Rekening 1999 Concern 54 Rekening 1999 Concern x 1.000,- Product- Beleidsproduct Begroting Rekening Verschil code Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo 1999 001 Bestuursorganen 3.615 40 -3.575 3.948 21 -3.927 -352 002 Bestuursondersteuning 3.812 0 -3.812 2.823 0 -2.823 989 003 Burgerzaken 4.620 2.573 -2.047 3.795 2.631 -1.164 883 12.047 2.613 -9.434 10.566 2.652 -7.914 1.520 Toelichting 001 Bestuursorganen 352.000 Nadeel). Gedurende het dienstjaar bleek er een kwalitatieve en kwantitatieve onderbezetting te zijn bij het secretariaat van het college. Vooruitlopend op de uitkomsten van het onderzoek, dat naar aanleiding hiervan heeft plaatsgevonden is reeds additioneel personeel ingezet. Dit heeft geleid tot extra uitgaven tot een bedrag 399.000, waarmee in de begroting geen rekening was gehouden. In het kader van de besluitvorming rond de Perspectiefnota 2001-2004 is thans een voorstel voor nieuw beleid overgenomen, waarbij de kosten van facilitaire ondersteuning van het college structureel (gefaseerd 122.000 in 2000; en 133.000 in 2001) worden verhoogd met een bedrag van in totaal 255.000. 002 Bestuursondersteuning 989.000 Voordeel) De in "Ta Beslut" beoogde samenvoeging van bestaande gemeenschappelijke regelingen in de provincie Friesland is niet doorgegaan. De hiervoor in begroting beschikbare gestelde middelen voor aanloop en frictiekosten behoefden derhalve niet te worden ingezet. Dit leverde een incidenteel voordeel op van 443.000. Ook de wachtgeldverplichtingen CEVAN behoefden niet meer te worden uitbetaald, hetgeen heeft geleid tot een voordeel van 45.000. In de begroting 2000 is al met dit voordeel reeds rekening gehouden. Aan contributies VNG/VFG werd een bedrag van 33.000 meer betaald dan geraamd. Dit nadeel werd gecompenseerd doordat de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Regio Noord Friesland 64.000 lager was. Per saldo was er derhalve een voordeel van 31.000. De uitgaven voor Lokaal Sociaal Beleid (LSB) laten een voordeel zien van 199.000. Dit wordt veroorzaakt doordat de opdrachtverlening tot een onderzoek naar de effectmeting van het LSB een langere voorbereidingstijd nodig heeft gehad dan was gedacht. In het hoofdstuk resultaatbestemming van het gemeentelijk jaarverslag vindt u een voorstel om dit bedrag te mogen reserveren voor het jaar 2000. De in 2000 beschikbare middelen zijn daarmee voldoende om het het voorgestelde onderzoek te bekostigen. De doorberekende apparaatskosten blijken in werkelijkheid 270.000 lager uit te vallen dan in de begroting was geraamd. Enerzijds heeft dit te maken met het feit dat minder productieve uren aan dit product zijn besteed, anderzijds doordat in werkelijkheid de productieve uren op een andere wijze zijn verantwoord dan was geraamd (op het product 990.01 resultaat kostenplaatsen heeft dit laatste geleid tot een nadeel). 003 Burgerzaken 883.000 Voordeel). Op de post personeelslasten is een bedrag van 150.000 bespaard (met name op het product identificerende documenten) Vanuit het facilitair bedrijf zijn de kosten met betrekking tot ondersteuning bij huwelijksvoltrekkingen niet doorberekend. Op dit product leidt dit weliswaar tot een voordeel van 122.000, maar de niet doorberekende kosten worden via de opslag voor concernoverhead aan de meeste andere producten doorberekend (m.u.v. een aantal producten in hoofdproduct 0 en 9). De legesophrengsten waren in 1999 77.000 hoger dan was geraamd. Als gevolg van temporisering van investeringen zijn de rente- en afschrijvingskosten (kapitaallasten) 40.000 lager. De exploitatiekosten GBA vielen in 1999 70.000 lager uit dan was geraamd. Aan apparaatskosten is een bedrag van 425.000 minder toegerekend aan burgerzaken. Dit voordeel werd voornamenlijk veroorzaakt door een onjuiste toerekening van uren. Bij burgerzaken leidt dit tot een voordeel en op het product 990 "resultaat kostenplaatsen" tot een nadeel. Ook de doorberekende opslag concernoverhead is lager dan geraamd. 55

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 168