Begroting 2000 Dienst Stadsontwikkeling De begroting 2000 is de eerste begroting waarin de sector Beheer Openbare Ruimte en Reiniging en Technisch Onderhoud is geïntegreerd. Hiermee komt de integrale verantwoordelijkheid voor zowel de ontwikkeling als het beheer van de fysieke infrastructuur bij één dienst te liggen. De productbegroting van de dienst Stadsontwikkeling gaat uit van een totaalbedrag aan lasten van 179.957.800,-en als totaalbedrag voor de baten 116.280.100,-. Het nadelig saldo is derhalve ƒ63.677.700,-. 2 Begroting 2000 Dienst Stadsontwikkeling 2 DOEL EN TAKEN VAN DE DIENST De dienst stelt zich ten doel om de ambities uit het bestuursprogramma en LEVI 2030 te realiseren. Een en ander voor zover de financiële middelen dit toelaten. In het bestuurs programma worden een aantal pijlers onderscheiden. De vertaling van de bij de perspectiefnota toegekende middelen naar de begroting vindt u hieronder gerangschikt naar de pijlers terug. De Economische Pijler Doelstellingen Onder de economische pijler zijn in het bestuursprogramma een drietal strategische doelen gedefinieerd, te weten Het versterken van de economische en werkgelegenheidstructuur Het versterken van de kwaliteitde aantrekkingskrachtde toeristische (economische) potentie en de regionale positie van de Leeuwarder binnenstad. Het scheppen van de ruimtelijke- kwalitatieve voorwaarden voor het ontwikkelen van een evenwichtige woon-, werk- en leefstad, die een sterke positie in Fryslan en het Noorden inneemt. Voor de realisatie van de operationele doelen zoals die zijn benoemd in perspectief, waarvan de belangrijkste de groei van de werkgelegenheid met 3000 arbeidsplaatsen is, zal Leeuwarden de beschikking moeten hebben over een compleet vestigingsaanbod voor verschillende typen bedrijfsomgevingen. Met name voor wat betreft het aanbod van Al-kantoorlocaties en stadsrandlocaties wordt op relatief korte termijn een tekort verwacht. Het is daarom noodzakelijk de nodige randvoorwaarden te scheppen om tijdig nieuwe locaties te kunnen ontwikkelen, in 2000 zal daartoe een Ruimtelijk-Economisch-Sociaal plan worden opgesteld en zullen diverse bestemmingsplannen gedurende de jaren 2000 en 2001 worden geactualiseerd. Onder het gunstige tij van de huidige economische ontwikkelingen wordt er door bedrijven geïnvesteerd. Om optimaal van deze gunstige wind te kunnen profiteren, zal de acquisitiekracht worden vergroot, waardoor bedrijven actiever op de gunstige mogelijkheden van Leeuwarden kunnen worden gewezen en bureaucratische hobbels sneller genomen kunnen worden. Naar verwachting zal hierdoor het aantal bedrijfsvestigingen, het uitgiftetempo van onze bedrijventerreinen en de werkgelegenheid zich gunstig ontwikkelen. Leeuwarden heeft als toeristisch centrum meer te bieden dan thans wordt verzilverd. Met name de waterrecreatie biedt kansen om Leeuwarden een trekpleister met economische spin-off te laten zijn. Voorwaarden om deze kansen te benutten zijn gelegen in een begaanbare (vaar)route, herkenbaarheid bij de recreanten en de geboden voorzieningen. Ter vergroting van de duidelijkheid zal de brugbediening worden geüniformeerd, zodat Leeuwarden in de pas loopt met de rest van de provincie. De overige onderdelen zullen waar mogelijk worden gekoppeld aan de strategische investeringsprogramma's. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 49