Blad 4 najaarsoverleg, sindsdien is het aantal gestegen naar ruim 500 personen. Als gekeken wordt naar de besteding van de wijkbudgetten, is de zeggenschap van wijken in 1998 in vergelijking met 1997 zichtbaar vergroot. In 1998 is (met terugwerkende kracht naar 1997) bijna f 400.000,- door wijkbesturen aan kleine leefbaarheidzaken in en om het buurthuis of in de wijk besteed. Vergroting van de betrokkenheid van de gemeentelijke organisatie bij de leefbaarheid van de wijk vergroten verbetering van de afstemming Al met al heeft het accent de afgelopen jaren op het buitenproces gelegen. Toch had deze vraaggerichte insteek via de genoemde actiebonnen een gunstige uitwerking op de betrokkenheid van de 'aanbieders' aan de wijk: het binnenprocesDaarnaast is betrokkenheid vergroot en afstemming verbeterd door intensivering van het beheer (met name in de Binnenstad, Achter de Hoven/Vegelin en de Vlietzone) en door het organiseren van wijkschouwen' in de westelijke wijken. In de voorstellen van deze raadsbrief krijgt nu ook het binnenproces de volle aandacht. Door het team wijkmanagement is een analyse van sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen gemaakt ten behoeve van een 'eigen' evaluatie. Hiermee wordt voorkomen dat gewerkt wordt aan een niet realistisch plan. Enkele hoofdlijnen uit deze analyse zijn de volgende: er is onvoldoende buurt- en opbouwwerk om in de hele gemeente het proces van bewonersparticipatie te ondersteunen. Ervaringen elders hebben geleerd dat dit een wezenlijke randvoorwaarde is voor succes. Indien ondersteuning niet kan worden gerealiseerd houdt dit in dat het ambitieniveau moet worden bijgesteld. Momenteel is niet sprake van een gemeentebrede adequate afhandeling van klachten, ideeën en meldingen van burgers. Valkuil bij voortzetting van deze werkwijze is dat het wijkmanagement veel tijd en energie gaat steken in het coördineren van dit soort dagelijks beheerzaken. Het team wijkmanagement heeft zich in de afgelopen periode veel met details beziggehouden, onvoldoende 'power' ontwikkeld, te weinig aandacht besteed aan de interne gemeentelijke organisatie en heeft zich vaak te loyaal opgesteld. Er is binnen de wijken en dorpen een goede start gemaakt met een vernieuwde wijkaanpak, we kunnen goed gebruik maken van ervaringen elders en de overheveling van budgetten zal mogelijkheden bieden om een volgende stap te maken. Er zijn voldoende sterktes aanwezig binnen het team om hierop in te spelen, zoals: Blad 5 organisatievermogen, oplossingsgerichtheid, creatieve en informele aanpak, goede kennis van de gemeentelijke organisatie en van de wijken. 3. Het vervolg van De Wijkaanpak Vrijwel alle grote gemeenten zoeken sinds het begin van de jaren negentig naar wegen om de wijkaanpak verder te ontwikkelen. In de meeste gevallen is de wijkaanpak begonnen met een integratie van het fysieke onderhoud en beheer van de buurten: integratie van grijs en groen. Fysieke knelpunten in de wijk zijn voor bewoners én voor de beleidsmakers het snelst waarneembaar en leiden, bij voldoende middelen, het gemakkelijkst tot zichtbare resultaten Na de start hiermee staan de meeste gemeenten voor een drievoudige uitdaging: verbreding van het fysieke beheer naar het sociale en sociaal-economische beheer; uitbreiding van beheer van wijken naar ontwikkeling van wij ken; verankering van de wijkaanpak in de gemeentelijke (lijn)organisatie. Sinds de nota De Wijkaanpak is in Leeuwarden de integratie van grijs en groen door diverse omstandigheden helaas vertraagd. Dat betekende dat er in het voor- en najaarsoverleg veel aandacht nodig was voor het fysieke onderhoud en beheer, en dat gaat ten koste van de sociale, ontwikkelingsgerichte zaken in de wijk. In 1999 krijgt die geïntegreerde aanpak zijn beslag. Deventer is één van de weinige gemeenten waar voor een totale ommekeer is gekozen naar een brede wijkaanpak zowel ten aanzien van beheer als van ontwikkeling. Hoe die werkwijze moet worden verankerd in de gemeentelijke organisatie, daar is men nog niet uit. In enkele andere gemeenten, met Tilburg als absolute koploper, is geprobeerd de organisatie zodanig te hervormen dat zonder hulpstructuur, zoals het wijkmanagement, veel meer dan voorheen wordt aangesloten op de vragen en wensen van burgers. Dit heeft in Tilburg geleid tot een territoriale organisatie, tot uiting komend in een Dienst Wijkzaken, Dienst Stadszaken en Dienst Publiekszaken. In Nijmegen richten de directie Stadsbedrijven, de directie Inwoners en de directie Grondgebied zich op de onderscheiden terreinen en zorgen de directies Strategie Projecten en Wijkaanpak Leefbaarheid' voor de dwarsverbindingen De netwerkorganisatie van Apeldoorn gaat er vanuit dat elk van de negen diensten voortdurend bij elkaar te rade gaat. In Almere tenslotte denkt men ook aan een herindeling in drie niveaus: de burger, de wijk en de stad, met

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 412