iemeente eeuwarden
Blad 6
7O Advies
Wij concluderen dat de huidige regeling moeilijk uitvoer
baar is en de lastenverlichting op een andere wijze zou
moeten plaatsvinden. De huidige wijze van uitkering is zeer
bewerkelijk en een niet te verwaarlozen gedeelte wordt
besteed aan uitvoeringskosten, terwijl dit geld eigenlijk
ten goede moet komen aan de burgers
Wij adviseren u dan ook te kiezen voor alternatief 1. Bij
deze keuze ontvangen de zogenaamde kwijtscheldings
gerechtigden en niet-belastingplichtigen geen f 100,- meer.
Daarnaast over 1999 stellen wij u voor het eenmalige
ontstane overschot ad f 450.300,- mee te nemen bij het
opstellen van de rekening.
Onder vermelding dat de Commissie Bestuur en Middelen, in
haar vergadering van 17 november 1999 is gehoord, stellen wij
u voor te besluiten overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp
besluit
Leeuwarden, 2 december 1999.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester,
mrF.M.J. Steijvers, secretaris.
uiaenooistencertnot l
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Kadarnota Integraal Veiligheidsbeleid
Bijlage nr. 162
Aan de gemeenteraad.
Inleiding
Hierbij bieden wij u de Kadernota Integraal Veiligheids
beleid aan. Deze nota geeft de context aan waarbinnen de
ontwikkeling en uitvoering van het veiligheidsbeleid van de
gemeente Leeuwarden de komende jaren (2000-2004) zal
plaatsvinden. Veiligheid is in onze samenleving een groot
goed. Steevast worden in bevolkingsenquêtes veiligheid en
een goede gezondheid als de belangrijkste voorwaarden voor
een prettig leven genoemd. Veiligheid is een
basisvoorwaarde voor een kwalitatief hoogstaande
samenleving en verdient structurele aandacht van zowel het
gemeentebestuur, het ambtelijk apparaat als de diverse
betrokken externe instellingen.
Aanleiding
In het Bestuursprogramma 1998-2002 heeft veiligheid, vanuit
bovengenoemde optiek, een hoge prioriteit gekregen. Voor de
lange termijn diende een integraal veiligheidsbeleid te
worden ontwikkeld, waaraan veiligheidsplannen op wijk- en
dorpniveau gekoppeld kunnen worden. De bestuursopdracht die
hiervoor is opgesteld is door alle betrokken partijen
onderschreven. Onder verantwoordelijkheid van de Stuurgroep
Veiligheid en onder politieke coördinatie van de wethouder
veiligheid is vervolgens de kadernota tot stand gekomen.
De opbouw van de kadernota is als volgt. Na het inleidende
hoofdstuk 1 worden in hoofdstuk 2 de hoofdlijnen van beleid
geschetst. Dit hoofdstuk bevat de uitgangspunten en visie
van het beleid, een begripsomschrijving, de benoeming van
de bestuurlijke thema's en de beoogde doelstellingen. In
hoofdstuk 3 wordt ingegaan op de opstelling van wijk- en
dorpsveiligheidsplannen. In de hoofdstukken 4 tot en met 7
komen de thema's aan bod nl'Jeugd en veiligheid',
'Geweld in het publieke domein''Overlast in het publieke
domein' en 'Veilige leefomgeving'Tenslotte wordt in
hoofdstuk 8 een aantal randvoorwaarden geschetst en wordt
aangegeven wat het vervolg zal zijn op de kadernota.
Hoofdlijnen van beleid
Bij het integraal veiligheidsbeleid worden op hoofdlijnen
dezelfde uitgangpunten en visie gehanteerd als bij het
vernieuwd lokaal sociaal beleid, aangezien beide
►beleidsterreinen grote raakvlakken met elkaar hebben. Als
aanvulling geldt dat het begrip veiligheid indien relevant
Sjoch dizze slêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de lakomsl hat - Piter Terpstra
13