het bereiken van de gemeentelijke ambities. Immers: Om te kunnen (blijven) sturen, een netwerkspeler van betekenis te zijn, is steeds meer, kwalitatief hoge, informatie nodig. Om snel te kunnen reageren en adequate beslissingen te kunnen nemen is het nodig dat management- en beleidsinformatie makkelijk en snel voor bestuur en management toe gankelijk is. Om adequaat projectmatig en wijkgericht te kunnen werken moet informatie over sector en dienstgrenzen heen door de hele organisatie gedeeld kunnen worden. Om de dienstverlening aan burgers en bedrijven efficiënter, beter, sneller en goedkoper te maken worden loketten fysiek en virtueel geïntegreerd (gemeentewinkel, internet). Steeds meer dienstverlening (het kabinetsbeleid is gericht op 25% in het jaar 2002) zal elektronisch moeten verlopen, via het internet. Om dat in de (digitale) frontoffice mogelijk te maken moet er ook in de backoffice (de syste men die de primaire processen ondersteunen en communicatiesystemen) veel gebeuren. Integratie, ontsluiting en digitalisering zijn hierbij de komende jaren de drie sleutelwoor den. 1. Integratie van processen, gegevens (databanken) en systemen 2. Ontsluiting extern van systemen via het internet en ontsluiting intern van informatie uit die systemen ten behoeve van beleids- en besluitvorming 3. Digitalisering van correspondentie, dossiers, documenten (brieven, formulieren, nota's, memo's) De gemeente heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in standaardisatie van de kantoor automatisering en het netwerk. Hiermee heeft zij voor zichzelf grote kansen tot integratie en ontsluiting neergelegd. Het komt er nu op aan die kansen te verzilveren. Hiertoe zijn onontkoombaar aanvullende investeringen noodzakelijk. De backoffice, de systemen die de primaire processen ondersteunen, is mede door de stand van de techniek tot nu toe, secto raal ingericht. Dit staat integratie en ontsluiting in de weg en daarmee ook aansluiting van de gemeente op de netwerk of internetsamenleving. In i£9s> is een aantal projecten uitgevoerd resp. gestart die tot doel hebben de basis van de informatie-infrastructuur te verbeteren en projecten die de voorgestelde integratie, ont sluiting en digitalisering mogelijk moeten maken. Standaardisatie werkplekken Alle werkplekken zijn gestandaardiseerd en met elkaar verbonden via een intranet op basis van Windows NT. Alle medewerkers zijn opgeleid voor het gebruik van de nieuwe Kan- toor(KA)-software. Aansluiting van de Raadsleden op het intranet Alle raadsleden zijn door middel van een z.g. thuisaansluiting aangesloten op het intranet van de gemeente. Alle raads- en commissiestukken zijn daardoor voor hen online beschik baar. Door de interne e-mail faciliteiten verloopt de communicatie tussen raadsleden onderling en met de gemeentelijke organisatie zeer efficiënt. Tevens hebben de raadsleden toegang tot het Internet. Internet Onder de naam "www.leeuwarden.nl" is een project gestart dat moet leiden tot een inter netsite van de Gemeente Leeuwarden in februari 2000. In eerste instantie wordt gestreefd naar een basissite waarop zoveel mogelijk informatie over en van de gemeente beschikbaar JAARVERSLAG 1999 GEMEENTE LEEUWARDEN 54 is. Daartoe worden ook databanken als de raadsinformatiebank en een algemene informa tiebank in de site geïntegreerd Het ligt in de bedoeling om na de realisatie van de basissite, deze verder uit te bouwen tot een virtueel loket waarlangs transactionele dienstverlening plaats kan vinden. Bijvoorbeeld het aanvragen en afgeven van vergunningen etc. Tevens zullen de mogelijkheden van Inter net in relatie tot interactieve beleidsontwikkeling onderzocht en waar mogelijk benut gaan worden, evenals het aansluiten op externe databanken. Afstemming Bedrijfskritische Systemen De komende jaren staat de vervanging van de meeste van de grotere bedrijfskritische syste men (GBA, Belastingen, Sociale Zaken, Financiën, Post en Archief) op de planning. Deze op handen zijnde vervangingen bieden, mits integraal benaderd, prachtige kansen om een kwaliteitsslag te maken in integratie en ontsluiting, met andere woorden een vergroting van de efficiëntie en een verbetering van de dienstverlening. In 1999 is een project gestart dat de mogelijkheden tot integratie van processen, gegevens, applicaties en informatie in beeld moet brengen. Daarnaast hebben twee (overbekende) algemene projecten in 1999 de nodige aandacht en capaciteit gevraagd: Millennium Het Millennium vraagstuk is voortvarend aangepakt en heeft tijdens en na de jaarwisseling niet tot problemen geleid. Apparatuur, applicaties, netwerken, en databanken zijn gecon troleerd en getest op de aanwezigheid van de millenniumbug. De z.g. vitale bedrijfsproces sen, zoals uitkeringen en persoonsadministratie hebben daarbij voorrang gekregen. Een aantal applicaties is voortijdig vervangen door nieuwe versies. Voor het testen is een eigen teststraat en zijn testplannen ontwikkeld, die ook gebruikt kunnen worden voor de accep tatie en implementatie van nieuwe versie van bestaande programmatuur. Tevens is het beveiligingsvraagstuk van gegevens, applicaties en het netwerk weer opnieuw onder de aandacht gebracht. Euro Er is een integraal projectplan voor de invoering van de Euro per 1 januari 2002 vastgesteld en in uitvoering genomenOok dit project is zeer omvangrijk en ingrijpend voor de gehe le organisatie. Het gaat niet alleen om aanpassing van informatiesystemen, maar ook om ombouw van apparaten, drukwerk, tarieven etc. Vanwege de organisatiebrede aard van beiden hebben deze projecten veel informatie opge leverd die goed bruikbaar is als input voor het project Afstemming Bedrijfskritische Syste men. DE GEMEENTE ALS BEDRIJF JAARVERSLAG 1 999 GEMEENTE LEEUWARDEN

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 124