Begroting 2000
Dienst Brandweer
het omzetten van twee dagdienstfuncties in burgerfuncties om de groeiende
werkdruk die is ontstaan door het afgeven van gebruiksvergunningen (periodieke
controle van bestaande gebouwen op brandveiligheid) te verlichten.
Mogelijk worden er in de toekomst (misschien in het jaar 2000) in het kader van het project
versterking Brandweer de preventieactiviteiten van de gemeente Boarnsterhim
ondergebracht bij de gemeente Leeuwarden. In de nabije toekomst zal dit naar verwachting
leiden tot het opstellen en sluiten van contracten over deze samenwerking.
3.3 Afdeling repressie
Eén van de zaken waar de afdeling repressie de komende jaren meer tijd aan wil gaan
besteden is het opleiden (onder andere de vaktechnische bijscholing) en het oefenen van de
brandweermensen. Er moet tevens meer aandacht worden besteed aan de kwaliteit van het
opleiden en oefenen.
Verder zal het Project Versterking Brandweer en het Ontwikkelingsplan Brandweer nader
worden uitgewerkt.
Op 1 januari 1999 heeft het Leeuwarder korps in het kader van het Project Versterking
Brandweer reeds een gedeelte van het verzorgingsgebied van Boarnsterhim overgenomen.
Het betreft een uitbreiding van het verzorgingsgebied van Leeuwarden in zuidelijke
richting. Hiervoor is gekozen omdat de dorpen Warga en Warstiens vanuit de
brandweerkazerne van Leeuwarden het snelst te bereiken zijn. De brandweerkazerne is
hierdoor centraal in het verzorgingsgebied komen te liggen. Een gevolg hiervan is dat er
bij een incident vaker brandweermensen moeten worden opgepiept. Het overnemen van
het verzorgingsgebied van Boarnsterhim gebeurt kostenneutraal. In de toekomst zal worden
bekeken naar mogelijkheden om met andere omliggende gemeenten samen te werekn op
repressief gebied.
In het kader van de Ontwikkelingsplan Brandweer heeft de brandrisicodekking in het
noordelijke gedeelte van de stad de aandacht. Over de eventuele samenwerking met de
Vliegbasis Leeuwarden wordt nog onderhandeld.
Tot op heden zijn er alleen afspraken met de Vliegbasis gemaakt over het samen oefenen,
opleiden en uitwisselen van stagiares.
3.4 Producten
Ten opzichte van de laatste begroting hebben zich een groot aantal wijzigingen voor wat
betreft de structuur van de beheersproducten voorgedaan.
Zo is het aantal externe beheersproducten beperkt tot zes. Dit zijn achtereenvolgens pro
actie, preventie, repressie, rampenbestrijding, arbeidsmaatregelen en reservering lasten
investeringen. De laatste twee producten moeten meer worden beschouwd als financieel-
technische hulpproducten en betreffen niet het primaire productieproces.
Het aantal interne beheersproducten is tot zeven uitgebreid. Dit zijn achtereenvolgens
preparatie, beleidsadvies, planning en control, personeelszaken, dienstmanagement en zorg
voor voormalig personeel.
Een tweetal externe beheerproducten zijn interne beheersproducten geworden en zijn niet
meer onder dezelfde naam in de productenbegroting terug te vinden. Het gaat
respectievelijk om de producten beleidscoördinatie en nazorg.
Het product beleidscoördinatie is in drie nieuwe interne beheersproducten gesplitst. Dit zijn
respectievelijk beleidsadvies, planning en control en personeelszaken. In het
laatstgenoemde product is tevens het product nazorg ondergebracht.
6
Begroting 2000
Dienst Brandweer
4. ORGANISATIE VAN DE DIENST
4.1 Organisatieschema van de gemeentelijke organisatie
Gemeen te raad
B W
Concernstaf
D ie n s t
Algemene Zaken
Gemeen te sec re ta ris
D ie n st
Stadsontwikkeling
D ie nst
Stadsbeheer
D ie nst
W e Izijn
D ie nst
Brandweer
D ie nst
S tede lijk e
W e rk vo o rz ie n ing
7