Blad 2 De groepen die momenteel de Zalmsnip ontvangen zijn: - belastingplichtigen (afvalstoffenheffing); - inwoners verpleeg- en verzorgingstehuizen; - kamerbewoners. In eerste instantie waren de kamerbewoners uitgesloten van de uitkering. In 1998 is dat beleid herzien en is besloten om met ingang van 1999 deze groep eenmalig wel in aanmerking te laten komen. Hierbij is als voorwaarde gesteld dat dit uitsluitend zou gelden voor 1999 en dat bij de evaluatie zou moeten blijken of dit structureel zou moeten plaatsvinden. Het begrote tekort zou worden gedekt uit de meevaller in 1998 ad f 307.100,-. 4Evaluatie Toegezegd is dat ieder jaar een evaluatie zou plaatsvinden. In verband met de beleidsruimte die is ontstaan met ingang van 2000 is er een extra mogelijkheid aanwezig om het beleid te herzien. Onderstaand is een financiële opzet gemaakt en worden voorstellen gedaan tot aanpassing op grond van de geconstateerde knelpunten. 41 Financiën Hieronder is een overzicht gemaakt van de lasten en de baten over 1999. raming voorlopig resultaat Compensatie Rijk 4.501.000 4.501.000 Resultaat 1998 307.100 Belastingplichtigen -3.920.000 -3.840.900 Verzorgings-/Verpleegtehuizen - 178.900 - 166.000 Kamerbewoners Nog uit te keren Uitvoeringsbudget Typekamer Uitvoeringsbudgetverhoging Resultaat Overheveling budget 1998 - 500.000 - 207.400 39.200 95.000 - 95.000 9.300 80.000 34.200 143.200 307100 Resultaat 450.300 Uit het overzicht blijkt dat het jaarlijkse structurele budget ad f 4.501.000,- toereikend is. Blad 3 4.1.1 Toelichting afwijkingen Het verschil wordt met name veroorzaakt doordat de uit kering aan de belastingplichtigen lager is uitgevallen dan geraamd. Dit komt door de verscherpte controle op eigenaren van objecten waar sprake is van kamerverhuurOp deze wijze zijn dubbele uitkeringen op dezelfde adressen voorkomen. Daarnaast is de uitkering aan kamerbewoners aanmerkelijk lager dan geraamd. In eerste instantie werd verondersteld dat het aantal kamerbewoners 5.000 zou bedragen. De cijfers van de Informatiebeheergroep bevestigden dat ook. Gebleken is dat het aantal dat gereageerd heeft op de mailing veel lager ligt, namelijk 2.300. Ondanks dat ze direct zijn aangeschreven 42 Knelpunten De knelpunten hebben betrekking op de uitvoering en anderzijds op de rechtsongelijkheid en fraudegevoeligheid van de regeling. 4.2.1 Uitvoering Gebleken is dat de gemeentelijke infrastructuur op dit moment niet ingericht is op de uitkering van de Zalmsnip. Er is geen specifieke software aanwezig om de uitkering efficiënt en tegen lage kosten te realiseren. Er moeten veel controles worden uitgevoerd om te voorkomen dat personen de Zalmsnip dubbel of onterecht ontvangen. Jaarlijks moeten de inwoners van verzorgings- en verpleegtehuizen worden aangeschreven. De uitwonende studenten zijn dit jaar allemaal aange schreven en hebben een formulier ontvangen voor het aan vragen van de Zalmsnip. Alle formulieren zijn handmatig verwerkt De uitvoering van de uitkering vindt plaats met behulp van tijdelijke personeel. Dit is een onwerkbare situatie omdat de kennis en ervaring elk jaar moet worden overgedragen. Wanneer de uitkering structureel wordt, zal de formatie vast moeten worden ingevuld. De kosten hiervan bedragen f 65.000,- (0,5 fte inclwerkplek). 4.2.2 Rechtsongelijkheid Verder is er sprake van rechtsongelijkheid. Wanneer ontvangt iemand wel en wanneer niet de Zalmsnip? Studenten die samenwonen en een huurcontract hebben ontvangen nu ieder de Zalmsnip terwijl de individuele lasten veel lager zijn dan bij een normale huishouding.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 399