Blad 4 artikel 3 Deze bevoegdheid is reeds in 1995 aan het college overgedragen. Teneinde tot een goede uniformering te komen is het noodzakelijk dit ook in het onderhavige besluit op te nemen. Deze raadsbevoegdheid betreft onder andere het gebruik van de openbare weg. De termijn waarop vele aanvragers een dergelijk verzoek indienen verdraagt zich in veel gevallen niet met de tijdsperiode die nodig is voor een raadsbesluit. Uit praktische overwegingen en omdat het hier een beheersaangelegenheid betreft wordt voorgesteld deze bevoegdheid aan het college te delegeren. artikel 4 Het inzamelen van afval, het ledigen van putten, de bestrijding van ongedierte, het verwerken van groenafval wordt thans uitgevoerd door N.V. Fryslan Miijeu. Hiermee is nu een contract afgesloten. Na afloop van dit contract moet er een nieuw contract worden afgesloten. Dit is geen beleidsvormende aangelegenheid, maar beheer. De overige onderdelen van dit artikel vallen binnen het takenpakket van de sector Beheer Openbare Ruimte. Ook hier betreft het dagelijkse werkzaamheden. In 1995 zijn deze bevoegdheden door de raad aan het college gedelegeerd bij raadsbesluit d.d. 9 oktober 1995. Dit besluit wordt nu overgenomen in dit delegatiebesluit. artikel 5: Bij de beëindiging van de overgangsregeling vervoersvoorzieningen voor gehandicapten heeft de raad besloten (d.d. 18-12-1995) om de bevoegdheid tot het jaarlijks vaststellen van de financiële vergoeding van vervoer op grond van de Wet Voorzieningen Gehandicapten te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders. Dit besluit wordt nu overgenomen in dit delegatiebesluit. artikel 6 In de raadsvergadering d.d. 29 juni 1998 heeft de raad besloten om het instellen van rechtsgedingen te delegeren aan het college. De reden hiervoor was het voorkomen van procedurele risico's. Dit besluit wordt nu overgenomen in dit delegatiebesluit. Om procedurele risico's te voorkomen is in dit besluit het woord 'instellen' vervangen door 'voeren' zodat uitdrukkelijk blijkt dat het voeren van verdediging in processen hier ook onder valt. Tevens is er, met het oog op hetzelfde doel, een laatste zinsnede aan toegevoegd. Blad 5 artikel 7 In het bestuursprogramma 1998-2002 is als actiepunt opgenomen om een voorstel te ontwikkelen voor delegatie van verordenende bevoegdheid van raad naar college inzake de bevoegdheid tot het wijzigen en vaststellen van de Arbeidsvoorwaardenregeling cum annexis. Uit het oogpunt van verkorting van de procedure en werkbesparing van de raad wordt voorgesteld om de bevoegdheid tot het wijzigen van de Arbeidsvoorwaarden regeling c.a. te delegeren aan het college. Delegatie zal geen verandering brengen in de manier waarop thans uitvoering wordt gegeven aan hetgeen landelijk op het gebied van de arbeidsvoorwaarden in de sector gemeenten is overeengekomen met vakorganisaties. De iedere gemeente bindende (z.g. CAR-)bepalingen zullen worden overgenomen. artikel 8 Op grond van de in 1994 in werking getreden nieuwe Gemeentewet is het vereist dat het begrip dagelijks bestuur wordt ingevuld. Het dagelijks bestuur van de gemeente is een taak van het college en het algemeen bestuur is een taak van de raad. In de oude Gemeentewet stond dit opgesomd in artikel 209. Bij het opstellen van de nieuwe Gemeentewet was een van de uitgangspunten het herstel van het primaat van de raad. Een van de middelen hiertoe was dat de raad moet aangeven wat zij onder dagelijks bestuur bevat. Er zijn niet veel gemeenten die hierin al voorzien hebben. De VNG biedt hiervoor geen model aangezien zij van mening is dat dit afhangt van de politieke situatie die uiteraard in elke gemeente anders is. Het is belangrijk om dit in een besluit vast te leggen om bij eventuele juridische procedures te vermijden dat de vraag aan de orde komt of het college wel bevoegd was om bepaalde besluiten te nemen. Ter zake deskundigen adviseren om dit af te dekken door het opnemen van artikel 209 van de oude Gemeentewet in een delegatiebesluit. Dit artikel is niet in zijn geheel in het besluit opgenomen aangezien een aantal bepalingen van het artikel verouderd zijn en een aantal bepalingen in hoofdstuk X van de Gemeentewet opgenomen staan. Toegevoegd is sub h, hieronder valt het handelen jegens diegenen die voor de gemeente werken maar geen ambtenaren zijn, zoals het inhuren van tijdelijk personeel via een uitzendbureau maar ook het aanstellen van projectleiders of interim)managers II In de genoemde besluiten zijn in het verleden door de raad aan het college bevoegdheden gemandateerd dan wel gedelegeerd. Deze bevoegdheden staan nu opgenomen in bijgaand conceptdelegatiebesluit. De besluiten moeten worden ingetrokken om doublures te voorkomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 407