Blad 4 Studenten die thuis wonen maar wel kostgeld betalen ontvangen geen Zalmsnip terwijl hun situatie gelijk is aan bovenstaande categorie. Verder staat een groot aantal studenten niet ingeschreven in het bevolkingregister om hen moverende redenen. Ook zij vallen buiten de boot. 4.2.3 Fraudegevoeligheid Het systeem is eveneens fraudegevoelig. Wij kunnen niet garanderen dat studenten een echt huurcontract inleveren. De slimme studenten stellen achteraf een huurcontract op en komen zo wel in aanmerking voor de uitkering. 50 Nieuw beleid Uit het vorenstaande blijkt dat er sprake is van rechts ongelijkheid en dat de uitvoeringskosten hoog zijn. Daarom worden een aantal alternatieven aan u voorgelegd. 5.1 Alternatief 1 Op grond van deze knelpunten wordt voorgesteld om de directe wijze van uitkering van de Zalmsnip te beëindigen en het beschikbare budget volledig in te zetten voor tariefsverlaging van de afvalstoffenheffing. 5.1.1 Waarom de afvalstoffenheffing? In paragraaf 2.0 is aangegeven dat de Zalmsnip van oor sprong een maatregel is ter verlaging van de lastendruk. Huishoudens waarop gemeentelijke lasten drukken moeten worden gecompenseerd. Door het bedrag volledig in te zetten als tariefsverlaging voor de afvalstoffenheffing wordt hieraan tegemoetgekomen. Zowel bij de rioolrechten als de onroerende-zaakbelastingen komt de lastenverlichting ook ten goede aan de bedrijven, die duidelijk niet de doelgroep zijn van het Rijk. Daarnaast zal de daadwerkelijke lastenverlichting veel groter zijn, aangezien het beschikbare budget in deze opzet over een kleinere doelgroep wordt verdeeld. Uitgaande van het aantal betalende belastingplichtigen voor de afvalstof fenheffing van 38.000 betekent dit een lastenverlichting van ad f 118,45 per perceel. Dit is in overeenstemming met het door ons gehanteerde beleid te streven naar lasten verlichting 5.1.2 Consequenties Deze aanpassing heeft tot gevolg dat een aantal groepen niet of niet volledig f 100,- meer zal ontvangen. Deze groepen zijn: Blad 5 - kwijtscheldinggerechtigden; - inwoners van verzorgings- en verpleeghuizen; - kamerbewoners; - personen die na 1 januari verhuizen naar een andere gemeente Omdat op deze groepen ook geen of bijna geen gemeentelijke lasten drukken is het gerechtvaardigd hen uit te sluiten van de uitkering. 5.2 Alternatief 2 Een gedeelte van het budget inzetten voor de verlaging van de tarieven van de afvalstoffenheffing en de andere groepen (kwijtscheldingsgerechtigden en inwoners van verzorgings- en verpleegtehuizen) afzonderlijk een bedrag van f 100,- uitkeren De tariefsverlaging van de afvalstoffenheffing zou dan f 108,- bedragen doordat aan kamerverhuurders geen geld meer wordt uitgekeerd en het uitvoeringsbudget kan worden verlaagd met f 80.000,-. Het voordeel van dit voorstel is dat er ten aanzien van deze groep belastingplichtigen geen uitvoeringskosten meer worden gemaakt. 5.2.1 Consequenties De kamerbewoners zullen geen uitkering meer ontvangen. 5.3 Alternatief 3 Handhaving van de huidige wijze van uitkering waarbij de kamerbewoners worden uitgesloten. Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar paragraaf 3.0. 6Andere gemeenten Bijgevoegd is een artikel uit de "Nieuwsbrief voor de invordering". Uit dit artikel blijkt dat ook andere gemeenten van mening zijn dat de regeling eigenlijk zeer moeilijk uitvoerbaar is en dat de middelen anders moeten worden ingezet in de toekomst. De gemeente Amsterdam heeft een onderzoek verricht bij 32 grote gemeenten over de wijze van uitkering van de Zalmsnip (bijlage) Uit het rapport blijkt dat veel gemeenten problemen hebben met het definiëren van het begrip "onzelfstandig huis houden". Door vrijwel alle gemeenten werden de bewoners van verpleeg- en verzorgingstehuizen als onderdeel van de doel groep onderkend.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 400