Blad 6
daaroverheen een bestuursdienst als dwarsverband. Eén van
de units van de bestuursdienst heet Oog Oor, die er voor
moet zorgen dat het bestuur aan het begin van de
beleidscyclus komt te zitten.
Vooralsnog geven wij uit oogpunt van wijkgericht werken,
zijnde één van de criteria voor de keuze van een
organisatievorm, de voorkeur aan het bestaande
sectorenmodel. In het kader van Levi 2030 en Orion
(voorheen Leeuwarden in Stelling), krijgt de organisatie op
tal van onderdelen een vraaggerichte werkwijze. Het
frontoffice team Rayonbeheer binnen Beheer Openbare Ruimte,
het lokaal sociaal beleid binnen Welzijn, de
wijkontwikkelingsprojecten van Stedelijke Vernieuwing, de
interactieve aanpak van de buurtschoolprojecten zijn
allemaal voorbeelden hoe de organisatie in het geheel zich
richt naar individuele bewoners en wijken/dorpen.
Gestoeld op een krachtige voortzetting van het Grote
steden integratie) beleid hebben wij hoge verwachtingen ter
verwezenlijking van een vraag- en wijkgerichte aanpak.
Cruciaal voor de verankering van de wijkaanpak is de
instelling van stadsdeelteams om de blik geografisch te
richten op wijken en stadsdelen (zie ook de
uitwerkingsnotitie)
In 2001 is de nieuwe werkwijze ingeburgerd en kunnen
hopelijk goede resultaten worden geboekt. Zo nodig kunnen
er bijstellingen plaatsvinden aan de hand van ervaringen in
de praktijk.
Het derde jaar, 2002, zal het jaar zijn waarin een algehele
evaluatie plaats kan vinden. Dan kan ook een beoordeling
plaatsvinden van de effectiviteit van de wijkpanels, van de
omvang van de budgetten en het gekozen schaalniveau. Op
grond van de resultaten van de evaluatie zullen begin 2003
aanpassingsvoorstellen worden gedaan.
5Financiën
De haalbaarheid en het succes van de vernieuwde wijkaanpak
zullen mede afhankelijk zijn van de beschikbaar gestelde
middelen.
Voor een deel gaat het om knelpunten die zijn gesignaleerd
bij de uitvoering van het Wijksignaleringssysteem.
In het kader van de Perspectiefnota heeft besluitvorming
hierover inmiddels plaatsgevonden. Het voorstel om
f 30.000,- extra vrij te maken voor een verschuiving van
taken van het wijksignaleringssysteem naar Statistische
Informatievoorziening van Dienst Algemene Zaken
is voor uitvoering vanaf het jaar 2000 opgenomen.
Voor personeelskosten is f 120.000,- opgenomen wat in feite
geen uitbreiding omvat, maar verschuiving van huidige
Blad 7
beschikbare middelen die nu rechtstreeks kunnen worden
gefinancierd in plaats van voorheen via het Fonds
Stadsvernieuwing
Een belangrijk knelpunt in de tegenwoordige situatie is het
gebrek aan wijk/buurtwerk in veel wijken. Ervaringen elders
in het land leren dat de haalbaarheid van de vernieuwde
werkwijze enorm wordt vergroot bij een sociale
infrastructuur in de wijken in de vorm van buurt- of
wijkwerk door bv. een organisatie als HWLThans is HWL
structureel werkzaam in slechts twee wijken. De
mogelijkheden om de bewonersparticipatie te stimuleren zijn
nu te beperkt om representativiteit van het raadplegend
overleg vooraf te kunnen garanderen. Wij hebben het streven
om voor alle stadsdelen een wijk/buurtwerker beschikbaar te
hebben voor o.a. het stimuleren van bewonersparticipatie.
Dit onderdeel zal nader worden uitgewerkt.
Het bovenstaande samengevat:
Structurele uitbreiding van de huidige middelen:
wijkonderzoek f 30.000,-
vervanging incidentele dekking
Stadsvernieuwing structurele dekking: f 120.000,-
Deze onderdelen zijn reeds opgenomen in Perspectief
2000-2003.
Uitbreiding contracten t.b.v. sociale infrastructuur: PM
Hiervoor volgt een voorstel.
Uitbreiding wijkbudgetten
Huidige situatie:
Momenteel ruim f 300.000,— voor 4 stadsdelen hiervan is
incidenteel f 127.700,— beschikbaar uit het Fonds
Stadsvernieuwing, resteert binnen de huidige begroting ca.
f 188.100,-.
Gewenst
f 1.000.000,- en een knelpuntenbudget van ca. f 188.100,-,
incidenteel voor 2000, dit betekent een uitbreiding met
ruim f 800.000,-, welke kan worden gerealiseerd door
herschikking huidige budgetten.
In de zin van financiële dekking beschouwen wij het jaar
2000 als overgangsjaar en is de voorgestelde dekking van de
extra kosten een incidentele oplossing.
In het voorjaar van 2000 volgt een voorstel voor een
structurele oplossing voor het creëren van wijkbudgetten.
Voor het overgangsjaar 2000 gaan wij voorlopig uit van een