Reactienota bij 'Vrijwilligerswerk in Leeuwarden'
OVOL, welk projekt in de nieuwe structuur van de BV Sport onderdeel uitmaakt van de
afdeling Verenigingsondersteuning en Sportontwikkeling (VOS).
Vrijwilligerscentrale
Het eerste voorstel van de fractie omtrent de vrijwilligerscentrale betreft het aanhaken
van de centrale aan het CW1 in oprichting. Kortheidshalve wordt u verwezen naar de
inhoud van de gemeentelijke beleidsnota, waar onze argumenten staan om dat in dit
stadium nog niet te doen.
Een tweede voorstel betreft de 'begeleidingsfunctie' die het Vrijwilligerssteunpunt kan
uitoefenen, mogelijk gemaakt door het aantrekken van een betaalde beroepskracht. Ook
op dit onderdeel gaat de beleidsnota uitvoerig in. Wij zien vooralsnog geen redenen om
ons standpunt in dezen te wijzigen, wij blijven van mening dat de begeleiding van die
vrijwilligers die extra ondersteuning nodig hebben door daartoe uitgeruste en
deskundige organisaties dient te gebeuren. Het is voor ons geen kerntaak van het
Vrijwilligerssteunpunt.
Fonds voor vrijwilligerswerk
De beleidslijn inzake het ondersteunen van activiteiten of projekten waar vrijwilligers
een rol in spelen is een heldere: de activiteiten of projekten worden beoordeeld op basis
van de criteria die op de werksoort waarbinnen het projekt of de activiteit valt van
toepassing zijn. Het maakt daarbij in principe niet uit of het projekt/de activiteit geheel
of gedeeltelijk op vrijwilligers draait. De activiteit wordt binnen de van toepassing
zijnde criteria op haar merites beoordeeld. Mocht de activiteit de selectie doorstaan, dan
wordt de ingediende begroting beoordeeld en het subsidiebedrag vastgesteld.
De mogelijkheden per werksoort om subsidie te ontvangen hangen derhalve af van de
subsidie-verordeningen en bijbehorende budgetten, ofwel van de begrotingsposten die
in een eerder stadium door de gemeenteraad zijn vastgesteld.
Op deze wijze bepaalt de gemeenteraad in hoofdlijnen waar de middelen voor ingezet
kunnen worden, en is aan alle subsidie-vragers duidelijk wat de spelregels zijn. Het
voorkomt willekeur in de beoordeling van aanvragen.
Het door de PvdA-ffactie gesignaleerde knelpunt dat procedures lang kunnen duren en
financiële ruimte soms moeilijk te vinden is, wordt door ons onderkend. Dit treft echter
niet alleen het vrijwilligerswerk. Momenteel wordt bekeken of de huidige
subsidiesystematiek binnen de wettelijke mogelijkheden veranderd kan worden, om
tegemoet te komen aan de wens om sneller en flexibeler in te kunnen spelen op
ontwikkelingen in de maatschappij. De regierol van de gemeente en de ambitie om te
sturen op doelen en te faciliteren op instrumenten dient hierin meegenomen te worden.
Wij hebben de commissie welzijn hierover een eerste schets voorgelegd in juni '99; in
de loop van 2000 kunt u een nader uitgewerkt voorstel tegemoet zien.
I magoverbetering
Om het imago van het vrijwilligerswerk te verbeteren en de waardering voor het werk te
benadrukken worden ook in de gemeentelijke beleidsnota een aantal maatregelen
voorgesteld.
Sociale activering
De notitie onderschrijft het belang van vrijwilligerswerk voor mensen die in een
isolement verkeren en de noodzaak van goede begeleiding van deze mensen op weg
naar een betere toekomst, al dan niet met vrijwilligerswerk.
Deze visie wijkt niet wezenlijk af van het in onze beleidsnota gestelde. Naast het al in
de nota voorgestelde inzake nieuwe experimenten voor mensen in een
achterstandpositie, wijzen wij op deze plaats ook aan de beleidslijn in dezen zoals
opgetekend in andere gemeentelijke beleidsnota's, zoals de nota's Lokaal Sociaal
Beleid, Taakstellend activeringsbeleid en Wet Inschakeling Werkzoekenden Gemeente
Leeuwarden.
Reactienota bij 'Vrijwilligerswerk in Leeuwarden'
Projekten voor asielzoekers en nieuwkomers
Per oktober 1997 is het ook voor asielzoekers toegestaan om vrijwilligerswerk te
verrichten. Het Asielzoekerscentrum (AZC) in Leeuwarden zocht kontakt met het
Vrijwilligerssteunpunt om te onderzoeken wat de mogelijkheden waren. Er werd een
gezamenlijk projektplan opgesteld, welke aan het gemeentebestuur van Leeuwarden is
voorgelegd met de vraag het projekt financieel te ondersteunen. In 1999 is subsidie
toegekend en ging het projekt van start.
Binnen het projekt zijn de krachten en kennis van het AZC en het
Vrijwilligerssteunpunt gebundeld om de begeleiding van asielzoekers, (potentiële)
werkgevers en overige betrokkenen in goede banen te leiden. Dankzij een goede
projektopzet, met een sleutelrol voor een deskundige en zorgvuldige begeleiding, is het
projekt goed geslaagd. Het heeft ruim 20 mensen de kans geboden Nederland beter te
leren kennen, hun dagen zinvol te besteden en het heeft de werkgevers naast de extra
werkkracht ook kennis geboden over de in Nederland wonende asielzoekers. Bovendien
is het projekt gebruikt om een goede methodiek te ontwikkelen en de nodige ervaring op
te doen.
Bij aanvang van het projekt is afgesproken dat een éénmalige gemeentelijke subsidie
zou volstaan om het projekt te ontwikkelen en voor de eerste keer te draaien. Voor het
vervolg, zo heeft het AZC aangegeven, zou het binnen de reguliere begroting van het
AZC uitgevoerd kunnen worden. Het projekt is een goed voorbeeld van samenwerking
van verschillende partijen, waarbij de gemeente een eerste 'try-out' mede mogelijk heeft
gemaakt en de betreffende organisatie(s) het vervolgens overneemt (-en).
Op de suggestie om ook andere groepen allochtonen in kontakt te brengen met het
vrijwilligerswerk gaan wij binnen dit bestek niet in, dit heeft onze aandacht binnen het
kader van de beleidsontwikkelingen rond een 'multi-cultureel Leeuwarden'.
Opleidingen
Er wordt voorgesteld om het Friesland College haar cursus-aanbod voor vrijwilligers en
hun organisaties samen te laten stellen in samenwerking met het Vrijwilligerssteunpunt.
Wij bepleiten juist om het aanbod in nauwe afstemming met de vraagzijde -dus de
afnemers van de cursussen zoals de buurtorganisaties, de UW etc.- op te stellen. Dit is
mede in de lijn van het Lokaal Sociaal Beleid. Het Vrijwilligerssteunpunt is slechts één
van die partijen aan de vraagzijde.
NO V-Assurantiën
Ook de PvdA-fractie geeft de aanbeveling mee een collectieve verzekering voor
vrijwilligers door de gemeente aan te bieden. Onze reactie hierop is reeds verwoord in
het vorige hoofdstuk.
Afsluitend
De in de PvdA gedane aanbevelingen geven ons op dit moment geen aanleiding om de
beleidsvoorstellen te wijzigen, uitgezonderd die wijzigingen die wij ook in hoofdstuk I
van deze Reactienota al voorstellen.
10