3.3 BINNENSTAD NIEUWE STAD Het doel van het project Binnenstad Nieuwe Stad is een aantrekkelijke binnenstad voor wonen en werken. Dit krijgt, in samenhang, invulling met onderwerpen als: verbetering van de openbare ruimte, parkeren en bereikbaarheid, milieu, toerisme en recreatie, leef baarheid en veiligheid, cultuur en de woonkwaliteit. Een belangrijk richtpunt is de Struc tuurvisie voor de binnenstad. Wat de uitvoering betreft, stond 1999 in het teken van de herinrichting van de Oude Doe- lesteeg, Waagplein, Nieuwestad en Wirdumerdijk. De herinrichting is gecombineerd met de aanpak van de walmuren aan de Nieuwestad NZ. Daarbij werden, na uitvoerige discus sies, de hekjes opgeruimd. Een knelpunt was de levering van keien van zwart Chinees natuursteen. Daardoor ontstond de eerste vertraging. Ernstiger nog was dat met het oog op de veiligheid extra werk gedaan moest worden aan de Duco Martenapijp en de Nieu- wepijp. Het resterende werk aan de Nieuwestad wordt direct in het voorjaar van 2000 afge rond. Doordat de aanbesteding meeviel, bleef er geld over om het reserveproject Weaze, Reiger straat/Reigersplein uit te voeren. Daarmee zijn middelen uit het Grote Steden Beleid en Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling voor de eerste fase van de herinrichting goed besteed. Plannen zijn voorbereid voor de herinrichting van de Brol en omgeving, St. Jacobstraat en Peperstraat en Nieuwestad westzijde. Er is nog geen definitief besluit genomen over de tij delijke en definitieve huisvesting van de zaterdagmarkt. Als gevolg van de noodzaak van onderhoud/restauratie van walmuren, kelders en pijpen is de herinrichting van de Brol e.o. voorlopig uitgesteld tot 2001/2002. In de restauratieplan nen wordt herbestemming van de kelders betrokken. Met het oog op de kwaliteit van de openbare ruimte zijn in september de vaste luifels in de Peperstraat verwijderd. In overleg met de ondernemers wordt een plan opgesteld voor het opknappen van de gevels. Parkeren en bereikbaarheid Voor de ontwikkeling van plannen voor het Oldehoofsterkerkhof moest onderzoek worden gedaan naar verschillende aspecten. Aan de orde waren de inrichting van de openbare ruim te en de verbinding met de Prinsentuin, de bebouwing op het plein, de parkeergarage met ontsluiting en parkeerruimte voor bewoners. Er is een plan gemaakt gemaakt voor de herinrichting van het Beursplein. De besluitvor ming over het ontwerp voor het buseiland wordt in 2000 afgerond. Het verleggen van de verkeerstromen zal plaatsvinden in de periode april-september 2000. Bij positieve besluit vorming wordt het buseiland aansluitend aan de verlegging van de verkeersstromen in 2000 uitgevoerd. Milieu Door Fryslan Miljeu is een plan opgesteld voor afvalverwijdering en het vegen in de bin nenstad. Het waterproject "De Blauwe Diamant" wordt uitgewerkt in twee deelprojecten, waaronder het verbeteren van de binnenstadsgrachten. De definitieve besluitvorming vindt plaats in de loop van 2000. JAARVERSLAG 1999 GEMEENTE LEEUWARDEN 22 Baatbelasting Middenstanders in de binnenstad dragen bij in de kosten van de verbeterprojecten. De meerkosten van de natuurstenen zwarte keien en het straatmeubilair ten opzichte van de gebruikelijke goedkopere materialen worden via baatbelasting doorberekend. De baatbe lasting voor de tweede fase wordt in 2000 voorbereid en in besluitvorming gebracht. DE ECONOMISCHE PIJLER JAARVERSLAG 1999 GEMEENTE LEEUWARDEN 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 104