Blad 2
scholen, achten de beide besturen het gewenst op korte
termijn een bestuurlijke fusie tussen beide scholen te
realiseren. Op die manier kan er qua bestuur en management
een eenduidige aansturing van het onderwijsproces worden
doorgevoerd en kan de incorporatie van de beide scholen in
het REC soepeler verlopen.
De besturen van de Prof. Grewelschool (d.i. ons College) en
van de Buitenschool (d.i. het bestuur van de Stichting
Buitenzorg Friesland) hebben daarom begin 1999 besloten om
de mogelijkheden van fusie te onderzoeken en hebben daartoe
gezamenlijk een Stuurgroep ingesteld. Deze Stuurgroep heeft
eind maart jl. een eerste rapportage aan ons voorgelegd,
waarin werd voorgesteld om een intentieverklaring tot fusie
af te geven. Dat voorstel hebben wij overgenomen en de MR
van de Prof. Grewelschool en de Commissie Welzijn hebben
daarmee ingestemd.
Op 16 september jl. heeft de Stuurgroep een tweede
rapportage aan ons voorgelegd, waarin wordt voorgesteld een
principebesluit te nemen tot bestuurlijke fusie per 1
augustus 2000. De beide rapportages zijn voor u ter inzage
gelegd.
Wij kunnen instemmen met de in de rapportages vervatte
voorstellen.
In de komende maanden zal de Stuurgroep de nu bepaalde
hoofdlijnen verder uitwerken en voorstellen ontwikkelen
voor de regeling van de gevolgen van deze bestuurlijke
fusie. De definitieve voorstellen zullen komend voorjaar
aan uw raad worden voorgelegd.
Ten aanzien van de voorgestelde bestuursvorm, de openbare
stichting, wijzen wij erop dat dit een vorm van openbaar
onderwijs is, die sinds enkele jaren in de diverse
onderwijswetten is opgenomen. Voor de onderhavige scholen
is dat geregeld in artikel 51 van de Wet op de
Expertisecentra. Daarin zijn de nodige voorschriften en
waarborgen vastgelegd voor de handhaving van het karakter
van het openbaar onderwijs en het toezicht van de
gemeenteraad daarop. In Leeuwarden is deze bestuursvorm al
ingesteld voor het openbaar voortgezet onderwijs, waar de
scholengemeenschap Piter Jelles sinds 1 augustus 1998 wordt
bestuurd door een openbare stichting.
Een punt van aandacht in dit verband is nog wel de regeling
van de kosten van administratie, beheer en bestuur (ABB-
kosten)De PGS maakt nu onderdeel uit van het totaal
aantal door de gemeente in stand gehouden openbare scholen.
De ABB-kosten van deze school maken daardoor onderdeel uit
van het totaal aan kosten voor bestuursondersteuning door
het ambtelijke personeel en de dienstverlening door ASBO.
Dit zal ontvlochten moeten worden uit het geheel en er zal
een reëel aandeel voor de PGS vastgesteld moeten worden.
Deze bijdrage zal dan in principe mee overgedragen moeten
Blad 3
worden aan het nieuwe schoolbestuurOmdat te verwachten
valt dat deze bijdrage niet geheel gedekt zal worden door
de rijksvergoeding voor ABB-kosten, zou dan een
doorbetalingseffect kunnen optreden naar de soortgelijke
bijzondere scholen. Omdat er geen bijzondere scholen van
dezelfde soort speciaal onderwijs in Leeuwarden aanwezig
zijn, treedt dit effect in de onderhavige situatie echter
niet op. Er zullen waarschijnlijk wel ontvlechtingseffecten
en frictiekosten optreden door de vermogensrechtelijke
afzondering van de PGS uit het geheel van de openbare
scholen van de gemeente Leeuwarden. Dit aspect zal
uiteraard in het verdere onderzoek worden meegenomen en de
gevolgen daarvan zullen bij de definitieve voorstellen voor
de bestuurlijke fusie aan u worden voorgelegd.
Onder verwijzing naar de ter inzage gelegde stukken en
onder vermelding dat de Commissie Welzijn in haar
vergadering van 18 november 1999 heeft geadviseerd met ons
voorstel in te stemmen, stellen wij u voor om te besluiten
overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp-besluit
Leeuwarden, 2 december 1999
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester,
mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.