De fysieke pijler
4
Ruimte voor iedereen
Een spectaculaire aanwinst voor de stad
is de Slauerhofjbnig in de gelijknamige
weij achter het FEC. Hier komt het
busiftesspark, hier ligt de nieuwe aanrij-
route naar de veemarkt en door de weg
wordt het Europaplein veel minder belast,
[foto Pauljanssen, Leeuwarder Courant)
De dorpsfeesten in onze dorpen heten in
de stad buurtfeest. Hier is het feest in de
Vrijheidswijk, een buurt waar veel
allochtone Leeuwarders wonen.
(foto Wietze Landman, Leeuwarder Cou
rant)
Capella Frisiae oe/ent onder leiding van
Hoite Pruiksma in Theater Romein voor
een uitvoering van dejohannes Passion.
foto Pauljanssen, Leeuwarder Courant)
De bevolkingsgroei blijft tot nog toe ver achter bij de
groei van de werkgelegenheid. De oorzaak daarvan is
gemakkelijk aan te wijzen: er zijn in het verleden te wei
nig aantrekkelijke woningen gebouwd. Mede daardoor
zijn duizenden mensen vertrokken die hier hun werk,
schooi en voorzieningen hebben. Om dat te veranderen,
levert Leeuwarden op twee fronten geduchte inspannin
gen. De woningproductie gaat in hoog tempo vooruit.
Minder aantrekkelijke woongebieden worden, onder
meer in het kader van Stedelijke Vernieuwing, opgewaar
deerd.
Het resultaat van de woningbouw was in 1999 voor verbetering vatbaar.
Voor 2000 ziet het er in ieder geval goed uit: in 1999 zijn zevenhonderd woningen in aan
bouw genomen. De inrichting van Zuiderburen is in volle gang, voorbereidingen voor het
vervolg zijn al getroffen.
Voor de periode daarna staat alweer een grote uitbreiding op het programma: Leeuwarden-
Zuid. Daar worden wonen, werken en recreëren met elkaar gecombineerd in één groot, goed
ontsloten stadsgebied.
Voor de gewenste variatie worden daarnaast ook kleinere projecten ontwikkeld, zoals in
'Tusken Moark en Ie'. Dat project verkeert nog in de fase van planvoorbereiding.
Een zo sterke uitbreiding in bijna alle richtingen vraagt voortdurende inspanningen om
Leeuwarden goed bereikbaar te houden. Het beleid is erop gericht om de autodruk in het
stadshart te matigen, door inzet van bijvoorbeeld openbaar vervoer. Aan de buitenkant
moet Leeuwarden goed ontsloten zijn. Op dat punt kwamen er al kritische geluiden vanuit
het bedrijfsleven. Vooral 's ochtends en in de namiddag groeien de files. Met enkele inci
dentele ingrepen is dat niet op te lossen; verschillende projecten grijpen in elkaar.
In ieder geval is door verdubbeling van de N31 Leeuwarden vanuit het zuiden goed bereik
baar geworden.
Ruimte alleen is niet genoeg: het gaat ook om de kwaliteit. Het beheer, vooral van de open
bare ruimte, kan beter. Met een zes of zes-min, wat Leeuwarden in gewone rapportcijfers op
de punten 'netheid' en 'onderhoud' scoort, mogen we niet tevreden zijn.
De beste aanpak is om de 'rotte plekken' eerst weg te werken. Vooral voor het wegwerken
van achterstanden in het onderhoud zal echter nog veel geld nodig zijn - geld waarvan er
altijd te weinig is.
Zonder medewerking en inzet van de burgers gaat het niet. Wat dat betreft doen we het
samen niet goed in onze omgang met vuil en afval. We halen lang niet de doelstellingen van
DE FYSIEKE PIJLER
JAARVERSLAG 1 999 GEMEENTE LEEUWARDEN
24