Blad 4 In net kader van de doorberekening van de productiekosten in de prijs van de producten moet nog worden gewezen op het feit, dat vanaf 2001 de aanmaak van reisdocumenten wordt gecentraliseerd, wat zal leiden tot een centrale prijsstelling voor alle reisdocumenten, dus zowel voor de paspoorten als voor de Europese identiteitskaarten. Ook dat vraagt om een herbezinning op de wijze waarop kostentoereking plaatsvindt. Gelet op de hoogte van het legestarief voor een paspoort in vergelijking met andere gemeenten moet rekening worden gehouden met een verlaging van het tarief vanaf 2001. Het realiseren van de taakstelling is voor een groot deel toe te schrijven aan een verhoging van het gemeentelijke tarief voor de verstrekking van een rijbewijs van f 73,- naar f 80,-. 20 Reinigingsrechten 2.1 Afvalstoffenheffing Zoals blijkt uit de ter inzage gelegde lasten- en batenspecificatie, stijgen de lasten in 2000 ten opzichte van 1999 per saldo met f 870.600,-. Wanneer de lagere storting in de egalisatiereserve groot f 181.300,- hieruit wordt geëlimineerd, is feitelijk sprake van een kostenstijging van f 1.051.900,-. Buiten de effecten van loon- en prijsontwikkelingen en een gewijzigde kostentoerekeningssystematiek i.e. efficiencytaakstelling door Fryslan Miljeu, is de kostenstijging voornamelijk het gevolg van een toename van het aanbod van de diverse restfracties met 4.200 ton. Hiermee is in totaal een bedrag van f 1.056.000,- gemoeid. Aan de alsmaar groeiende afvalberg lijkt maar geen eind te komen. Naast het feit dat steeds meer rest- en grof afval wordt opgehaald, neemt ook het brengen van huishoudelijk restafval sterk toe. De verwachting is dat in 1999 in totaal 4.600 huishoudelijk restafval wordt gebracht. Ten opzichte van 1998 betekent dit een toename van 900 ton. Wat precies de oorzaak is van genoemde toename is moeilijk aan te geven. Ongetwijfeld is de hoogconjunctuur waarmee we al een aantal jaren te maken hebben hier debet aan. Om meer inzicht te krijgen in de herkomst en samenstelling van de afvalstromen, is een nader onderzoek noodzakelijk. De uitkomsten van dit onderzoek zullen in mei 2000 aan u worden voorgelegd. Raming tonnages t.b.v. tarievenvoorstel: 1999 2000 Verschil Restafval 24.200 26.800 2.600 Grof afval 2.600 3.700 1.100 GFT afval 7.000 7.100 100 Takken 1.000 1.300 300 Oud papier 5.700 5.800 100 Totaal 40.500 44.700 4.200 Blad 5 Het aantal belastingplichtigen bedraagt 41.100; 12.200 éénpersoons- en 28900 meerpersoonshuishoudens Hiervan komen resp. 900 en 2.200 in aanmerking voor kwijtschelding; totaal derhalve 3.100. Ten opzichte van 1999 een daling met 300 (3.400 - 3.000). Het aantal betalende belastingplichtigen bedraagt 38.000. Op grond van de lastenstijging en het begrote aantal betalende belastingplichtigen dienen de tarieven 2000 met 5% te worden verhoogd. Op grond hiervan stellen wij u voor de tarieven 2000 vast te stellen voor: éénpersoonshuishoudens op: 1,05 x f 354,- f 372,- per jaar f 31,- per maand) meerpersoonshuishoudens op: 1,05 x f 426,- f 447,- per jaar f 37,25 per maand) Deze tarieven worden verlaagd met f 118,- indien u besluit de Zalmsnip te verrekenen met de tarieven van de afvalstoffenheffing. Deze nota wordt separaat aan u voorgelegd Wat betreft de ontwikkeling van de tarieven op de langere termijn moet vanaf het jaar 2001 rekening worden gehouden met een extra stijging van ca. f 15,- per huishouden als gevolg van hogere verwerkingskosten en vanaf 2002 met hogere huisvestingskosten in verband met te plegen nieuwbouw aan de Greunsweg door Afvalsturing Friesland. 2.2 Bedrijfsafvalrecht Dit betreft het recht voor het via de reguliere afvalinzameldienst inzamelen en laten afvoeren van het zogenaamde 'grijze' bedrijfsafval bij gezinnen kleine bedrijven. Voor 2000 is het aantal aansluitingen begroot op 1.000, terwijl de totale lasten berekend zijn op f 402.000,- exclusief omzetbelasting. Omgerekend per aansluiting f 402,- f 33,50 per maand). Op grond van de Wet op de omzetbelasting valt de inzameling en verwerking van bedrijfsafval onder de 'belaste' activiteiten. Op basis hiervan stellen wij u voor het bedrijfsafvalrecht 2000 vast te stellen op f 402,-- 17,5% omzetbelasting f 472,35 per jaar. 30 Bruggelden Voor de doorgaande route via Leeuwarden betaalt men voor de passage van 5 bruggen f 12,50; dat is per brug f 2,50. In Friesland is dat een normaal prijsniveau. Echter, doordat men meteen voor alle 5 bruggen tegelijk moet betalen ervaart de toerist het bruggeldtarief als relatief hoog. Aangezien het bruggeldtarief met ingang van 1998 al vrij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 447