Blad 2 op elk beleidsterrein dient te worden meegenomen facetbeleid) Voorts dat niet alleen het verbeteren van de feitelijke veiligheidssituatie (objectieve veiligheid) aandacht behoeft, maar ook het verminderen van gevoelens van onveiligheid (subjectieve veiligheid) wordt meegenomen. De uitgangspunten en visie van het integraal veiligheidsbeleid zijn puntsgewijs als volgt: De gemeente stelt zich op als regisseur van beleid; Bij de aanpak van onveiligheid de zelfredzaamheid van burgers en instellingen bevorderen; Indien mogelijk aanpak van problemen op buurt-, wijk- en dorpniveau; Integrale aanpak van veiligheidsproblemen betekent: een optimale inzet van maatregelen uit alle schakels van de veiligheidsketen; Veiligheidsbeleid als facetbeleid; Integrale aanpak van veiligheidsproblemen betekent: een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de verbetering van de veiligheid; De burger en maatschappelijke instellingen zijn de medevormers en uitvoerders van het veiligheidsbeleid; Beleving van veiligheid door burgers is een belangrijk onderdeel van het veiligheidsbeleid. De nadere uitwerking vindt u in hoofdstuk 2 van de nota. Thema's Veiligheid wordt in de kadernota opgevat als het aanwezig zijn van een zekere mate van ordening en rust in het publieke domein (openbare ruimte) en van bescherming van leven, gezondheid en goederen tegen acute of dreigende aantastingen. Onveiligheid is te omschrijven als alles wat hierop inbreuk maakt. Deze omschrijving houdt in dat veiligheidsbeleid niet alleen betrekking heeft op criminaliteit en overlast, maar ook op het verbeteren van de verkeersveiligheid, het minimaliseren van de risico's rond branden, ongevallen en (milieu)rampen en het verminderen van onveiligheidsgevoelens. Uiteraard moeten er prioriteiten worden gesteld. Er is reeds te kennen gegeven dat er veiligheidsplannen op wijk- en dorpniveau moeten komen. Echter, teneinde te komen tot een efficiënte en effectieve aanpak op wijk- en dorpniveau waarbij sprake is van evenwicht in de veiligheidsketen en elkaar versterkende maatregelen, is het tevens noodzakelijk dat een aantal vraagstukken gemeentebreed tot prioriteit wordt verheven. Het gaat hierbij dan niet om een gebiedsgerichte- maar om een facetaanpak. In de kadernota worden in de hoofdstukken 4 tot en met 7 de volgende thema's uitgewerkt: 'Jeugd en veiligheid''Geweld in het publieke domein''Overlast in het publieke domein' en 'Veilige leefomgeving'Per thema Blad 3 worden relevante cijfers op een rijtje gezet, aangegeven wat de uitgangspunten en visie zijn, de definiëring en prioriteitsstelling van de problematiek benoemd, de beleidsdoelstelling geformuleerd en een uitwerking gegeven van de aanpak neergelegd in concrete actiepunten. Randvoorwaarden Er zijn binnen de gemeente Leeuwarden al verschillende initiatieven ontplooid gericht op verhoging van de veiligheid en leefbaarheid in de samenleving. Niet alleen de brandweer, politie en justitie, maar ook de diensten Stadsontwikkeling en Welzijn en de sector Juridische en Veiligheidszaken besteden hier in reguliere activiteiten en projecten zoals "Nee! Tegen geweld', 'jeugd en veiligheid' en 'Stedelijke Vernieuwing', zowel direct als indirect aandacht aan. Tevens is er voor Achter de Hoven/Vegelin een eerste wijkveiligheidsplan vastgesteld en in uitvoering genomen. De resultaten van de verrichte acties zijn over het algemeen positief. Van een systematische en samenhangende aanpak is echter onvoldoende sprake geweest. Wij willen naast de bestaande initiatieven meer en systematischer investeren in de veiligheid en leefbaarheid van wijken en dorpen. Wij willen ook samen met de andere partners die de kadernota hebben onderschreven laten zien dat het de gemeente Leeuwarden menens is als het gaat om het verbeteren van de veiligheid. Met de vaststelling van de kadernota en het daarvoor beschikbaar stellen van middelen wordt naar onze mening invulling gegeven aan de hoge politieke prioriteit uit het Bestuursprogramma en een goede start gemaakt. De overige partners hebben reeds aangegeven dat zij willen staan voor de in de kadernota genoemde uitgangspunten, prioriteitstelling en 'overall' acties. Voor de invulling van de regisseurs- en coördinatierol, het opstellen van veiligheidsplannen en het zorgdragen voor het uitvoeren van de in de kadernota opgenomen activiteiten is een structureel budget benodigd van f 300.000,- (formatieve consequenties). Voor de concrete berekening hiervan verwijzen wij naar de voor u ter inzage gelegde adviesnota. De eventuele vraag om aanvullende financiering ten behoeve van de daadwerkelijke uitvoering van de projecten wordt hetzij meegenomen in het jaarplan integraal veiligheidsbeleid, hetzij meegenomen in de door de betreffende sector te vervaardigen separate proj ectvoorstellen Wij stellen u voor om het benodigde bedrag voor 2000 te plaatsen op de lijst van incidenteel te dekken uitgaven Perspectiefnota 2001-2004. Overeenkomstig de geldende methodiek zal het benodigde structurele bedrag met ingang van 2001 meegenomen worden bij de integrale afweging van wensen in het kader van de Perspectiefnota 2001-2004.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 402