De fysieke pijler 4 Ruimte voor iedereen Een spectaculaire aanwinst voor de stad is de Slauerhofjbnig in de gelijknamige weij achter het FEC. Hier komt het busiftesspark, hier ligt de nieuwe aanrij- route naar de veemarkt en door de weg wordt het Europaplein veel minder belast, [foto Pauljanssen, Leeuwarder Courant) De dorpsfeesten in onze dorpen heten in de stad buurtfeest. Hier is het feest in de Vrijheidswijk, een buurt waar veel allochtone Leeuwarders wonen. (foto Wietze Landman, Leeuwarder Cou rant) Capella Frisiae oe/ent onder leiding van Hoite Pruiksma in Theater Romein voor een uitvoering van dejohannes Passion. foto Pauljanssen, Leeuwarder Courant) De bevolkingsgroei blijft tot nog toe ver achter bij de groei van de werkgelegenheid. De oorzaak daarvan is gemakkelijk aan te wijzen: er zijn in het verleden te wei nig aantrekkelijke woningen gebouwd. Mede daardoor zijn duizenden mensen vertrokken die hier hun werk, schooi en voorzieningen hebben. Om dat te veranderen, levert Leeuwarden op twee fronten geduchte inspannin gen. De woningproductie gaat in hoog tempo vooruit. Minder aantrekkelijke woongebieden worden, onder meer in het kader van Stedelijke Vernieuwing, opgewaar deerd. Het resultaat van de woningbouw was in 1999 voor verbetering vatbaar. Voor 2000 ziet het er in ieder geval goed uit: in 1999 zijn zevenhonderd woningen in aan bouw genomen. De inrichting van Zuiderburen is in volle gang, voorbereidingen voor het vervolg zijn al getroffen. Voor de periode daarna staat alweer een grote uitbreiding op het programma: Leeuwarden- Zuid. Daar worden wonen, werken en recreëren met elkaar gecombineerd in één groot, goed ontsloten stadsgebied. Voor de gewenste variatie worden daarnaast ook kleinere projecten ontwikkeld, zoals in 'Tusken Moark en Ie'. Dat project verkeert nog in de fase van planvoorbereiding. Een zo sterke uitbreiding in bijna alle richtingen vraagt voortdurende inspanningen om Leeuwarden goed bereikbaar te houden. Het beleid is erop gericht om de autodruk in het stadshart te matigen, door inzet van bijvoorbeeld openbaar vervoer. Aan de buitenkant moet Leeuwarden goed ontsloten zijn. Op dat punt kwamen er al kritische geluiden vanuit het bedrijfsleven. Vooral 's ochtends en in de namiddag groeien de files. Met enkele inci dentele ingrepen is dat niet op te lossen; verschillende projecten grijpen in elkaar. In ieder geval is door verdubbeling van de N31 Leeuwarden vanuit het zuiden goed bereik baar geworden. Ruimte alleen is niet genoeg: het gaat ook om de kwaliteit. Het beheer, vooral van de open bare ruimte, kan beter. Met een zes of zes-min, wat Leeuwarden in gewone rapportcijfers op de punten 'netheid' en 'onderhoud' scoort, mogen we niet tevreden zijn. De beste aanpak is om de 'rotte plekken' eerst weg te werken. Vooral voor het wegwerken van achterstanden in het onderhoud zal echter nog veel geld nodig zijn - geld waarvan er altijd te weinig is. Zonder medewerking en inzet van de burgers gaat het niet. Wat dat betreft doen we het samen niet goed in onze omgang met vuil en afval. We halen lang niet de doelstellingen van DE FYSIEKE PIJLER JAARVERSLAG 1 999 GEMEENTE LEEUWARDEN 24

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 105