Blad 2
op elk beleidsterrein dient te worden meegenomen
facetbeleid)
Voorts dat niet alleen het verbeteren van de feitelijke
veiligheidssituatie (objectieve veiligheid) aandacht
behoeft, maar ook het verminderen van gevoelens van
onveiligheid (subjectieve veiligheid) wordt meegenomen. De
uitgangspunten en visie van het integraal veiligheidsbeleid
zijn puntsgewijs als volgt:
De gemeente stelt zich op als regisseur van beleid;
Bij de aanpak van onveiligheid de zelfredzaamheid van
burgers en instellingen bevorderen;
Indien mogelijk aanpak van problemen op buurt-, wijk- en
dorpniveau;
Integrale aanpak van veiligheidsproblemen betekent: een
optimale inzet van maatregelen uit alle schakels van de
veiligheidsketen;
Veiligheidsbeleid als facetbeleid;
Integrale aanpak van veiligheidsproblemen betekent: een
gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de verbetering
van de veiligheid;
De burger en maatschappelijke instellingen zijn de
medevormers en uitvoerders van het veiligheidsbeleid;
Beleving van veiligheid door burgers is een belangrijk
onderdeel van het veiligheidsbeleid.
De nadere uitwerking vindt u in hoofdstuk 2 van de nota.
Thema's
Veiligheid wordt in de kadernota opgevat als het aanwezig
zijn van een zekere mate van ordening en rust in het
publieke domein (openbare ruimte) en van bescherming van
leven, gezondheid en goederen tegen acute of dreigende
aantastingen. Onveiligheid is te omschrijven als alles wat
hierop inbreuk maakt. Deze omschrijving houdt in dat
veiligheidsbeleid niet alleen betrekking heeft op
criminaliteit en overlast, maar ook op het verbeteren van
de verkeersveiligheid, het minimaliseren van de risico's
rond branden, ongevallen en (milieu)rampen en het
verminderen van onveiligheidsgevoelens. Uiteraard moeten er
prioriteiten worden gesteld. Er is reeds te kennen gegeven
dat er veiligheidsplannen op wijk- en dorpniveau moeten
komen. Echter, teneinde te komen tot een efficiënte en
effectieve aanpak op wijk- en dorpniveau waarbij sprake is
van evenwicht in de veiligheidsketen en elkaar versterkende
maatregelen, is het tevens noodzakelijk dat een aantal
vraagstukken gemeentebreed tot prioriteit wordt verheven.
Het gaat hierbij dan niet om een gebiedsgerichte- maar om
een facetaanpak. In de kadernota worden in de hoofdstukken
4 tot en met 7 de volgende thema's uitgewerkt: 'Jeugd en
veiligheid''Geweld in het publieke domein''Overlast in
het publieke domein' en 'Veilige leefomgeving'Per thema
Blad 3
worden relevante cijfers op een rijtje gezet, aangegeven
wat de uitgangspunten en visie zijn, de definiëring en
prioriteitsstelling van de problematiek benoemd, de
beleidsdoelstelling geformuleerd en een uitwerking gegeven
van de aanpak neergelegd in concrete actiepunten.
Randvoorwaarden
Er zijn binnen de gemeente Leeuwarden al verschillende
initiatieven ontplooid gericht op verhoging van de
veiligheid en leefbaarheid in de samenleving. Niet alleen
de brandweer, politie en justitie, maar ook de diensten
Stadsontwikkeling en Welzijn en de sector Juridische en
Veiligheidszaken besteden hier in reguliere activiteiten en
projecten zoals "Nee! Tegen geweld', 'jeugd en veiligheid'
en 'Stedelijke Vernieuwing', zowel direct als indirect
aandacht aan. Tevens is er voor Achter de Hoven/Vegelin een
eerste wijkveiligheidsplan vastgesteld en in uitvoering
genomen. De resultaten van de verrichte acties zijn over
het algemeen positief. Van een systematische en
samenhangende aanpak is echter onvoldoende sprake geweest.
Wij willen naast de bestaande initiatieven meer en
systematischer investeren in de veiligheid en leefbaarheid
van wijken en dorpen. Wij willen ook samen met de andere
partners die de kadernota hebben onderschreven laten zien
dat het de gemeente Leeuwarden menens is als het gaat om
het verbeteren van de veiligheid. Met de vaststelling van
de kadernota en het daarvoor beschikbaar stellen van
middelen wordt naar onze mening invulling gegeven aan de
hoge politieke prioriteit uit het Bestuursprogramma en een
goede start gemaakt. De overige partners hebben reeds
aangegeven dat zij willen staan voor de in de kadernota
genoemde uitgangspunten, prioriteitstelling en 'overall'
acties. Voor de invulling van de regisseurs- en
coördinatierol, het opstellen van veiligheidsplannen en het
zorgdragen voor het uitvoeren van de in de kadernota
opgenomen activiteiten is een structureel budget benodigd
van f 300.000,- (formatieve consequenties). Voor de
concrete berekening hiervan verwijzen wij naar de voor u
ter inzage gelegde adviesnota. De eventuele vraag om
aanvullende financiering ten behoeve van de daadwerkelijke
uitvoering van de projecten wordt hetzij meegenomen in het
jaarplan integraal veiligheidsbeleid, hetzij meegenomen in
de door de betreffende sector te vervaardigen separate
proj ectvoorstellen
Wij stellen u voor om het benodigde bedrag voor 2000 te
plaatsen op de lijst van incidenteel te dekken uitgaven
Perspectiefnota 2001-2004. Overeenkomstig de geldende
methodiek zal het benodigde structurele bedrag met ingang
van 2001 meegenomen worden bij de integrale afweging van
wensen in het kader van de Perspectiefnota 2001-2004.