Blad 4
Studenten die thuis wonen maar wel kostgeld betalen
ontvangen geen Zalmsnip terwijl hun situatie gelijk is aan
bovenstaande categorie.
Verder staat een groot aantal studenten niet ingeschreven
in het bevolkingregister om hen moverende redenen. Ook zij
vallen buiten de boot.
4.2.3 Fraudegevoeligheid
Het systeem is eveneens fraudegevoelig. Wij kunnen niet
garanderen dat studenten een echt huurcontract inleveren.
De slimme studenten stellen achteraf een huurcontract op en
komen zo wel in aanmerking voor de uitkering.
50 Nieuw beleid
Uit het vorenstaande blijkt dat er sprake is van rechts
ongelijkheid en dat de uitvoeringskosten hoog zijn.
Daarom worden een aantal alternatieven aan u voorgelegd.
5.1 Alternatief 1
Op grond van deze knelpunten wordt voorgesteld om de
directe wijze van uitkering van de Zalmsnip te beëindigen
en het beschikbare budget volledig in te zetten voor
tariefsverlaging van de afvalstoffenheffing.
5.1.1 Waarom de afvalstoffenheffing?
In paragraaf 2.0 is aangegeven dat de Zalmsnip van oor
sprong een maatregel is ter verlaging van de lastendruk.
Huishoudens waarop gemeentelijke lasten drukken moeten
worden gecompenseerd. Door het bedrag volledig in te zetten
als tariefsverlaging voor de afvalstoffenheffing wordt
hieraan tegemoetgekomen.
Zowel bij de rioolrechten als de onroerende-zaakbelastingen
komt de lastenverlichting ook ten goede aan de bedrijven,
die duidelijk niet de doelgroep zijn van het Rijk.
Daarnaast zal de daadwerkelijke lastenverlichting veel
groter zijn, aangezien het beschikbare budget in deze opzet
over een kleinere doelgroep wordt verdeeld. Uitgaande van
het aantal betalende belastingplichtigen voor de afvalstof
fenheffing van 38.000 betekent dit een lastenverlichting
van ad f 118,45 per perceel. Dit is in overeenstemming met
het door ons gehanteerde beleid te streven naar lasten
verlichting
5.1.2 Consequenties
Deze aanpassing heeft tot gevolg dat een aantal groepen
niet of niet volledig f 100,- meer zal ontvangen. Deze
groepen zijn:
Blad 5
- kwijtscheldinggerechtigden;
- inwoners van verzorgings- en verpleeghuizen;
- kamerbewoners;
- personen die na 1 januari verhuizen naar een andere
gemeente
Omdat op deze groepen ook geen of bijna geen gemeentelijke
lasten drukken is het gerechtvaardigd hen uit te sluiten
van de uitkering.
5.2 Alternatief 2
Een gedeelte van het budget inzetten voor de verlaging van
de tarieven van de afvalstoffenheffing en de andere groepen
(kwijtscheldingsgerechtigden en inwoners van verzorgings-
en verpleegtehuizen) afzonderlijk een bedrag van f 100,-
uitkeren
De tariefsverlaging van de afvalstoffenheffing zou dan
f 108,- bedragen doordat aan kamerverhuurders geen geld
meer wordt uitgekeerd en het uitvoeringsbudget kan worden
verlaagd met f 80.000,-.
Het voordeel van dit voorstel is dat er ten aanzien van
deze groep belastingplichtigen geen uitvoeringskosten meer
worden gemaakt.
5.2.1 Consequenties
De kamerbewoners zullen geen uitkering meer ontvangen.
5.3 Alternatief 3
Handhaving van de huidige wijze van uitkering waarbij de
kamerbewoners worden uitgesloten. Voor een verdere
toelichting wordt verwezen naar paragraaf 3.0.
6Andere gemeenten
Bijgevoegd is een artikel uit de "Nieuwsbrief voor de
invordering". Uit dit artikel blijkt dat ook andere
gemeenten van mening zijn dat de regeling eigenlijk zeer
moeilijk uitvoerbaar is en dat de middelen anders moeten
worden ingezet in de toekomst.
De gemeente Amsterdam heeft een onderzoek verricht bij 32
grote gemeenten over de wijze van uitkering van de Zalmsnip
(bijlage)
Uit het rapport blijkt dat veel gemeenten problemen hebben
met het definiëren van het begrip "onzelfstandig huis
houden". Door vrijwel alle gemeenten werden de bewoners van
verpleeg- en verzorgingstehuizen als onderdeel van de doel
groep onderkend.