iemeente eeuwarden Blad 6 7O Advies Wij concluderen dat de huidige regeling moeilijk uitvoer baar is en de lastenverlichting op een andere wijze zou moeten plaatsvinden. De huidige wijze van uitkering is zeer bewerkelijk en een niet te verwaarlozen gedeelte wordt besteed aan uitvoeringskosten, terwijl dit geld eigenlijk ten goede moet komen aan de burgers Wij adviseren u dan ook te kiezen voor alternatief 1. Bij deze keuze ontvangen de zogenaamde kwijtscheldings gerechtigden en niet-belastingplichtigen geen f 100,- meer. Daarnaast over 1999 stellen wij u voor het eenmalige ontstane overschot ad f 450.300,- mee te nemen bij het opstellen van de rekening. Onder vermelding dat de Commissie Bestuur en Middelen, in haar vergadering van 17 november 1999 is gehoord, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp besluit Leeuwarden, 2 december 1999. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester, mrF.M.J. Steijvers, secretaris. uiaenooistencertnot l Postbus 21000 8900 JA Leeuwarden Telefoon 058 233 88 33 Kadarnota Integraal Veiligheidsbeleid Bijlage nr. 162 Aan de gemeenteraad. Inleiding Hierbij bieden wij u de Kadernota Integraal Veiligheids beleid aan. Deze nota geeft de context aan waarbinnen de ontwikkeling en uitvoering van het veiligheidsbeleid van de gemeente Leeuwarden de komende jaren (2000-2004) zal plaatsvinden. Veiligheid is in onze samenleving een groot goed. Steevast worden in bevolkingsenquêtes veiligheid en een goede gezondheid als de belangrijkste voorwaarden voor een prettig leven genoemd. Veiligheid is een basisvoorwaarde voor een kwalitatief hoogstaande samenleving en verdient structurele aandacht van zowel het gemeentebestuur, het ambtelijk apparaat als de diverse betrokken externe instellingen. Aanleiding In het Bestuursprogramma 1998-2002 heeft veiligheid, vanuit bovengenoemde optiek, een hoge prioriteit gekregen. Voor de lange termijn diende een integraal veiligheidsbeleid te worden ontwikkeld, waaraan veiligheidsplannen op wijk- en dorpniveau gekoppeld kunnen worden. De bestuursopdracht die hiervoor is opgesteld is door alle betrokken partijen onderschreven. Onder verantwoordelijkheid van de Stuurgroep Veiligheid en onder politieke coördinatie van de wethouder veiligheid is vervolgens de kadernota tot stand gekomen. De opbouw van de kadernota is als volgt. Na het inleidende hoofdstuk 1 worden in hoofdstuk 2 de hoofdlijnen van beleid geschetst. Dit hoofdstuk bevat de uitgangspunten en visie van het beleid, een begripsomschrijving, de benoeming van de bestuurlijke thema's en de beoogde doelstellingen. In hoofdstuk 3 wordt ingegaan op de opstelling van wijk- en dorpsveiligheidsplannen. In de hoofdstukken 4 tot en met 7 komen de thema's aan bod nl'Jeugd en veiligheid', 'Geweld in het publieke domein''Overlast in het publieke domein' en 'Veilige leefomgeving'Tenslotte wordt in hoofdstuk 8 een aantal randvoorwaarden geschetst en wordt aangegeven wat het vervolg zal zijn op de kadernota. Hoofdlijnen van beleid Bij het integraal veiligheidsbeleid worden op hoofdlijnen dezelfde uitgangpunten en visie gehanteerd als bij het vernieuwd lokaal sociaal beleid, aangezien beide ►beleidsterreinen grote raakvlakken met elkaar hebben. Als aanvulling geldt dat het begrip veiligheid indien relevant Sjoch dizze slêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de lakomsl hat - Piter Terpstra 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 401