Blad 6 daaroverheen een bestuursdienst als dwarsverband. Eén van de units van de bestuursdienst heet Oog Oor, die er voor moet zorgen dat het bestuur aan het begin van de beleidscyclus komt te zitten. Vooralsnog geven wij uit oogpunt van wijkgericht werken, zijnde één van de criteria voor de keuze van een organisatievorm, de voorkeur aan het bestaande sectorenmodel. In het kader van Levi 2030 en Orion (voorheen Leeuwarden in Stelling), krijgt de organisatie op tal van onderdelen een vraaggerichte werkwijze. Het frontoffice team Rayonbeheer binnen Beheer Openbare Ruimte, het lokaal sociaal beleid binnen Welzijn, de wijkontwikkelingsprojecten van Stedelijke Vernieuwing, de interactieve aanpak van de buurtschoolprojecten zijn allemaal voorbeelden hoe de organisatie in het geheel zich richt naar individuele bewoners en wijken/dorpen. Gestoeld op een krachtige voortzetting van het Grote steden integratie) beleid hebben wij hoge verwachtingen ter verwezenlijking van een vraag- en wijkgerichte aanpak. Cruciaal voor de verankering van de wijkaanpak is de instelling van stadsdeelteams om de blik geografisch te richten op wijken en stadsdelen (zie ook de uitwerkingsnotitie) In 2001 is de nieuwe werkwijze ingeburgerd en kunnen hopelijk goede resultaten worden geboekt. Zo nodig kunnen er bijstellingen plaatsvinden aan de hand van ervaringen in de praktijk. Het derde jaar, 2002, zal het jaar zijn waarin een algehele evaluatie plaats kan vinden. Dan kan ook een beoordeling plaatsvinden van de effectiviteit van de wijkpanels, van de omvang van de budgetten en het gekozen schaalniveau. Op grond van de resultaten van de evaluatie zullen begin 2003 aanpassingsvoorstellen worden gedaan. 5Financiën De haalbaarheid en het succes van de vernieuwde wijkaanpak zullen mede afhankelijk zijn van de beschikbaar gestelde middelen. Voor een deel gaat het om knelpunten die zijn gesignaleerd bij de uitvoering van het Wijksignaleringssysteem. In het kader van de Perspectiefnota heeft besluitvorming hierover inmiddels plaatsgevonden. Het voorstel om f 30.000,- extra vrij te maken voor een verschuiving van taken van het wijksignaleringssysteem naar Statistische Informatievoorziening van Dienst Algemene Zaken is voor uitvoering vanaf het jaar 2000 opgenomen. Voor personeelskosten is f 120.000,- opgenomen wat in feite geen uitbreiding omvat, maar verschuiving van huidige Blad 7 beschikbare middelen die nu rechtstreeks kunnen worden gefinancierd in plaats van voorheen via het Fonds Stadsvernieuwing Een belangrijk knelpunt in de tegenwoordige situatie is het gebrek aan wijk/buurtwerk in veel wijken. Ervaringen elders in het land leren dat de haalbaarheid van de vernieuwde werkwijze enorm wordt vergroot bij een sociale infrastructuur in de wijken in de vorm van buurt- of wijkwerk door bv. een organisatie als HWLThans is HWL structureel werkzaam in slechts twee wijken. De mogelijkheden om de bewonersparticipatie te stimuleren zijn nu te beperkt om representativiteit van het raadplegend overleg vooraf te kunnen garanderen. Wij hebben het streven om voor alle stadsdelen een wijk/buurtwerker beschikbaar te hebben voor o.a. het stimuleren van bewonersparticipatie. Dit onderdeel zal nader worden uitgewerkt. Het bovenstaande samengevat: Structurele uitbreiding van de huidige middelen: wijkonderzoek f 30.000,- vervanging incidentele dekking Stadsvernieuwing structurele dekking: f 120.000,- Deze onderdelen zijn reeds opgenomen in Perspectief 2000-2003. Uitbreiding contracten t.b.v. sociale infrastructuur: PM Hiervoor volgt een voorstel. Uitbreiding wijkbudgetten Huidige situatie: Momenteel ruim f 300.000,— voor 4 stadsdelen hiervan is incidenteel f 127.700,— beschikbaar uit het Fonds Stadsvernieuwing, resteert binnen de huidige begroting ca. f 188.100,-. Gewenst f 1.000.000,- en een knelpuntenbudget van ca. f 188.100,-, incidenteel voor 2000, dit betekent een uitbreiding met ruim f 800.000,-, welke kan worden gerealiseerd door herschikking huidige budgetten. In de zin van financiële dekking beschouwen wij het jaar 2000 als overgangsjaar en is de voorgestelde dekking van de extra kosten een incidentele oplossing. In het voorjaar van 2000 volgt een voorstel voor een structurele oplossing voor het creëren van wijkbudgetten. Voor het overgangsjaar 2000 gaan wij voorlopig uit van een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 413