In het kader van het strategische HBO-beraad tussen de drie hier gevestigde hogescholen,
provincie en gemeente is in het verslagjaar overlegd over mogelijkheden tot meer samen
werking en een betere afstemming. Ook het bedrijfsleven is hierbij betrokken. De gemeen
te juicht deze ontwikkeling toe. Zij wil ook, waar mogelijk, bijdragen tot goede samenwer
king en afstemming tussen de in Leeuwarden gevestigde instellingen voor Hoger Beroeps
Onderwijs.
De hogescholen onderzoeken de mogelijkheden tot inrichting van een zogenoemde Ken
niscampus in het Rengerspark-gebied. Resultaten en beslissingen worden in de tweede
helft van 2000 verwacht.
Bij de NHL bedroeg het aantal studenten in 1999:7753, bij de CHN: 4517 en bij het Van Hall
Instituut rond 1800.
De buurtschool
De buurtschool is een basisschool als kern van vele functies in en voor de buurt en is onder
deel van de onderwijsachterstand. Van kinderopvang tot bibliotheekwerk, van sport tot
naschoolse voorzieningen: het kan allemaal aan de onderwijsaccommodatie worden gekop
peld.
Maart 1999 is het startdocument Buurtscholen door B W vastgesteld, waarin Heech-
terp/Schieringen en de Vrijheidswijk vanwege sociale urgentie zijn aangewezen als eerste
buurtschool-wijken.
In beide wijken zijn hiertoe projectgroepen opgericht met vertegenwoordigers van wijk-
verenigingen, politie, kinderopvang, opbouwwerk, kruiswerk, sport, bibliotheek, kunst en
cultuur. Aan de hand van het wijkplan zijn met de deelnemers afspraken gemaakt over de
invoering: eerst onderzoek, vervolgens invoering. Voor sommigen waren deze gesprekken
te lang en te theoretisch, zodat ze tijdelijk afhaakten.
Maar het voor een buurtschool noodzakelijk draagvlak is gegroeid.
In de Vrijheidswijk zijn samenwerkingspatronen rond de 'Prins Constantijn' en de 'Vrij
heid' verder uitgebouwd. De naschoolse activiteiten kregen een plek in de zogenaamde
'schoolwoning', die de scholen samen in gebruik hebben. In voorbereiding is de keuze van
een 'voorschools programma' om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en de
opzet van een basisplan om de betrokkenheid van ouders te vergroten.
In Heechterp/Schieringen is de wijkwerkgroep rond basisschool de 'Plataan' geformeerd.
Voor ouders is hier een programma ontwikkeld van activiteiten in de 'ouderkamer'. Het
aantal ouders dat hieraan meedoet, blijft stijgen.
De Stichting Kinderopvang Leeuwarden benut leegstaande lokalen in de school voor kin
deropvang (reguliere en buitenschoolse opvang en voor kinderen van ouders die meedoen
aan het project 'een actieve wijk').
Het is de bedoeling om de 'Plataan' uit te bouwen tot een multifunctioneel gebouw met
basisonderwijs, peuterspeelzalen, consultatie-bureau, bibliotheekvoorziening, sport en
voor- en naschoolse voorzieningen.
Achterstandsbeleid
In 1999 is het project 'Sturen op kwaliteit' in voorbereiding genomen. Behalve om verbete
ring van de resultaten gaat het hierbij om verbreding van functies (zie het geschrevene bij
de buurtschool) en ouderparticipatie.
Beleidskeuzes worden genomen op basis van uitgebreid overleg met de onderwijswereld.
JAARVERSLAG 1999 GEMEENTE LEEUWARDEN
42
Taalvorming is een speerpunt in het onderwijsbeleid. Het Gemeenschappelijk Centrum
voor Onderwijsbegeleiding GCO Fryslan is opgedragen met de scholen een taalontwikke
lingsplan op te stellen.
Vanaf het schooljaar 1999/1000 wordt het Onderwijs in Allochtone Levende Talen (OALT)
volgens een nieuwe opzet gegeven: voor leerlingen in de groepen 1 tm. 4 onder schooltijd
(als taaiondersteuning) en voor de groepen 5-8 na schooltijd (gericht op de eigen taal). Dit
laatste is nieuw.
Het lijkt erop dat door de wettelijk opgelegde verandering de deelname aan het OALT min
der wordt.
Najaar 1999 is onder leerlingen van het basisonderwijs onderzoek gedaan naar taalgedrag.
Het resultaat is dat rond 17% van de leerlingen thuis een andere taal naast het Nederlands
spreekt. Rond 18% spreekt thuis Fries naast of in plaats van Nederlands.
Het blijkt dat nog meer groepen in aanmerking zouden komen voor OALT-ondersteuning.
Dit vraagt verder onderzoek naar mogelijkheden en wensen.
Het afgelopen jaar stond voor wat betreft de leerplicht in het teken van de 'sluitende aan
pak voor jongeren van 12-23 jaarDe in Leeuwarden voorgestane aanpak sluit aan bij het
door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen gepubliceerde Plan van
Aanpak Voortijdig Schoolverlaten. De gemeente, staat in dit plan, moet coördineren temid
den van onderwijs, jeugdzorg en WiW.
Voor de uitwerking van plannen voor 18-plussers is aansluiting gevonden bij het netwerk
dat al voor voortijdige schoolverlaters bestond. Voor de niet-leerplichtigen onder hen kan
nu een passende oplossing worden gezocht. Voor leerplichtingen is een koppeling gelegd
met de prof Grewelschool.
Een werkgroep brengt momenteel knelpunten en mogelijke oplossingen in kaart.
Per 1 februari 1999 is de 'Sluisgroep', een opvang- en observatievoorziening voor risicojon
geren van 12-17 jaar, als proef begonnen. Vanuit de Sluisgroep gaan jongeren naar onder
wijs, zorg of werk, of een combinatie van deze.
Vanaf 1 augustus 1999 is de Sluisgroep verbonden aan de afdeling Voortgezet Speciaal
Onderwijs(VSO) van de prof Grewelschool. De Centrale Opvang van het Friesland College is
erin opgenomen.
Eind 1999 bedroeg het aantal ingeschreven leerlingen twintig.
Bestuur en management openbaar basisonderwijs
In 15198 en 1999 is uitgebreid gediscussieerd over een nieuwe bestuurs- en managements-
structuur voor het openbaar primair onderwijs. Op 13 september 1999 besloot de gemeen
teraad tot vorming van een Bestuurscommissie openbaar primair onderwijs, die de verant
woordelijkheid als schoolbestuur van B W overneemt.
De managementsstructuur wordt momenteel verder ontwikkeld, om in 2001 conclusies te
kunnen trekken.
5.6 WELZIJN
Het bestaande subsidiebeleid sluit niet goed meer aan bij de huidige doelstellingen van
lokaal sociaal beleid, waarin wordt gestreefd naar een vraaggericht, integraal aanbod van
voorzieningen. Er is een begin gemaakt met de herziening van dit beleid. Een voorstel zal
DE SOCIALE PIJLER
JAARVERSLAG 1999 GEMEENTE LEEUWARDEN
43