Blad 6 complexmatige particuliere woningverbetering ("1000 keer collectief") is in dat scenario een zeer kostbare operatie met een open eind. In onze beleidsvoorstellen voor de particuliere woning voorraad die separaat aan u worden voorgelegd, wordt gekozen voor het benadrukken van de eigen verantwoordelijk heid van woningeigenaren en ombuiging van het resterende deel van "1000 keer collectief", waarbij een integrale benadering van zogenoemde actiegebieden wordt nagestreefd. Tegelijkertijd wordt het accent verschoven naar het geven van voorlichting, het stimuleren van marktpartijen en het inzetten van handhavingsinstrumenten Met deze beleidsherziening is nog steeds een forse investering gemoeid, waarbij het uitgangspunt is dat deze investering een groot deel van de doelgroep ten goede komt en niet beperkt blijft tot relatief kleine actiegebieden. Periodieke evaluatie van dit beleid, gecombineerd met de monitorgegevensdient uit te wijzen of de doelen bereikt worden en of er aanpassingen, c.q. aanscherpingen van het beleid dienen plaats te vinden. 2Stichting Palet De Stichting Palet verzoekt ons dringend om rekening te houden met de uitbreidingsplannen van verpleeghuis Parkhove in westelijke richting In het Kaderplan hebben wij de strategische lijnen en keuzes voor de Stedelijke Vernieuwing in Leeuwarden geschetst. Uitspraken op een concreet niveau, zoals de uitbreidingsmogelijkheden van complexen, zijn daarom opzettelijk niet aan de orde gekomen. Wel wijst het Kaderplan op het belang van goede huisvesting voor ouderen en gehandicapten en spreekt ook voorkeuren uit, waar het college graag nieuwe impulsen en versterking van ouderen (en zorg) gerealiseerd wil zien. Uitspraken op dit niveau zijn wel aan de orde bij de planvorming op wijkniveau, in dit geval het plangebied Vegelinwijk/Achter de Hoven. Uit het advies van de betreffende projectgroep, die uitvoerig met Palet hierover van gedachten heeft gewisseld, spreekt een voorkeur voor het niet uitbreiden van Parkhove in de Vegelinwijk/Achter de Hoven, waardoor een eventuele verplaatsing van Parkhove aan de orde komt. Wij zijn vanzelfsprekend bereid actief mee te denken en mee te zoeken naar goede toekomst mogelijkheden voor Parkhove in Leeuwarden, bij voorkeur in gebieden waar goede toekomstmogelijkheden en vraag van ouderen naar woonzorgcombinaties aan de orde zijn. Blad 7 Mevrouw G. Rispens Mevrouw G. Rispens, Eikenstraat 43-10, stelt in haar brief dat de Stichting Woonconsumentenbelangen Leeuwarden (WBL) nooit overleg heeft gehad met de deelnemers in de bewonersgroepen en onvoldoende teruggekoppeld naar die bewonersgroepen Bij de start van de gesprekken over het sociaal plan voor de stedelijke vernieuwing tussen WBL, gemeente en corporaties is er door WBL wel teruggekoppeld naar haar achterban. Dat heeft geleid tot de samenstelling van een groep van drie gesprekspartners van WBL en een zeer uitgebreide lijst van wensen omtrent de inhoud van een Sociaal Plan. Die wensenlijst is een belangrijke leidraad geweest voor de inhoud van het Sociaal Plan. Wat WBL, door interne omstandigheden en tijdsdruk wel onvoldoende gedaan heeft, ook in hun eigen ogen, is rond mei/juni 1999 het breed en uitgebreid informeren van het concept Sociaal Plan naar de volledige achterban. Mevrouw Rispens pleit in haar reactie voor het bestemmen van een van de Eiken flats voor ouderen door de inrichting van de flat daarop af te stemmen via verbouwingen en door er zorg voor te dragen dat er een reeks van voorzieningen (verpleging, maaltijdenvoorziening, etc.) in de flat komt. De formule waar mevrouw Rispens voor pleit is op hoofd lijnen zeker niet nieuw en terecht constateert zij dat er bij ouderen waarschijnlijk veel belangstelling zal zijn om in een woonzorgcomplex met een dergelijke formule - of vergelijkbare formule - te gaan of te blijven wonen. Waar in Leeuwarden ten aanzien van woonzorgcomplexen echter rekening mee moet worden gehouden zijn twee zaken. Allereerst dat Leeuwarden al sinds de jaren *70 verhoudingsgewijs veel ouderen gekend heeft en dat er uit dien hoofde al relatief veel woonzorgcomplexen en verzorgingshuizen zijn. Omdat Leeuwarden verder veel flats kent met gelijkvloerse ruimten zijn er woontechnisch gezien ook genoeg als "ouderenwoningen" te bestempelen woningen. De tweede factor om rekening mee te houden is dat Leeuwarden er de komende 10 jaar bij ongewijzigd beleid kwantitatief niet erg veel ouderen bij zal krijgen. Kwantitatief zijn er dus in feite al genoeg woonzorg complexen en ouderenwoningen in Leeuwarden. Waar het echter aan schort zijn extra kwaliteiten, zoals o.a. opgesomd door mevrouw Rispens. De brief van mevrouw Rispens geeft dan ook een goed beeld van waar juist de vraag ligt van veel ouderen. De vraag die de komende 10 jaar gaat spelen (voor gemeente, corporaties, verzorgingshuisinstellingen, thuis zorg, etc.) is hoe woningen en woonzorgcomplexen te realiseren met de gevraagde kwaliteiten, wetende dat dit deels ten koste zal gaan van nu bestaande woonzorgcomplexen en voor ouderen bestemde woningen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 526