Blad 10 III. BEWONERSPARTICIPATIE In de inspraakreacties en de reacties van de raadsleden in de Commissie Stadsontwikkeling kwam herhaaldelijk de vraag naar voren wanneer en in wat voor vorm bewoners worden betrokken bij de planvorming Stedelijke Vernieuwing Benadrukt werd dat bewoners vooral behoefte hebben aan duidelijkheid. Zoals ook verwoord in het hoofdstuk over communicatie in het Kaderplan is het van de grond af aan de bedoeling geweest de bewoners van Leeuwarden en haar wijken snel en adequaat te informeren en te consulteren over de plannen voor stedelijke vernieuwing voor stad en wijken. Dat betekende in de praktijk dat al bij de eerste serieuze schetsen en keuzes voor projecten en gebieden ervoor is gekozen de Leeuwarder bevolking hierover te informeren via stadsgesprekken. Op de stadsgesprekken volgden grosso modo twee reacties qua tevredenheid over inhoud en zin van de stadsgesprekken; in de regel tevredenheid bij de bewoners van wijken, die niet tot de prioriteitsgebieden in de stedelijke vernieuwing gingen behoren, over de snelle en adequate manier waarop zij daarvan in kennis waren gesteld via stadsgesprekken. De wijken die wel tot de prioriteits gebieden stedelijke vernieuwing gerekend waren reageerden ontevreden op inhoud en zin van de Stadsgesprekken. Verrassend was daarbij dat de ontevredenheid niet zozeer de aanwijzing als prioriteitsgebied gold (dat was door velen in die wijken blijkbaar verwacht), maar dat de plannen niet concreet genoeg waren en dat er "te vroeg" gecommuniceerd werd. De boodschap was in feite: kom maar terug als je concrete plannen hebt en liefst een beetje snel. Met die uitspraak werd in feite de communicatieopzet van de stedelijke vernieuwing, waar u als raad ook op had aan gedrongen (en wat geleid heeft tot de huidige plannings- opzet)als open en interactief planningsproces onder zware druk gezet. Het was en is ter wille van de zorgvuldigheid in planning en om een goede interactieve communicatie mogelijk te maken nog steeds de bedoeling stap voor stap naar die concrete plannen toe te werken en dat kost nu eenmaal tijd. Stap 1 waren die stadsgesprekken. Stap 2 is de inspraak op dit Kaderplan. Stap 3 is het betrekken van bewoners bij de plannen op wijkniveau, waarin concreet aangegeven zal worden waar en welke vormen van vernieuwing mogelijk zijn en wat daartoe o.a. gesloopt zou moeten worden. Bij de vraag hoe de communicatie bij het maken van die wijkplannen kan en moet worden opgezet komt hetzelfde vraagstuk en dilemma als bij het Kaderplan terug. Blad 11 Wanneer de wijken opnieuw kiezen voor snelle duidelijkheid (en dat doet waarschijnlijk de meerderheid) betekent dit in de praktijk, dat opnieuw kiezen voor het ideaal van "open en interactieve communicatie" bij het maken van wijkplannen eerder op afwijzing dan op instemming kan rekenen. Dat betekent voor de praktijk van de communicatie/participatie bij de wijkplannen, dat deze zich zal richten op een vergaand uitwerken van concrete plannen, waarover de bewoners zo snel mogelijk geïnformeerd en geconsulteerd zullen worden. De communicatie met de wijkbewoners, even tueel georganiseerd in huurdersverenigingen, wijk- of buurtverenigingen, wijkpanels, e.d. houdt dus het karakter van informerend en consulterend. Hierbij zijn drie lagen te onderscheiden 1. Over hoofdlijnen ligt het initiatief bij de project- verantwoordelijke. Deze zorgt voor een helder presentatieproces, waarin de voortgang in het project duidelijk zichtbaar wordt. Van belang daarbij is dat helder blijft, welke ruimte er voor beïnvloeding vanuit bewonersgroepen is. 2. Bij invulling van deelprojecten vindt intensief overleg met allerlei belanghebbenden en betrokkenen plaats. De bewoners vertegenwoordigen daarbij een van de belang rijke deelbelangen. Hun vertegenwoordigers draaien onder regie van de projectverantwoordelijke mee in overleg- en informatierondes. Het is de kunst om hier bij enerzijds frustratie van te hoog gespannen ver wachtingen te voorkomen en anderzijds tot participatie uit te dagen. 3. Bij de uitvoering gaat de mate van betrokkenheid binnen buurten variëren. Met 'gedwongen verhuizers' wordt intensief gecommuniceerd over hun persoonlijke (of groeps-situatieCorporaties (herhuisvesting) en gemeente (Welzijn, Sociale Activering) spelen hierbij een eigen rol. Het is gewenst om hier vroegtijdig een structuur voor te creëren, van waaruit op de uitvoeringsfase geanticipeerd kan worden (bijvoorbeeld: een consultatiebureau met spreekuur) Inhoudelijk moet de 'omslag' in denken van een (of enkele) grote ingre(e)p(en) in bijvoorbeeld de Noordrand naar meerdere kleinere deelprojecten, krach tig gecommuniceerd en goed gemotiveerd worden. Het vraagt een andere overlegaanpak, ook binnen de wijk- vertegenwoordiging zelf. Inhoudelijk minder ingrijpende afwijkingen van het Kaderplan in de uitvoering zullen vroegtijdig gesignaleerd en besproken moeten worden in de wijk.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 528