Blad 4
artikel 3
Deze bevoegdheid is reeds in 1995 aan het college
overgedragen. Teneinde tot een goede uniformering te komen
is het noodzakelijk dit ook in het onderhavige besluit op
te nemen.
Deze raadsbevoegdheid betreft onder andere het gebruik van
de openbare weg. De termijn waarop vele aanvragers een
dergelijk verzoek indienen verdraagt zich in veel gevallen
niet met de tijdsperiode die nodig is voor een
raadsbesluit. Uit praktische overwegingen en omdat het hier
een beheersaangelegenheid betreft wordt voorgesteld deze
bevoegdheid aan het college te delegeren.
artikel 4
Het inzamelen van afval, het ledigen van putten, de
bestrijding van ongedierte, het verwerken van groenafval
wordt thans uitgevoerd door N.V. Fryslan Miijeu. Hiermee is
nu een contract afgesloten.
Na afloop van dit contract moet er een nieuw contract
worden afgesloten. Dit is geen beleidsvormende
aangelegenheid, maar beheer.
De overige onderdelen van dit artikel vallen binnen het
takenpakket van de sector Beheer Openbare Ruimte. Ook hier
betreft het dagelijkse werkzaamheden.
In 1995 zijn deze bevoegdheden door de raad aan het college
gedelegeerd bij raadsbesluit d.d. 9 oktober 1995. Dit
besluit wordt nu overgenomen in dit delegatiebesluit.
artikel 5:
Bij de beëindiging van de overgangsregeling
vervoersvoorzieningen voor gehandicapten heeft de raad
besloten (d.d. 18-12-1995) om de bevoegdheid tot het
jaarlijks vaststellen van de financiële vergoeding van
vervoer op grond van de Wet Voorzieningen Gehandicapten te
delegeren aan het college van burgemeester en wethouders.
Dit besluit wordt nu overgenomen in dit delegatiebesluit.
artikel 6
In de raadsvergadering d.d. 29 juni 1998 heeft de raad
besloten om het instellen van rechtsgedingen te delegeren
aan het college. De reden hiervoor was het voorkomen van
procedurele risico's. Dit besluit wordt nu overgenomen in
dit delegatiebesluit.
Om procedurele risico's te voorkomen is in dit besluit het
woord 'instellen' vervangen door 'voeren' zodat
uitdrukkelijk blijkt dat het voeren van verdediging in
processen hier ook onder valt. Tevens is er, met het oog op
hetzelfde doel, een laatste zinsnede aan toegevoegd.
Blad 5
artikel 7
In het bestuursprogramma 1998-2002 is als actiepunt
opgenomen om een voorstel te ontwikkelen voor delegatie van
verordenende bevoegdheid van raad naar college inzake de
bevoegdheid tot het wijzigen en vaststellen van de
Arbeidsvoorwaardenregeling cum annexis.
Uit het oogpunt van verkorting van de procedure en
werkbesparing van de raad wordt voorgesteld om de
bevoegdheid tot het wijzigen van de Arbeidsvoorwaarden
regeling c.a. te delegeren aan het college. Delegatie zal
geen verandering brengen in de manier waarop thans
uitvoering wordt gegeven aan hetgeen landelijk op het
gebied van de arbeidsvoorwaarden in de sector gemeenten is
overeengekomen met vakorganisaties. De iedere gemeente
bindende (z.g. CAR-)bepalingen zullen worden overgenomen.
artikel 8
Op grond van de in 1994 in werking getreden nieuwe
Gemeentewet is het vereist dat het begrip dagelijks bestuur
wordt ingevuld. Het dagelijks bestuur van de gemeente is
een taak van het college en het algemeen bestuur is een
taak van de raad. In de oude Gemeentewet stond dit opgesomd
in artikel 209.
Bij het opstellen van de nieuwe Gemeentewet was een van de
uitgangspunten het herstel van het primaat van de raad. Een
van de middelen hiertoe was dat de raad moet aangeven wat
zij onder dagelijks bestuur bevat. Er zijn niet veel
gemeenten die hierin al voorzien hebben. De VNG biedt
hiervoor geen model aangezien zij van mening is dat dit
afhangt van de politieke situatie die uiteraard in elke
gemeente anders is.
Het is belangrijk om dit in een besluit vast te leggen om
bij eventuele juridische procedures te vermijden dat de
vraag aan de orde komt of het college wel bevoegd was om
bepaalde besluiten te nemen. Ter zake deskundigen adviseren
om dit af te dekken door het opnemen van artikel 209 van de
oude Gemeentewet in een delegatiebesluit. Dit artikel is
niet in zijn geheel in het besluit opgenomen aangezien een
aantal bepalingen van het artikel verouderd zijn en een
aantal bepalingen in hoofdstuk X van de Gemeentewet
opgenomen staan. Toegevoegd is sub h, hieronder valt het
handelen jegens diegenen die voor de gemeente werken maar
geen ambtenaren zijn, zoals het inhuren van tijdelijk
personeel via een uitzendbureau maar ook het aanstellen van
projectleiders of interim)managers
II
In de genoemde besluiten zijn in het verleden door de raad
aan het college bevoegdheden gemandateerd dan wel
gedelegeerd. Deze bevoegdheden staan nu opgenomen in
bijgaand conceptdelegatiebesluit. De besluiten moeten
worden ingetrokken om doublures te voorkomen.