Blad 2
De groepen die momenteel de Zalmsnip ontvangen zijn:
- belastingplichtigen (afvalstoffenheffing);
- inwoners verpleeg- en verzorgingstehuizen;
- kamerbewoners.
In eerste instantie waren de kamerbewoners uitgesloten van
de uitkering. In 1998 is dat beleid herzien en is besloten
om met ingang van 1999 deze groep eenmalig wel in
aanmerking te laten komen.
Hierbij is als voorwaarde gesteld dat dit uitsluitend zou
gelden voor 1999 en dat bij de evaluatie zou moeten blijken
of dit structureel zou moeten plaatsvinden. Het begrote
tekort zou worden gedekt uit de meevaller in 1998 ad
f 307.100,-.
4Evaluatie
Toegezegd is dat ieder jaar een evaluatie zou plaatsvinden.
In verband met de beleidsruimte die is ontstaan met ingang
van 2000 is er een extra mogelijkheid aanwezig om het
beleid te herzien. Onderstaand is een financiële opzet
gemaakt en worden voorstellen gedaan tot aanpassing op
grond van de geconstateerde knelpunten.
41 Financiën
Hieronder is een overzicht gemaakt van de lasten en de
baten over 1999.
raming voorlopig
resultaat
Compensatie Rijk 4.501.000 4.501.000
Resultaat 1998 307.100
Belastingplichtigen -3.920.000 -3.840.900
Verzorgings-/Verpleegtehuizen - 178.900 - 166.000
Kamerbewoners
Nog uit te keren
Uitvoeringsbudget
Typekamer
Uitvoeringsbudgetverhoging
Resultaat
Overheveling budget 1998
- 500.000 - 207.400
39.200
95.000 - 95.000
9.300
80.000
34.200 143.200
307100
Resultaat 450.300
Uit het overzicht blijkt dat het jaarlijkse structurele
budget ad f 4.501.000,- toereikend is.
Blad 3
4.1.1 Toelichting afwijkingen
Het verschil wordt met name veroorzaakt doordat de uit
kering aan de belastingplichtigen lager is uitgevallen dan
geraamd. Dit komt door de verscherpte controle op eigenaren
van objecten waar sprake is van kamerverhuurOp deze wijze
zijn dubbele uitkeringen op dezelfde adressen voorkomen.
Daarnaast is de uitkering aan kamerbewoners aanmerkelijk
lager dan geraamd. In eerste instantie werd verondersteld
dat het aantal kamerbewoners 5.000 zou bedragen. De cijfers
van de Informatiebeheergroep bevestigden dat ook. Gebleken
is dat het aantal dat gereageerd heeft op de mailing veel
lager ligt, namelijk 2.300. Ondanks dat ze direct zijn
aangeschreven
42 Knelpunten
De knelpunten hebben betrekking op de uitvoering en
anderzijds op de rechtsongelijkheid en fraudegevoeligheid
van de regeling.
4.2.1 Uitvoering
Gebleken is dat de gemeentelijke infrastructuur op dit
moment niet ingericht is op de uitkering van de Zalmsnip.
Er is geen specifieke software aanwezig om de uitkering
efficiënt en tegen lage kosten te realiseren. Er moeten
veel controles worden uitgevoerd om te voorkomen dat
personen de Zalmsnip dubbel of onterecht ontvangen.
Jaarlijks moeten de inwoners van verzorgings- en
verpleegtehuizen worden aangeschreven.
De uitwonende studenten zijn dit jaar allemaal aange
schreven en hebben een formulier ontvangen voor het aan
vragen van de Zalmsnip. Alle formulieren zijn handmatig
verwerkt
De uitvoering van de uitkering vindt plaats met behulp van
tijdelijke personeel. Dit is een onwerkbare situatie omdat
de kennis en ervaring elk jaar moet worden overgedragen.
Wanneer de uitkering structureel wordt, zal de formatie
vast moeten worden ingevuld. De kosten hiervan bedragen
f 65.000,- (0,5 fte inclwerkplek).
4.2.2 Rechtsongelijkheid
Verder is er sprake van rechtsongelijkheid. Wanneer
ontvangt iemand wel en wanneer niet de Zalmsnip? Studenten
die samenwonen en een huurcontract hebben ontvangen nu
ieder de Zalmsnip terwijl de individuele lasten veel lager
zijn dan bij een normale huishouding.