onveilige situaties aanpakken. De integratie met andere beleidsvelden komt tot uitdruk king in de koppeling aan het handhavingsbeleid, waarbij strikt wordt opgetreden tegen overlast en onveiligheid veroorzakende situaties. Door een even strikte toepassing van de nieuwe Kamerverhuurverordening worden verhuurders op hun verantwoordelijkheid aan gesproken. In 1999 zijn 2 panden voor bepaalde tijd gesloten op basis van het ontwikkelde juridische stappenplan voor bestuurlijk optreden tegen eigenaren en bewoners van panden waar extreme (drugs)overlast wordt veroorzaakt. De algemene indruk van de wijkbewoners is dat de leefbaarheid hierdoor zeker is verbeterd. Met de in de Achter de Hoven/Vegelin- buurt opgedane ervaringen zal verder worden gewerkt in de wijken waarvoor eveneens een wijkveiligheidsplan wordt opgesteld. In 2000 geschiedt dit in ieder geval voor de Vrijheids- wijk, de Binnenstad en Wielenpólle/Schepenbuurt. Voor de inspanningen die de gemeente Leeuwarden in samenwerking met andere partners heeft geleverd ten behoeve van het terugdringen van geweld in met name de binnenstad, heeft zij de Nachtwachtonderscheiding gekregen. De prijs is toegekend op basis van het beste samenwerkingsverband. Daarnaast is de gemeente Leeuwarden voor dezelfde aanpak genomineerd geweest voor de Hein Roethofprijs voor het project ter preventie van criminaliteit. Op 13 december 1999 heeft de gemeenteraad de Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid 2000- 2004 vastgesteld. In deze nota is een vijftal thema's benoemd, waarbij het opstellen en uit voeren van wijkveiligheidsplannen een centrale plaats inneemt. De thema's zijn: veiligheid in wijken, buurten en dorpen; jeugd en veiligheid; bestrijding van geweld op straat en in openbare ruimten (voortbordurend op de aanpak uit de Kadernota Nee! tegen geweld); bestrijding van overlast op straat en in openbare ruimten; veilige woonomgeving: bij ontwerp, inrichting en beheer van gebouwen en openbare ruimten rekening houden met veiligheidsaspecten. Om te kunnen meten of werkelijk verbetering wordt bereikt, zijn doelstellingen voor de komende driejaar in cijfers vertaald. Uitgangspunt daarbij zijn de aantallen mensen die zeggen het slachtoffer te zijn (geweest) van criminaliteit. In 2002: mag het aantal slachtoffers van inbraken ten opzichte van 1998/1999 niet meer zijn geste gen; moet het aantal slachtoffers van auto-inbraken met 15% zijn gedaald; moet het aantal fietsendiefstallen met 20% zijn gedaald; mag het aantal vernielingen niet zijn toegenomen; mag het aantal slachtoffers van geweld ten opzichte van 1998/1999 niet zijn gestegen. Het aantal geweldsdelicten is in 1998 met 10% en in 1999 met 5% gedaald. Landelijk deed zich een stijging voor. Om de genoemde doelen te bereiken moeten tal van nieuwe initiatieven worden genomen. Ondertussen worden eerder begonnen activiteiten voortgezet. In het project 'Nee! tegen geweld' zijn van de 43 projecten uit 1997 inmiddels ruim 30 in uit DE SOCIALE PIJLER JAARVERSLAG 1999 GEMEENTE LEEUWARDEN 36 voering genomen. Bij de aanpak wordt onder het motto "Kennen en gekend worden" samengewerkt door diverse organisaties, te weten de Samenwerkende Bewoners Organisa ties (SBO), Politie Midden Friesland, het Openbaar Ministerie, de horeca, onderwijsorgani saties, Stichting Hulp Welzijn Leeuwarden en het Platform Cannabisondernemingen Nederland aan mee. Door de Politie Midden Friesland is in samenwerking met het Openbaar Ministerie in het kader van 'Nieuw streng op straat' een stringenter beleid uitgevoerd tegen geweld op straat. Door consequent optreden tegen verbaal geweld, urineren op straat, vandalisme en speci fieke verkeersovertredingen zijn de effecten zichtbaar geworden van dit "lik-op-stuk"- beleid. De versterkte inzet van stadswachten, in 1998 begonnen, is eveneens voortgezet. Zestig stads wachten houden toezicht in de binnenstad en dragen bij aan wijkgerichte surveillance. Eveneens hebben de stadswachten een belangrijk aandeel in de bewaking van de bedrijven terreinen Leeuwarden-West en De Hemrik. De samenwerking met politie en door onderne mersverenigingen ingezette particuliere beveiligers functioneert naar tevredenheid. Handhavingsbeleid Een strak handhavingsbeleid ter voorkoming en bestrijding van overlast vergt afstemming op de terreinen Ruimtelijke Ordening, Woningwet en huisvesting. In de beleidsnota "Handhaving Wet op de Ruimtelijke Ordening, Woningwet, Huisvestingswet, Monumen tenwet en de op deze wetten gebaseerde besluiten en verordeningen" is vanuit deze drie hoek beschreven op welke wijze de handhaving krachtig kan worden aangepakt. De gemeenteraad stelde deze nota op 15 november 1999 vast. Het beleid gaat uit van een snelle reactie op klachten over ernstige overlast. Waar nodig en mogelijk volgt aanschrijving van de eigenaren. Als dat niet snel tot resultaat leidt, volgt uit voering met bestuursdwang: ontruiming en afsluiting van het pand. In 1999 zijn 16 aanschrijvingen verzonden, waarvan er 2 met bestuursdwang zijn uitge voerd. In oktober 1998 werd besloten tot aanscherping van het kamerverhuurbeleid. Voor de milieuhandhaving is een bureau sinds 1999 dankzij toewijzing van een extra for matieplaats 24 uur per dag bereikbaar voor klachten en incidenten. Het is nog de vraag of deze service na het jaar 2000 gehandhaafd moet blijven. De praktische ervaringen moeten dit uitwijzen. In het verslagjaar zijn 209 controles bij bedrijven uitgevoerd. Iets meer dan de helft (56%) leefde spontaan regels na, wat aanmerkelijk meer is dan in voorgaande jaren. Het ligt nu dicht bij de door ons gestelde norm van zestig procent. De komende tijd moet blijken of dit een incidentele positieve uitschieter was of dat het beeld echt gunstiger is geworden. Nadat in 1999 een handhavingsproject bij tankstations in de gemeente is uitgevoerd, vol doen alle stations in deze gemeente nu aan de milieutechnische vereisten. 5.3 SOCIALE ZEKERHEID Kwetsbare personen en groepen worden vaak op meerdere punten in hun bestaan getroffen. Hun grootste risico is dat ze de aansluiting bij de welvarende samenleving verliezen en in een sociaal en economisch isolement terechtkomen. Veel inspanningen zijn erop gericht om samen met de betrokken mensen een uitweg uit de problemen te vinden, in een geïn tegreerde benadering. Werk, liefst betaald werk, wordt daarbij gezien als een belangrijk aangrijpingspunt. DE SOCIALE PIJLER JAARVERSLAG 1999 GEMEENTE LEEUWARDEN 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 113