voordelige afwikkelingsresultaten over 1997 en 1998 onderhouds- en arbitragekosten schouwburg "De Harmonie" lagere opbrengsten verhuur en werken voor derden x 1 miljoen 1,2 B 0,6 N 0,3 N In de jaarrekening van 1998 zijn destijds kosten over de jaren 1997 en 1998 opgenomen op een post onderhanden werk vastgoed. Deze kosten hadden eigenlijk gefactureerd moeten worden in dat betreffende jaar. Ook is in dat jaar een te hoog bedrag aan nog te betalen OZB opgenomen. Het resultaat over 1998 is hierdoor eigenlijk ten onrechte voor een bedrag van/1,2 miljoen ongunstig beïnvloed. In 1999 heeft de facturering alsnog plaats gevonden en is de werkelijke OZB betaald, zodat in 1999 sprake is van een voordeel tot dit bedrag. Aan onderhouds- en arbitragekosten moest een bedrag van/0,6 miljoen betaald worden, ondermeer wegens advocaatkosten en kosten vonnissen Raad van Arbitrage. In verband met de voorgenomen verkoop van woningen werden leeggekomen woningen in 1999 niet meer verhuurd. Daarnaast werden in 1999 geen werkzaamheden meer voor derden uitgevoerd, in de begroting was geen rekening gehouden met het wegvallen van de vergoe ding voor frictiekosten. 8.1.3 Nadelen Hogere kosten openbaar groen. De kosten voor openbaar groen zijn 1,2 miljoen hoger dan was geraamd. De voornaamste oorzaken van deze tegenvaller zijn: Werkzaamheden die in 1998 zijn aangevangen, maar vanwege de slechte weersomstandig heden in 1998 pas in 1999 konden worden afgerond, zoals de drainage Bilgaard, het afwer ken van pleinen Bilgaard en Nijlan (totaal extra kosten 0,3 miljoen), het hekkelen van waterwegen ten gevolge van het strenger handhaven van de schouw door diverse water schappen [f 0,2 miljoen), het bestrijden van de iepziekte en vervangen van iepen (kosten 0,3 miljoen) en extra werkzaamheden ter verbetering van het netheidsbeeld (kosten/ 0,4 miljoen). Hogere apparaatskosten. Het nadelig resultaat op de post apparaatskosten van 0,2 miljoen is voornamelijk ont staan, doordat er meer personeel werd ingehuurd dan aan budgetruimte beschikbaar was. De besparing op de kosten voor vast personeel, ondermeer vanwege het niet of later invul len van vacatures, waren niet voldoende om de kosten van tijdelijk personeel op te vangen. Extra kosten onderhoud kunstwerken. De extra kosten van herstelwerkzaamheden aan de constructie van de Duco Martenapijp, de Lange pijp en de Nieuwe pijp bedroegen in totaal/0,8 miljoen. Daarnaast werden er her stelwerkzaamheden aan diverse bruggen uitgevoerd. In totaliteit zijn de kosten van herstel van kustwerken 0,9 miljoen hoger uitgevallen dan was geraamd. Zor,g voor voormalig personeel. Het nadeel van/1,0 miljoen op de post voormalig personeel wordt tot een bedrag van 0,6 miljoen veroorzaakt, doordat een opgelegde taakstelling op wachtgeld-VUT niet kon wor den gerealiseerd. Daarnaast is er door de afwikkeling van voormalige dienstverbanden een tegenvaller ontstaan van 0,4 miljoen. JAARVERSLAG 1999 GEMEENTE LEEUWARDEN 62 GEMEENTELIJKE UITGAVEN Personeelslasten P] Toevoegingen aan reserves en voorzieningen Kapitaallasten Diverse materiële uitgaven H Inkomensoverdrachten Doeluitkeringen*) O Rente- en dividendopbrengsten Algemene uitkering P] Lege retribties en rechten Belastingopbrengsten Overige inkomsten Onttrekking aan reserves en voorzieningen GEMEENTELIJKE INKOMSTEN SPECIFICATIE DOELUITKERINGEN*) Onderwijs P] Stadsvernieuwing Bijstand P] Openbaar ven/oer O Werkgelegenheid Overig [~~1 Maatschappelijke opvang Doeluitkeringen zijn bijdragen van het Rijk die voor een specifiek doel beschikbaar worden gesteld. REKENINGRESULTAAT 1999 JAARVERSLAG 1999 GEMEENTE LEEUWARDEN 63

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 129