openbaar onderwijs en het toezicht van de gemeenteraad daarop. In Leeuwarden is deze bestuursvorm al ingesteld voor het openbaar voortgezet onderwijs, waar de scholengemeenschap Piter Jelles sinds 1 augustus 1998 wordt bestuurd door een openbare stichting. Een punt van aandacht in dit verband is nog wel de regeling van de kosten van administratie, beheer en bestuur (ABB- kosten)De PGS maakt nu onderdeel uit van het totaal aantal door de gemeente in stand gehouden openbare scholen. De ABB-kosten van deze school maken daardoor onderdeel uit van het totaal aan kosten voor bestuursondersteuning door het ambtelijke personeel en de dienstverlening door ASBO. Dit zal ontvlochten moeten worden uit het geheel en er zal een reëel aandeel voor de PGS vastgesteld moeten worden. Deze bijdrage zal dan in principe mee overgedragen moeten Blad 3 worden aan het nieuwe schoolbestuurOmdat te verwachten valt dat deze bijdrage niet geheel gedekt zal worden door de rijksvergoeding voor ABB-kosten, zou dan een doorbetalingseffect kunnen optreden naar de soortgelijke bijzondere scholen. Omdat er geen bijzondere scholen van dezelfde soort speciaal onderwijs in Leeuwarden aanwezig zijn, treedt dit effect in de onderhavige situatie echter niet op. Er zullen waarschijnlijk wel ontvlechtingseffecten en frictiekosten optreden door de vermogensrechtelijke afzondering van de PGS uit het geheel van de openbare scholen van de gemeente Leeuwarden. Dit aspect zal uiteraard in het verdere onderzoek worden meegenomen en de gevolgen daarvan zullen bij de definitieve voorstellen voor de bestuurlijke fusie aan u worden voorgelegd. Onder verwijzing naar de ter inzage gelegde stukken en onder vermelding dat de Commissie Welzijn in haar vergadering van 18 november 1999 heeft geadviseerd met ons voorstel in te stemmen, stellen wij u voor om te besluiten overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp-besluit Leeuwarden, 2 december 1999 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester, mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 392