4.3 Richtinggevende uitspraken
62
Aanvullende ISV-middelen
Omdat er nog geen definitieve beschikking is, zijn de te verkrijgen aanvullende
ISV-middelen voor Leeuwarden in het kader van het Kompas voor het Noorden
(Langman/REONN), ter grootte van naar verwachting circa f 3,57 miljoen, nog niet
meegenomen.
Te zijner tijd zullen wij de gemeenteraad bij de Begroting 2001 (indien de
procedure/voorwaarden op dat moment helder zijn) een globaal voorstel voor de
besteding van deze aanvullende middelen doen toekomen, waarbij het Meerjaren
Ontwikkelings Programma natuurlijk de basis zal zijn. Zie ook onze opmerkingen
hierna in paragraaf 4.3 - richtinggevende uitspraken.
Als gevolg van de vooralsnog gekozen systematiek, worden in het MIP bij de
Perspectiefnota richtinggevende uitspraken gedaan over investeringsprojecten,
indien er afwijkingen en/of nieuwe ontwikkelingen zijn die daartoe aanleiding
geven. De basis voor het MIP is het recent vastgestelde MOP. Indien in deze
paragraaf geen opmerkingen worden gemaakt over projecten, dan wil dat zeggen
dat het project conform de eerder vastgestelde voorstellen verloopt.
Binnenstad Nieuwe Stad
In de totale opknapbeurt van de binnenstad zitten vele investeringen. In globale
termen is het inzicht zoals gemeld in het MOP nog steeds actueel. Als leidraad
voor de kwaliteit wordt het masterplan Binnenstad Nieuwe Stad gebruikt,
aangevuld met recente besluitvorming van college en de raad. Dit brengt een
investeringsbehoefte met zich mee die grotendeels te dekken is door middel van
externe bronnen. Ook de parkeervoorzieningen maken deel uit van de
grootschalige investeringen. De middelen die de gemeente ter beschikking heeft
om de financieringsbehoefte te dekken, zijn terug te vinden in het MOP. Het
project loopt volgens de huidige inzichten overigens tot 2007.
De totale investeringsbehoefte van dit project tot en met 2004 bedraagt circa
f 97 miljoen, waarvan f 12 miljoen vanuit het SIOF gedekt kan worden en
f 4 miljoen uit ISV. Daarnaast worden plannen ontwikkeld ten behoeve van de
verbindingszone Prinsentuin/Oldehoofsterkerkhof/binnenstad.
Het ligt, conform het MOP, voor de hand de extra middelen in het kader van de
ISV "grootschalig groen in de stad" hiervoor te benutten. Bij ISV dient wel
rekening gehouden te worden met kasritme vanuit het Rijk en de afstemming met
andere projecten die worden gefinancierd vanuit ISV.
Binnen de voorstellen voor volgende jaarschijven zullen deze bedragen voor ISV
en SIOF als richtinggevend worden aangenomen!
Bovenstaande betekent dat stevig zal moeten worden ingezet op de verwerving van
externe middelen (o.a. Kompas voor het Noorden - Langman/REONN). Indien dat
niet voor de volle omvang lukt, zal het tempo van uitvoering moeten worden
getemporiseerd. Dit laat onverlet dat door particuliere initiatieven ook voor
miljoenen in de binnenstad wordt geïnvesteerd in bijvoorbeeld projecten ten
behoeve van de verbetering/nieuwbouw van woningen en het winkelapparaat.
Overigens worden ook vanuit de woningmarktmaatregelen investeringen gedaan in
het verbeteren van het leefklimaat in de binnenstad. De investeringen die daarmee
zijn gemoeid zijn kleinschalig van aard en worden bekostigd uit de ISV-middelen.
PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001
In de jaren na 2004 is de financieringsbehoefte nog onduidelijk. Dit wordt met
name veroorzaakt doordat het moeilijk is in te schatten welke externe investeringen
worden gedaan. De gemeentelijke bijdrage in die periode wordt geschat op circa
f 12 miljoen.
Stedelijke Vernieuwing
Hieronder vallen de stedelijke herstructurering, alsmede enkele andere onderdelen.
In het MOP is uitgegaan van een totale bijdrage (SIOF en ISV gecombineerd) van
f 26 miljoen. Hieruit worden thans zowel de voorbereidings- en
begeleidingskosten als de daadwerkelijke investeringen betaald.
Inmiddels zijn de eerste plannen voor de Noordrand bekend en zijn de eerste
globale berekeningen uitgevoerd. De financiële haalbaarheid van de plannen is
afhankelijk van de wijze waarop partijen wensen bij te dragen aan de gewenst
geachte ontwikkelingen. Duidelijk is evenwel dat de gepresenteerde plannen leiden
tot hogere kosten, dan in het MOP aangegeven.
De plannen van de Noordrand lopen echter door tot na de planperiode 2004. Een
gedeelte van de oplossing is hier dan ook in te vinden. Vanuit het ISV zal een
bijdrage plaats moeten vinden in de periode na 2004. Dit betekent evenwel dat het
project gefaseerd uitgevoerd zal moeten worden teneinde een en ander financieel te
kunnen trekken.
Een temporisering ten behoeve van de financiële haalbaarheid spoort overigens
goed met de afspraken met betrekking tot de woningbouwvolumes in OKL
verband.
In de planperiode tot 2004 worden de bedragen van het MOP thans als
uitgangspunt genomen voor de "gemeentelijke" bijdrage. Dat wil zeggen de gehele
investeringsopgave, inclusief de kosten van het projectbureau en begeleiding
blijven binnen de gestelde kaders van f26 miljoen.
Gelet op de tekorten bij de beide projecten(Noordrand en Achter de
Hoven/Vegelin) in het kader van de Stedelijke Vernieuwing zullen wij bij de inzet
van de aanvullende middelen ISV in het kader van het Kompas voor het Noorden -
Langman/REONN - zie paragraaf 4.3) eerst bekijken of deze middelen hiervoor
ingezet kunnen worden dat wil zeggen bovenop de hierboven genoemde
f26 miljoen).
63
PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001