Blad 4
In net kader van de doorberekening van de productiekosten
in de prijs van de producten moet nog worden gewezen op het
feit, dat vanaf 2001 de aanmaak van reisdocumenten wordt
gecentraliseerd, wat zal leiden tot een centrale
prijsstelling voor alle reisdocumenten, dus zowel voor de
paspoorten als voor de Europese identiteitskaarten. Ook dat
vraagt om een herbezinning op de wijze waarop
kostentoereking plaatsvindt. Gelet op de hoogte van het
legestarief voor een paspoort in vergelijking met andere
gemeenten moet rekening worden gehouden met een verlaging
van het tarief vanaf 2001.
Het realiseren van de taakstelling is voor een groot deel
toe te schrijven aan een verhoging van het gemeentelijke
tarief voor de verstrekking van een rijbewijs van f 73,-
naar f 80,-.
20 Reinigingsrechten
2.1 Afvalstoffenheffing
Zoals blijkt uit de ter inzage gelegde lasten- en
batenspecificatie, stijgen de lasten in 2000 ten opzichte
van 1999 per saldo met f 870.600,-. Wanneer de lagere
storting in de egalisatiereserve groot f 181.300,- hieruit
wordt geëlimineerd, is feitelijk sprake van een
kostenstijging van f 1.051.900,-. Buiten de effecten van
loon- en prijsontwikkelingen en een gewijzigde
kostentoerekeningssystematiek i.e. efficiencytaakstelling
door Fryslan Miljeu, is de kostenstijging voornamelijk het
gevolg van een toename van het aanbod van de diverse
restfracties met 4.200 ton. Hiermee is in totaal een bedrag
van f 1.056.000,- gemoeid.
Aan de alsmaar groeiende afvalberg lijkt maar geen eind te
komen. Naast het feit dat steeds meer rest- en grof afval
wordt opgehaald, neemt ook het brengen van huishoudelijk
restafval sterk toe. De verwachting is dat in 1999 in
totaal 4.600 huishoudelijk restafval wordt gebracht. Ten
opzichte van 1998 betekent dit een toename van 900 ton. Wat
precies de oorzaak is van genoemde toename is moeilijk aan
te geven. Ongetwijfeld is de hoogconjunctuur waarmee we al
een aantal jaren te maken hebben hier debet aan.
Om meer inzicht te krijgen in de herkomst en samenstelling
van de afvalstromen, is een nader onderzoek noodzakelijk.
De uitkomsten van dit onderzoek zullen in mei 2000 aan u
worden voorgelegd.
Raming tonnages t.b.v. tarievenvoorstel:
1999
2000
Verschil
Restafval
24.200
26.800
2.600
Grof afval
2.600
3.700
1.100
GFT afval
7.000
7.100
100
Takken
1.000
1.300
300
Oud papier
5.700
5.800
100
Totaal
40.500
44.700
4.200
Blad 5
Het aantal belastingplichtigen bedraagt 41.100; 12.200
éénpersoons- en 28900 meerpersoonshuishoudens
Hiervan komen resp. 900 en 2.200 in aanmerking voor
kwijtschelding; totaal derhalve 3.100.
Ten opzichte van 1999 een daling met 300 (3.400 - 3.000).
Het aantal betalende belastingplichtigen
bedraagt 38.000.
Op grond van de lastenstijging en het begrote aantal
betalende belastingplichtigen dienen de tarieven 2000
met 5% te worden verhoogd. Op grond hiervan stellen wij u
voor de tarieven 2000 vast te stellen voor:
éénpersoonshuishoudens op:
1,05 x f 354,- f 372,- per jaar f 31,- per maand)
meerpersoonshuishoudens op:
1,05 x f 426,- f 447,- per jaar f 37,25 per maand)
Deze tarieven worden verlaagd met f 118,- indien u besluit
de Zalmsnip te verrekenen met de tarieven van de
afvalstoffenheffing. Deze nota wordt separaat aan u
voorgelegd
Wat betreft de ontwikkeling van de tarieven op de langere
termijn moet vanaf het jaar 2001 rekening worden gehouden
met een extra stijging van ca. f 15,- per huishouden als
gevolg van hogere verwerkingskosten en vanaf 2002 met
hogere huisvestingskosten in verband met te plegen
nieuwbouw aan de Greunsweg door Afvalsturing Friesland.
2.2 Bedrijfsafvalrecht
Dit betreft het recht voor het via de reguliere
afvalinzameldienst inzamelen en laten afvoeren van het
zogenaamde 'grijze' bedrijfsafval bij gezinnen kleine
bedrijven. Voor 2000 is het aantal aansluitingen begroot op
1.000, terwijl de totale lasten berekend zijn op
f 402.000,- exclusief omzetbelasting. Omgerekend per
aansluiting f 402,- f 33,50 per maand).
Op grond van de Wet op de omzetbelasting valt de inzameling
en verwerking van bedrijfsafval onder de 'belaste'
activiteiten. Op basis hiervan stellen wij u voor het
bedrijfsafvalrecht 2000 vast te stellen op f 402,-- 17,5%
omzetbelasting f 472,35 per jaar.
30 Bruggelden
Voor de doorgaande route via Leeuwarden betaalt men voor de
passage van 5 bruggen f 12,50; dat is per brug f 2,50. In
Friesland is dat een normaal prijsniveau. Echter, doordat
men meteen voor alle 5 bruggen tegelijk moet betalen
ervaart de toerist het bruggeldtarief als relatief hoog.
Aangezien het bruggeldtarief met ingang van 1998 al vrij