Begroting 2000 Dienst Brandweer het omzetten van twee dagdienstfuncties in burgerfuncties om de groeiende werkdruk die is ontstaan door het afgeven van gebruiksvergunningen (periodieke controle van bestaande gebouwen op brandveiligheid) te verlichten. Mogelijk worden er in de toekomst (misschien in het jaar 2000) in het kader van het project versterking Brandweer de preventieactiviteiten van de gemeente Boarnsterhim ondergebracht bij de gemeente Leeuwarden. In de nabije toekomst zal dit naar verwachting leiden tot het opstellen en sluiten van contracten over deze samenwerking. 3.3 Afdeling repressie Eén van de zaken waar de afdeling repressie de komende jaren meer tijd aan wil gaan besteden is het opleiden (onder andere de vaktechnische bijscholing) en het oefenen van de brandweermensen. Er moet tevens meer aandacht worden besteed aan de kwaliteit van het opleiden en oefenen. Verder zal het Project Versterking Brandweer en het Ontwikkelingsplan Brandweer nader worden uitgewerkt. Op 1 januari 1999 heeft het Leeuwarder korps in het kader van het Project Versterking Brandweer reeds een gedeelte van het verzorgingsgebied van Boarnsterhim overgenomen. Het betreft een uitbreiding van het verzorgingsgebied van Leeuwarden in zuidelijke richting. Hiervoor is gekozen omdat de dorpen Warga en Warstiens vanuit de brandweerkazerne van Leeuwarden het snelst te bereiken zijn. De brandweerkazerne is hierdoor centraal in het verzorgingsgebied komen te liggen. Een gevolg hiervan is dat er bij een incident vaker brandweermensen moeten worden opgepiept. Het overnemen van het verzorgingsgebied van Boarnsterhim gebeurt kostenneutraal. In de toekomst zal worden bekeken naar mogelijkheden om met andere omliggende gemeenten samen te werekn op repressief gebied. In het kader van de Ontwikkelingsplan Brandweer heeft de brandrisicodekking in het noordelijke gedeelte van de stad de aandacht. Over de eventuele samenwerking met de Vliegbasis Leeuwarden wordt nog onderhandeld. Tot op heden zijn er alleen afspraken met de Vliegbasis gemaakt over het samen oefenen, opleiden en uitwisselen van stagiares. 3.4 Producten Ten opzichte van de laatste begroting hebben zich een groot aantal wijzigingen voor wat betreft de structuur van de beheersproducten voorgedaan. Zo is het aantal externe beheersproducten beperkt tot zes. Dit zijn achtereenvolgens pro actie, preventie, repressie, rampenbestrijding, arbeidsmaatregelen en reservering lasten investeringen. De laatste twee producten moeten meer worden beschouwd als financieel- technische hulpproducten en betreffen niet het primaire productieproces. Het aantal interne beheersproducten is tot zeven uitgebreid. Dit zijn achtereenvolgens preparatie, beleidsadvies, planning en control, personeelszaken, dienstmanagement en zorg voor voormalig personeel. Een tweetal externe beheerproducten zijn interne beheersproducten geworden en zijn niet meer onder dezelfde naam in de productenbegroting terug te vinden. Het gaat respectievelijk om de producten beleidscoördinatie en nazorg. Het product beleidscoördinatie is in drie nieuwe interne beheersproducten gesplitst. Dit zijn respectievelijk beleidsadvies, planning en control en personeelszaken. In het laatstgenoemde product is tevens het product nazorg ondergebracht. 6 Begroting 2000 Dienst Brandweer 4. ORGANISATIE VAN DE DIENST 4.1 Organisatieschema van de gemeentelijke organisatie Gemeen te raad B W Concernstaf D ie n s t Algemene Zaken Gemeen te sec re ta ris D ie n st Stadsontwikkeling D ie nst Stadsbeheer D ie nst W e Izijn D ie nst Brandweer D ie nst S tede lijk e W e rk vo o rz ie n ing 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 7